SVERIGE: Brand på färja – evakuering pågår

2022 08 29

Det brinner på ett bildäck på Stena Scandica utanför Gotska Sandön.

Enligt Sjöfartsverket ska det befinna sig 300 personer ombord på fartyget, rapporterar Aftonbladet.

Evakuering pågår

En stor räddningsinsats pågår och evakuering har inletts.

– Vi har larmat ut alla tillgängliga enheter, lotsbåtar, helikoptrar och andra fartyg i närheten för att undsätta personerna, säger Lisa Mjörning, presstalesperson för Sjöfartsverket, till Aftonbladet.

– Även SOS alarm, Sjöräddningssällskapet och Kustbevakningen deltar i räddningsinsatsen, framhåller tidningen.

Inga uppgifter om skadeläget 

Larmet inkom vid 12.40 på måndagen.

I nuläget finns det inga uppgifter om skadeläget.

– Vi vet att det är en brand på bildäck och att det ryker en del från det här däcket, säger Jonas Franzen, presstalesperson på Sjöfartsverket, till Expressen.

I en intervju med nyhetsbyrån TT berättar Jonas Franzen att branden startade i en kylcontainer på bildäck.

Under kontroll

Enligt Sjöfartsverket ska branden vara under kontroll.

– Det ryker, men det är inga öppna lågor, säger Lisa Mjörning, till Aftonbladet.

Myndigheten kan i nuläget inte beräkna hur lång tid evakueringen kommer att ta.

– Det kan vi inte beräkna i nuläget, för tillfället har vi enbart evakuerat via båt. Man får avgöra på plats hur man gör, det är rätt många människor, säger Jonas Franzen till Expressen.

Personer är omhändertagna

Stefan Edström, presstalesperson på Stena Line, säger att personerna ombord är omhändertagna. 

– Passagerarna ombord är omhändertagna och det är en begränsad spridning på branden, jag kan inte specificera det mer just nu eftersom vi fortfarande håller på och skapar oss en bild av läget, säger han till SVT Nyheter. 

Fakta Stena Scandica

Linje: Nynäshamn-Ventspils.
Byggda: År 2005 vid skeppsvarvet Cantiere Navale Visentini.
Ombyggda: År 2020/2021 vid skeppsvarvet Sedef i Tuzla, Turkiet.
Längd: 222 meter.
Passagerarkapacitet: 970.
Fraktkapacitet: 2 875 längdmeter + separat bildäck.
Hyttkapacitet: 200.

Källa: Sjöfartstidningen

Text: Redaktionen


Chockbesked för Aladdinasken

2024 12 18

Marabous chokladaskar är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Varje år säljs runt fyra miljoner askar till chokladälskare landet över.

En stor del av askarna säljs i december och framför allt runt juletid. Cirka 80 procent av Aladdinaskens försäljning sker kring julen.

– Det är häftigt att tänka att det är cirka en ask per svenskt hushåll, sade Aladdins varumärkeschef Maija Bjureström till Expressen förra julen.

Nu har dock spelplanen i Sverige förändrats markant.

En ny chokladask har tagit upp kampen med Marabous klassiska produkter.

Det rör sig om finländska Fazers nya chokladask ”julklassiker”, som lanserades i början av november.

Enligt färska siffror har Fazers chokladask sålt som smör inför julen.

Efterfrågan på chokladasken har varit högre än tillgången.

Det uppger Robert Engman, vp commercial hos Fazer Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

– Vi hade höga förväntningar på chokladasken då den just innehåller blandade favoriter. Den nya chokladasken har mottagits väl från konsument och har överträffat alla våra förväntningar, efterfrågan har varit högre än tillgången, framhåller han och tillägger:

– Våra förhoppningar på Fazer klassiker är att den kommer att vara en favorit på julbordet i svenska hushåll framöver.

Här är alla smaker

Fazers chokladask samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Totalt innehåller asken 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Inga förändringar i Aladdinasken

Marabou har tidigare meddelat att årets chokladask kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken, sade Maije Bjureström till Expressen i november.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 18

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen