18 maj 26

Nu blir det riktigt varmt i Sverige

2026 05 18

Plocka fram solkrämen och badkläderna. Snart blir det högsommarvärme i stora delar av landet.

Det glada sommarbeskedet når Sverige under måndagen.

Lagom till helgen blir det högsommarvärme.

– Framåt helgen kan det bli riktig varmt, säger SVT:s meteorolog Marcus Sjöstedt till tv-kanalen.

– Det har varit lite blygsamt temperaturmässigt senaste tiden, men nu är det varmare luft som rör sig in över landet. Temperaturen stiger redan i början på veckan och kommer nå ytterligare högre temperaturer, fortsätter han.

25 grader

Det varmaste vädret väntas i de södra delarna av landet. Där kan temperaturerna nå 25 grader, uppger Marcus Sjöstedt.

Helgens sommarvärme förklaras av en högtrycksrygg som från och med fredag breder ut sig över Skandinavien. 

– Det gör att stora delar av landet ser ut att få en solig och varm avslutning på veckan. Lågtryck på Norska havet kan dock föra med sig regn in över delar av norra Sverige och möjligen kan det i sydligaste Sverige även ta sig in skurar, framhåller SMHI i sin prognos.

LÄS MER: Smäll för bilägare – 70 procent dyrare

Sommar tidigare än vanligt

Redan den 5 maj anlände sommaren till södra Sverige. Dyngstemperaturen låg då på minst 10 grader under fem dygn i följd, vilket är kriteriet för meteorologisk sommar.

Årets sommarankomst inträffade ovanligt tidigt. På vissa håll anlände den en till tre veckor tidigare än normalt.

– Att sommaren kommer en till tre veckor tidigare än normalt märks ofta tydligt i vardagen. Träd och växter tar fart, kvällarna känns mildare och fler kan börja planera för utevistelser utan lika tjock jacka, framhåller Klarts meteorolog Lasse Rydqvist i ett uttalande.

– Samtidigt är det fortfarande tidigt på säsongen. Vädret kan svänga snabbt i maj, och även i områden där den meteorologiska sommaren är här kan det komma kyligare dagar, tillägger meteorologen.

LÄS OCKSÅ: Swedbank: Så mycket av lönen bör du spara varje månad

Foto: Ferlič resp T. Sergej

Text: Redaktionen


04 jun 26

Ryssland erkänner för första gången

2026 06 05

För första gången under Ukrainakriget erkänner Ryssland ett stort misslyckande för landets ekonomi.

Tillkännagivandet handlar om landets oljeproduktion – som ofta beskrivs som hjärtat i den ryska ekonomin.

Intäkterna från oljeexporten är avgörande för Kremls förmåga att finansiera kriget i Ukraina.

Nu erkänner den ryska regimen ett stort fiasko.

För första gången under kriget medger Kreml att oljeproduktionen minskar.

Rysslands vice premiärminister Alexander Novak går ut med den bekymmersamma informationen under ett ekonomiskt forum i Sankt Petersburg, rapporterar den ukrainska nyhetsbyrån UNN.

– Nuvarande produktionsnivåer är faktiskt något lägre än de var i början av året, säger Novak till reportrar.

Hävdar: Inte Ukrainas fel

Ministern är noga med att betona att minskningen inte beror på ukrainska bombningar av oljeraffinaderier i Ryssland.

– Detta beror på att ett antal av våra oljeraffinaderier för närvarande genomgår oplanerat underhåll, hävdar Novak

– Vår exportinfrastruktur går på full kapacitet. När raffinaderierna återgår till full drift kommer produktionen att öka och återgå till tidigare nivåer, fortsätter han.

Sällsynt erkännande

UNN noterar att det rör sig om ett mycket sällsynt erkännande från den ryska ledningen.

– Novaks kommentar markerar första gången en rysk tjänsteman erkänner att produktionen har minskat, rapporterar nyhetsbyrån.

Vägrar publicera nya siffror

Ryssland slutade att publicera officiell statistik över landets oljeproduktion i april 2023, drygt ett år efter invasionen av Ukraina.

Det Internationella energiorganet (IMA) följer dock utvecklingen. Nyligen meddelade IMA att den ryska oljeproduktionen minskade med 460 000 fat per dag i april jämfört med samma månad förra året. ¨

Totalt uppgick Rysslands oljeproduktion till cirka 8,8 miljoner fat per dag i april.

LÄS OCKSÅ:

Ransonering i Moskva – mardröm för Putin

Sankt Petersburg kan stänga ned 

Rysk spion varnar Kreml – ”Kan pågå i årtionden”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


05 jun 26

UPPGIFTER: Skattechock för bensin- och dieselbilar

2026 06 05

I dag måste köpare av nya bensin- och dieselbilar betala en förhöjd fordonskatt under tre års tid. 

– Malus – en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren – gäller för bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar med fordonsår 2018 eller senare, skriver Transportstyrelsen om skatten.

Nu kan det bli ännu dyrare.

Regeringens egen utredare Svante Mandell föreslår att straffskatten ska höjas och tas ut under längre tid, rapporterar Vi Bilägare.

Enligt förslaget ska köpare av nya bensin- och dieselbilar betala den förhöjda fordonskatten under fem år i stället för dagens tre år.

Dessutom föreslår Mandell att det så kallade grundbeloppet höjs från 360 till 420 kronor samt att gränsen för när den förhöjda fordonsskatten börjar tas ut sänks.  

– För att påskynda utfasningen av konventionella fordon föreslår utredningen att gränsen för när malus inträder sänks från 75 till 50 gram koldioxid per kilometer vilket motsvarar gränsen för ett lågutsläppsfordon enligt EU:s koldioxidkrav, skriver han i utredningen.

”Skattechock”

Bilsajten Carup beskriver förslagen som en ”skattechock på både nya och äldre bensinbilar”.

– En SUV kan få 2 700 kronor ytterligare skatt per år. Allra hårdast slår det mot små hybrider som kan gå från 1 500 till 4 200 kronor i skatt, skriver sajten.

ANDRA LÄSER: Tre skatter kan sänkas vid valvinst

FAKTA: Förhöjd fordonskatt i dag

- I vissa fall tas ett förhöjt koldioxidbelopp (malus) ut under de första tre åren från att ett fordon blir skattepliktigt för första gången. Detta gäller personbilar klass I, lätta bussar och lätta lastbilar med fordonsår 2018 eller senare som blivit skattepliktiga för första gången 1 juli 2018 eller senare.

- Efter dessa tre år är beloppet samma som för fordon som blivit skattepliktiga för första gången före den 1 juli 2018.

Källa: Skatteverket

LÄS OCKSÅ: Börsbolag i konkurs

Foto: Kathy

Text: Redaktionen