Blankt nej till EU – stort besked om elbilar i Sverige
2024 07 18
Svenska regeringen väljer att ta strid mot EU gällande dyrare elbilar i landet.
Sverige säger blankt nej till den kraftiga höjning av tullar på elbilar från Kina som EU införde från och med juli.
Regeringen går rakt emot förslaget som inte fått stöd överhuvudtaget från svenskt håll, rapporterar Svenska Dagbladet.
Generellt är man skeptiska mot liknande åtgärder, enligt bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell (M).
– Höga strafftullar riskerar att få negativa följder för ett handelsberoende land som Sverige, säger ministern till tidningen.
Regeringen: Skydda Volvo
Syftet med tullarna anses vara att göra det lättare för europeiska biltillverkare att mäta sig med kinesiska elbilsbolag. Detta eftersom kinesiskt statligt stöd “snedvrider konkurrensen”, skriver SvD.
Ett av huvudargumenten till att Sverige tar upp kampen mot EU är för att man vill skydda Volvo Cars och Polestar. som båda kontrolleras av kinesiska Geely men har huvudkontor i Sverige.
Johan Forssell understryker även att EU-kommissionen påvisat att Kina står för ett olagligt stöd av elbilstillverkning i landet.
– Man ska inte vara naiv. Det finns otillåtna statsstöd som vi måste hantera, men det är bättre att lösa det genom förhandlingar än med höga strafftullar, säger ministern.
Tyskland ansluter
Sverige har sällskap av EU-jätten och billandet Tyskland i den konflikt som nu blossat upp. Spanien, Frankrike och Italien stödjer dock de nya tullarna.
I Sverige har även branschorganisationen Mobility Sweden protesterat mot tullarna och vill istället ha mer stöd till elektrifieringen.
Den nyligen iförda tullhöjningen är hittills en tillfällig sådan. I november väntas ett nytt besked komma huruvida det ska röra sig om en femårig höjning.
EU-kommissionen har i synnerhet utryckt oro över att den kinesiska statens subventioner för elbilsindustrin ger kinesiska tillverkare ett övertag på marknaden för elbilar. De förhöjda tullarna ska jämna ut oddsen.
Som mest kan en importerad elbil från Kina beläggas med 48 procents tull, rapporterar Europaportalen.
Dyrare bilar
De nya tullarna kommer sannolikt leda till dyrare bilar för konsumenter i Sverige. I synnerhet kommer elbilspriserna att öka.
Det framhåller Per Altenberg, handelsstrateg på Kommerskollegium, i en kommentar till DN.
Även om tullarna just nu är provisoriska så blir effekten densamma, enligt experten.
– Ett slutgiltigt beslut kan dock ge en annan signal om att det här är en långsiktig politik från EU:s sida så att företag fattar andra strategiska beslut, säger han till tidningen.
Hur stora avgifter det rör sig om varierar för olika biltillverkare. Saic ska betala hela 37,6 procent i utjämningstull, medan BYD och Geely, som äger Volco Cars, ska betala 17,4 respektive 19,9 procent.
De förhöjda tullarna kommer påverka priset på samtliga fordon från biltillverkarna.
– Alla de här bilarna produceras i Kina och exporteras till EU, berättar Per Altenberg.
Foto: Magnus Liljegren, Regeringskansliet resp Precious Madubuike resp Ninni Andersson, Regeringskansliet
Text: Redaktionen