Biltema inleder bojkott

2024 11 28

I morgon, fredag, är det dags för årets stora köpfest.

Black Friday står för dörren och många butiker väljer att hoppa på reatåget.

Men en stor aktör i Sverige kommer inte att delta.

Giganten Biltema, som har 61 varuhus i Sverige, väljer att bojkotta Black Friday-festen.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

Avstår ”intensiv priskonkurrens”

Enligt Gerdevåg väljer Biltema att lägga fokus på ”långsiktiga, rättvisa priser”, i stället för att delta i vad han beskriver som en intensiv priskonkurrens på Black Friday.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året.

Handeln väntas öka

Årets stora reavecka inleddes i måndag med Black Week och kulminerar under morgondagen då Black Friday går av stapeln.

Försäljningen väntas öka jämfört med föregående år.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel förutspår att försäljningen under Black Week når 9,7 miljarder kronor, vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.

– Efter flera år av lågkonjunktur är det många handelsföretag som fortfarande befinner sig i en pressad situation, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:

– Givet konsumenternas prismedvetenhet tror vi också att många väntat med att göra inköp, för att kunna köpa produkter till ett rabatterat pris. Det är ytterligare en förklaring till varför vi ser en ökning jämfört med föregående år, och vi gläds åt denna positiva signal. Nu hoppas vi på ett högt tryck i såväl butik som online.

Foto: Biltema (CC)

Text: Redaktionen


Svenskt klädmärke i konkurs efter 14 år

2024 11 28

Ytterligare ett bolag har ansökt om konkurs.

Det är ett fortsatt tufft läge i svensk ekonomi.

Riksbanken har inlett en räntesänkningscykel och regeringen har aviserat att man lägger om fokuset till tillväxt snarare än inflationsbekämpning.

Samtidigt väntas det ta tid innan räntesänkningarna får önskad effekt - och konkursansökningarna fortsätter att välla in.

Går i konkurs

Nu kommer besked om att ytterligare ett företag har ansökt om konkurs - den här gången i modebranschen.

Det är det svenska klädmärket New Black som tvingas kasta in handduken.

Företaget grundades 2010 och har under en tid varit en av Sveriges mest framgångsrika aktörer inom streetwear.

Enligt sajten E-handel har modebolaget bland annat haft samarbete med den världskända brittiska artisten Stormzy och skådespelerskan Noomi Rapace.

Har fått det tufft

New Black har under den senaste tiden kämpat med stora ekonomiska svårigheter.

Konkursen är ett faktum men konkursförvaltaren Peter Eriksson hoppas kunna kunna göra något av varumärket.

– Det är ju ett känt och välrenommerat modevarumärke så det hoppas vi på. Om en månad eller två siktar vi på att ärendet ska vara avslutat, säger han till sajten Habit.

Stor osäkerhet

Trots Riksbankens räntesänkningar råder alltjämt stor osäkerhet på marknaden.

Det fastslår kreditupplysningsföretaget UC i en ny rapport.

– Den makroekonomiska situationen är klart oförutsägbar och vår data visar på en varierande utveckling. Under september ökade konkurserna, medan oktober nu i stället visar en minskning, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

– Trots denna nedåtgående trend i oktober kvarstår osäkerheten på marknaden. De senaste siffrorna indikerar att framtidsutsikterna för företagen är splittrade och att den ekonomiska situationen fortfarande är svår att bedöma.

Fortsatt svårt

Valan understryker att situationen fortfarande är svår trots att det värsta är bakom oss och att många branscher har det fortsatt kämpigt.

– Många sektorer fortsätter att kämpa under svåra marknadsförhållanden, säger Valan.

Arkivfoto: Artificial Photography

Text: Redaktionen


Priset på kaffe förändras kraftigt – här är nya prislappen hos ICA

2024 11 27

Priset på kaffe har förändrats kraftigt under tisdagen.

Kaffepriset slår rekord.

Priset blev på tisdagen det högsta på 27 år, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Kaffeterminerna i New York har klättrat upp till den högsta nivån sedan 1997, och även svenska kaffepriser påverkaras.

Rusar i pris

Kaffebönan Arabica steg i pris med 3 procent på måndagen, enligt Global Coffe Report.

Priset på den populära kaffebönan har ökade med hela 64 procent under 2024.

Det finns särskilda skäl till att kaffepriset har rusat det här året, enligt Bloomberg.

Det tros bland annat bero på stora störningar när det gäller utbudet och leveranser från viktiga kaffeproducenter som Brasilien och Vietnam.

En orsak sägs vara att långvarig torka har påverkat kaffeodlingar.

Samtidigt har säljare i leveranskedjan höjt sina priser för att skydda sin marginaler, enligt analysen. Och det finns en risk att det blir ännu värre framöver.

Populär böna i Sverige

Sverige är ett av världens mest kaffeälskande länder, och påverkas i allra högsta grad av den stora prisförändringen på kaffe.

Arabicabönan är den mest använda kaffebönan både i Sverige och i världen, rapporterar DI. Och prisökningen påverkar även andra sorter.

Som exempel på kaffepriser i Sverige just nu kan nämnas att Bryggkaffe Mellanrost 450 g från Gevalia kostar 68 kronor att köpa hem från Icas nätbutik, och 64,95 kronor från Coop.

Arvid Nordquist mellanrost 500 g kostar 77 kronor på Ica och 68,95 kronor på Coop.

Svenskar dricker massor av kaffe

Det har länge rapporterats om att priset på kaffe stiger, vilket är ett hårt slag för svenskar som alltså dricker rekordmycket kaffe.

Svenska folket dricker nästan 12 miljoner koppar kaffe per arbetsdag, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Vi dricker i genomsnitt 2,2 koppar per person när vi är på jobbet, enligt en Sifoundersökning.

Det gör Sverige till det tredje mest kaffedrickande landet i världen, efter Finland och Nederländerna.

Foto: Nathan Dumlao

Text: Redaktionen