Biljätte tvärvänder om elbilar

2024 08 22

Den amerikanska biltillverkaren Ford drar i nödbromsen.

Biljätten skruvar ned sin stora satsning på elbilar med omedelbar verkan.

Det rapporterar CNN med hänvisning till ett färskt pressutskick från Ford.

Enligt nyhetskanalen går biltillverkaren fram med två stora förändringar gällande elbilar.

För det första lägger Ford ner planerna på att lansera en elektrisk suv och en serie av nästa generations elektriska pickups. Fordonen kommer ersättas med hybridmodeller – det vill säga fordon som har både en förbränningsmotor och en eller flera elmotorer och batterier som hjälper till att driva bilen.

För det andra meddelar Ford att endast 30 procent av bolagets årliga investeringar kommer att gå till elbilar.

– Det är en minskning med 10 procent, rapporterar CNN.

Förändringarna kommer kosta Ford uppemot 1,5 miljarder dollar, motsvarande cirka 15 miljarder kronor.

Fortsätter tillverkningen

Ford kommer fortsätta att tillverka elbilar men i en långsammare takt.

En elektrisk van kommer lanseras 2026 följt av en elektrisk lastbil 2027.

– Som det näst största amerikanska elfordonsmärket har vi lärt oss vad kunderna värdesätter och vill ha, och vad som krävs för att matcha de bästa i världen. Vi har tagit fram en plan som ger våra kunder maximala valmöjligheter och som spelar till våra styrkor, säger Fords vd Jim Farley i ett uttalande.

– Vi är fast beslutna att skapa långsiktigt värde genom att bygga en konkurrenskraftig och lönsam verksamhet.

Förhoppningen: Lägre batterikostnader

Fords nya elektriska lastbil, som når marknaden om cirka tre år, beskriver Jim Farley som ”banbrytande”.

Lastbilen kommer ha en kraftigt förbättrad räckvidd, enligt vd:n.

– Förbättringarna som vi planerar att göra för batteritillverkning kommer att bidra till att sänka kostnaderna. Ett prisvärt elfordon börjar med ett prisvärt batteri. Om du inte är konkurrenskraftig på batterikostnaden är du inte konkurrenskraftig överhuvudtaget, säger Farley.  

Foto: H. Kundi

Text: Redaktionen


19 dec 2025

Norwegian sätter in direktflyg – ingen konkurrent vill flyga dit

2025 12 20

Norwegian satsar på en ny direktlinje under 2026.

Flygbolaget kommer i juni 2026 inviga den nya linjen som kommer trafikeras två gånger i veckan.

– Den 27 juni 2026 inviger Norwegian sin första direktlinje mellan Köpenhamn och Tbilisi, uppger Norwegian.

– Det är första gången Georgiens huvudstad får direktflyg från Norden – ett steg som väntas underlätta resandet för både turister och affärsresenärer.

Välkomnas av Georgien

Beskedet välkomnas i Georgien som tror att den nya direktlinjen kommer bli värdefull för båda länderna.

– Den här nya rutten representerar ett viktigt steg i att stärka Georgiens förbindelser med norra Europa och skapa fler möjligheter till kulturutbyte, växande turism och affärssamarbeten, säger chefen för Georgiens nationella turistorganisation, Maia Omiadze, i ett uttalande.

Restiden halveras

I dagsläget kräver resor från Skandinavien till Georgiens huvudstad minst ett byte och restiden blir därav oftast uppemot elva timmar.

Med den nya linjen kortas tiden ner ordentligt, då flyget endast kommer ta omkring 4,5 timmar.

– Vi ser fram emot att välkomna fler turister från Danmark och södra Sverige för att upptäcka Georgiens mångsidiga upplevelser, rika historia och varma gästfrihet – där tiden står stilla, säger Maia Omiadze.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: Här är årets smartaste bilköp

Georgien

Georgien ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Landet har en kuststräcka vid Svarta havet men sträcker sig också högt upp i Kaukasusbergen.

Sidenvägen passerar landet och regionen har därför varit en mötesplats för världens civilisationer under historien.

Gränsar mot Ryssland

I norr gränsar Georgien till Ryssland.

Söder om landet ligger Armenien och Turkiet och Azerbajdzjan ligger österut.

– Georgien har identifierat de skandinaviska länderna som en av de viktigaste marknaderna i processen att utveckla flyg- och turismsektorerna, uppger Norwegian.

– Norwegians direktlinje möjliggör både affärs- och fritidsresor från Nordeuropa, vilket kommer att bredda Georgiens synlighet i en region där direkt tillgång fram till nu har varit begränsad.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


Ryska folket drar i nödbromsen – 50 procents skillnad

2025 12 20

Den första veckan i januari firar Ryssland nyår med pompa och ståt. Hela landet stängs praktiskt taget och många ryssar tar semester.

I år präglas dock perioden av stora oroligheter.  

Det kärva ekonomiska läget tvingar den ryska befolkningen att hålla hårt i plånboken.

Hushållen förväntas spendera i genomsnitt 14 000 rubel (175 dollar) under semestern – en minskning med nästan 50 procent jämfört med föregående år, rapporterar oberoende Moscow Times med hänvisning till en undersökning från marknadsanalystjänsten Avito. 

– Stigande inflation samt högre priser på mat, el och vatten och kläder tvingar konsumenterna att spara pengar, säger den ryske ekonomiprofessorn Alexander Safonov, enligt tidningen.

– Folk begränsar sina inköp och utgifter, inklusive utgifter till nyårsfiranden. Oavsett hur mycket man tjänar är den allmänna trenden att minska sina utgifter, fortsätter han.

LÄS MER: Varnar för attack 2027 – USA skickar vapen i rasande takt

Klassiska varan försvinner

Flera nyckelingredienser under det ryska nyårsfirandet har noterat kraftiga prisökningar – bland annat klassikern röd kaviar som numera blivit en lyxvara för de flesta hushåll.

– Den kommer bara finnas som ett ”symboliskt inslag” i många hem, berättar Alexander Safonov.

Enligt professorn blir årets nyårsmenyer bli betydlig glesare än tidigare.

– För många familjer kommer högtidsmåltiderna att begränsas till traditionella rätter som sallad Olivier, ett litet urval av drycker och billiga grönsaker och frukt, säger han.

Sallad Olivier, också känd som rysk sallad, är en klassisk rätt i Ryssland. Den består huvudsakligen av potatis, ägg och majonnäs.

LÄS OCKSÅ: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det 

Foto: V. Adutskevich

Text: Redaktionen