Biljätte sparkar 9 000 arbetare

2024 11 07

Krisen i bilbranschen fortsätter.

Flera biljättar har redan behövt pausa produktion och kapa jobb.

Nu ansluter sig japanska Nissan till ledet av bilmärken som tvingas sparka arbetare.

Totalt rör det sig om 9 000 jobb som nu försvinner, rapporterar AP.

6 procent av styrkan

Nissan tillkännagav en global minskning av personalstyrkan med 9 000 personer, eller cirka 6 procent av sina mer än 133 000 anställda, samt en plan för att minska den globala produktionskapaciteten med 20 procent.

Verkställande direktören Makoto Uchida meddelar samtidigt att han tar en lönesänkning på 50 procent för att ta ansvar.

– Jag tar den här situationen på största allvar. Nissan kommer att omstrukturera sin verksamhet för att bli smalare och mer motståndskraftig, säger han.

Svag rapport

Tidigare på torsdagen presenterade den japanska biljätten nya finansiella siffror.

Under det senaste kvartalet till och med september gjorde Nissan en förlust på 9,3 miljarder yen (60 miljoner dollar), en vändning från vinsten på 190,7 miljarder yen under samma kvartal för ett år sedan.

De globala försäljningsvolymerna minskade jämfört med föregående år till 1,6 miljoner enheter. Lönsamheten påverkades av högre försäljningskostnader och lageroptimering, särskilt i USA, tillsammans med stigande kostnader.

Även Audi

Även Audi har planer på att kapa jobb.

Den tyska biltillverkaren vill minska sin personalstyrka på medellång sikt genom att skära ned på jobb utanför produktionen, med tusentals positioner i riskzonen.

Det rapporterar Reuters.

"Indirekta jobb"

Nedskärningarna ska fokusera på så kallade indirekta jobb inom bolaget, till exempel inom utvecklingsområdet, där över 2 000 jobb kan försvinna, enligt en ny rapport.

Enligt rapporten siktar bolaget på en minskning med cirka 15 procent. 

Enbart i Tyskland skulle detta påverka 4 500 “indirekta jobb”.

Audi upplevde ett kraftigt vinstfall under tredje kvartalet, delvis på grund av höga kostnader i samband med den troliga nedläggningen av fabriken i Bryssel.

– Audi bekräftade för Reuters att styrelsen för närvarande förhandlar med arbetstagarrepresentanter, men kommenterade inte antalet arbetstillfällen som kan komma att påverkas, uppger Reuters.

Foto: S. Rademaker

Text: Redaktionen


TRUMP: Det här är min sista varning – blir inte fler

2025 09 07

Donald Trump riktar ett tydligt meddelande till Hamas.

Kriget i Gaza fortsätter samtidigt som Trump-administrationen försöker få till ett fredsavtal.

På söndagskvällen meddelar Donald Trump att han riktar en sista varning till Hamas – och att det inte kommer att bli några fler.

“Min sista varning”

Så här skriver Trump:

– Alla vill att gisslan ska komma hem. Alla vill att kriget ska ta slut! Israel har accepterat mina villkor. Nu är det dags för Hamas att göra detsamma, framhåller han via Truth Social.

– Jag har varnat Hamas för konsekvenserna av att inte acceptera. Detta är min sista varning, det kommer inte att komma någon mer! Tack för er uppmärksamhet i denna fråga.

Preciserar inte

Trump-administrationen har under en tid arbetat för att försöka få till ett släppande av gisslan och fredsavtal – än så länge utan konkreta framsteg.

Trump preciserar emellertid inte exakt vad han menar med att det är hans sista varning.

Ute på gatorna

Mer än 15 000 människor har samtidigt gått ut på gatorna i Israel för att kräva ett slut på kriget i Gaza och uppmana premiärminister Benjamin Netanyahu att gå med på ett avtal om att frige de återstående gisslan.

Familjer och anhängare till de gisslan som fortfarande hålls fångna av Hamas samlades på Paris Square i Jerusalem, medan andra samlades i Tel Aviv.

Av de 48 gisslan som fortfarande hålls fångna i Gaza tros ungefär 20 vara i livet, rapporterar BBC.

“Om något händer”

Inom hörhåll från Netanyahus residens i staden uppmanade talare efter talare honom att sluta ett avtal med Hamas som skulle innebära att deras nära och kära kunde återvända säkert, nästan två år efter deras bortförande.

Bland de många familjemedlemmarna som riktade ilskna budskap till Netanyahu fanns modern till Matan Angrest, en IDF-soldat som hålls fången i Gaza.

– Detta är inget hot, herr premiärminister. Om något händer kommer ni att få betala för det – det är en mors ord, framhåller Anat Angrest i samband med demonstrationen.

Foto: Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

Text: Redaktionen


EUROPA: Bransch i kris – “Kanske inte överlever”

2025 09 07

Den europeiska stålindustrin är i kris.

Sedan USA:s president Donald Trump installerades har mycket av hans ekonomiska politik handlat om tullar.

Nu är det istället europeerna som kräver tullar.

Närmare bestämt ställs krav på tullar i stålindustrin – som det ledande företaget Thyssenkrupp varnar för är i kris, rapporterar Financial Times.

“Då överlever vi inte”

Europeiska stålproducenter uppmanar Bryssel att införa tullar i stil med de amerikanska på all import av metallen och varnar för att branschen riskerar att kollapsa under trycket från billiga kinesiska produkter och Donald Trumps höga tullar.

– Vi behöver skydd, annars kommer vi inte att överleva som stålindustri, säger Ilse Henne, ledande befattningshavare vid tyska Thyssenkrupp.

18 000 förlorade jobb

Frankrike och tio andra EU-länder har föreslagit tullar på 50 procent.

Bara under 2024 gick 18 000 jobbtillfällen förlorade på grund av den svåra situationen i branschen.

Sedan 2008 har ungefär 90 000 sagts upp från europeiska stålproducenter.

– I praktiken är EU:s stålindustri den sämst ställda av alla EU-industrier, framhåller branschorganisationen Eurofer i ett brev till Ursula von der Leyen.

Flera länder

Frankrike, Österrike, Belgien, Bulgarien, Grekland, Italien, Luxemburg, Polen, Rumänien, Slovakien och Spanien har gemensamt föreslagit en ”mycket effektiv” ny handelsåtgärd för att motverka global överkapacitet och bevara den europeiska stålindustrins kapacitet.

– Vi uppmanar övriga medlemsstater, Europaparlamentet och kommissionen att ge sitt fulla stöd till detta initiativ, säger Axel Eggert, generaldirektör för Eurofer i ett pressmeddelande.

– Det är precis den typ av samordnade, ambitiösa åtgärder som behövs för att stoppa den enorma vågen av billiga stålimporter från att förstöra Europas industriella bas, arbetstillfällen och gröna omställning. 

Är överens

EU och USA är sedan tidigare överens om ett nytt handelsavtal.

Tysklands industriförbund BDI och EU:s förra handelskommissionär Cecilia Malmström är bland dem som är skeptiska till avtalet, uppger SVT.

Foto: European Parliament

Text: Redaktionen