Biljätte nära kollaps – på väg att gå under

2024 11 29

En av världens största biltillverkare är på väg att gå under.

Det rör sig om den japanska giganten Nissan som står på gränsen till kollaps.

Företaget har nu ett helt avgörande år framför sig när man måste hitta en långsiktig investerare som kan rädda verksamheten.

Allt sker samtidigt som den trogna partnern Renault fortsätter att minska sitt ägande i bilmärket.

– Vi har 12 eller 14 månader på oss att överleva, säger en högt uppsatt källa inom Nissan till ansedda Financial Times.

Kan gå till ärkerivalen

Den japanska biljätten behöver nu fatta flera tunga beslut.

Ett alternativ är att svälja stoltheten och sälja andelar av företaget till ärkerivalen Honda.

Det skulle i så fall ske samtidigt som Nissan redan är på väg att sätta ramarna för ett nytt samarbete med just Honda gällande elbilar.

En rad omstruktureringar planeras nu för att vända utvecklingen, som under en tid präglats av försäljningsras i både Kina och USA.

– Det här kommer att bli tufft. I slutändan behöver vi Japan och USA för att generera kassaflöde, säger Nissan-källan till den amerikanska tidningen.

Räddades för 25 år sedan

Redan 1999 var Nissan, som grundades 1928, nära konkurs. 

Företaget räddades då av Renault som nyligen har minskat sitt ägande i bolaget från 43 till 36 procent.

Vilken investerare som skulle kunna ersätta andelarna som Renault gjort sig av med vill Nissan inte kommentera, men mycket talar för att det behövs en stabil sådan som exempelvis en bank eller ett försäkringsbolag.

Att samarbetet med Honda kommer att bli viktigt betonas dock från det japanska bilmärket.

– Partnerskapet med Honda är av stor strategisk betydelse för oss, och vi ser fram emot att accelerera resultaten av våra gemensamma aktiviteter genom kontinuerliga framsteg på ledningsnivå i båda företagen.

9 000 blir av med jobbet

När Nissan släppte sin delårsrapport för det tredje kvartalet i början av november stod det klart att fordonstillverkaren kommer att göra sig av med 9 000 tjänster.

Dessutom minskar man den globala produktionskapaciteten med 20 procent, vilket är den del av dess omstrukturering.

– Nissan kommer att omstrukturera sin verksamhet för att bli smalare och mer motståndskraftig, samtidigt som den omorganiserar ledningen för att reagera snabbt och flexibelt på förändringar i affärsmiljön, sade Makoto Uchida, vd på Nissan, till CNBC vid tillfället.

Foto: D. Nguyen

Text: Redaktionen


Varning utfärdas till de med Android-telefon

2025 12 08

Privata meddelanden på Android-telefoner kan snart övervakas.

En ny Android-funktion gör det möjligt för arbetsgivare att läsa, spara och arkivera användares sms – även sådana man trodde var raderade.

Google ändrar spelreglerna

Privata sms från jobbmobilen kan snart vara ett minne blott.

Google rullar ut funktionen Android RCS Archival, som låter arbetsgivare spara och granska allt du skriver i Google Messages – även raderade konversationer.

– Google Messages kan nu ”snappa upp och arkivera RCS-chattar” på alla Android-enheter som kontrolleras av en arbetsgivare, uppger Android Authority.

Forbes var de som uppmärksammade förändringen först.

– Plötsligt är förmånen med att få en telefon på jobbet inte så bra som den kan verka, säger säkerhetsexperten Zak Doffman till Forbes.

– Sms-meddelanden har setts som annorlunda, till skillnad från e-post som länge varit enkel för arbetsgivare att övervaka, fortsätter han.

Funktionen gäller specifikt företagsstyrda Android-telefoner där arbetsgivaren administrerar enheten och använder Google Messages som standardapp.

LÄS MER: Kim Jong-un tystar två stormakter – Seoul slår larm

Hundratusentals svenskar kan påverkas

Många användare tror att end-to-end-kryptering skyddar dem – men det stämmer bara när meddelandet skickas.

När sms:et landar i telefonen är det dekrypterat och går att läsa för systemadministratören.

Det är exakt där Google öppnar dörren för arbetsgivare.

Enligt Google är syftet att hjälpa företag följa lagkrav, särskilt inom finans, offentlig sektor och andra branscher där all kommunikation måste loggas.

Men effekten blir att ett stort antal svenskar kan övervakas.

Hundratusentals svenskar kan komma att beröras, då Android-telefoner är vanliga i kommuner, regioner, techbolag, industrin och konsultsektorn.

Därför införs funktionen

Google förklarar att vissa företag tidigare tvingats stänga av RCS-funktionen helt eftersom de inte kunnat arkivera meddelanden enligt lagkrav.

Med Android RCS Archival täpps den luckan nu igen, vilket gör att arbetsgivare kan spara alla sms-trådar, läsa mottagna och skickade meddelanden och ta del av innehåll som du själv raderat.

Allt sker i bakgrunden om IT-avdelningen aktiverat funktionen.

LÄS MER: UPPGIFTER: ”Farlig handling” mot militärplan – signalerar attack

Foto: C Banks

Text: Redaktionen


Kinesiska jätten vill erövra Sverige – “Ska bli bland de största”

2025 12 07

Det kinesiska elbilsföretaget BYD har stora planer för Sverige.

Den europeiska bilindustrin är alltjämt svag.

Konkursansökningar ramlar in på löpande band i Tyskland och intresset för nya bilar är svalt.

Då ser den kinesiska biltillverkaren BYD ett gyllene läge att på riktigt slå sig in på den europeiska – och svenska – marknaden.

“Ska bli bland de största”

Än så länge har BYD inte varit någon storsäljare i Sverige – men det har den kinesiska jätten tydliga planer på att ändra.

Toppchefen Stella Li har en ny plan som bland annat innefattar ultrasnabb laddning och nya sätt att sälja.

– Vi ska bli bland de största, säger hon till Dagens industri.

– Vi ska bli en stor spelare i Sverige och täcka hela landet med 80 återförsäljare.

“Kommer explodera”

De kinesiska bilarna har tidigare inte synts speciellt ofta på europeiska vägar.

Brad Anderson, skribent hos bilmagasinet Automotive News, tror dock att “BYD:s europeiska expansion är på väg att explodera”.

Läs mer: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort

Stora planer

BYD kommer att öppna en fabrik i Ungern – och har planer på att göra detsamma i Turkiet och Spanien.

– För inte så länge sedan var BYD-fordon en sällsynt syn på Europas vägar, skriver Anderson.

– Men under de senaste fem åren har biltillverkaren vuxit till en global gigant som expanderat till nya marknader snabbare än någon av sina konkurrenter. Nästa år kommer deras modeller att bli ännu vanligare i hela Europa.

Tvärnit i november

I november registrerades 21 016 nya personbilar i Sverige, en minskning med 15 procent jämfört med samma månad förra året.

– Personbilarnas nedgång i november beror på ett fortsatt svagt konjunkturläge, avvaktande kunder, samt leveransstörningar och förändringar i produktportföljen hos vissa märken, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman i ett pressmeddelande.

Läs mer: Nytt trafikljus gör succé – ”30 procent färre förseningar”

Foto: Alejandro Luengo resp Linus Mimietz

Text: Redaktionen