Bild stoppas på bussar och tåg

2023 11 09

Förra veckan sände SVT:s Uppdrag granskning ett uppmärksammat program om kycklingindustrin i Sverige.

I programmet förekom filmklipp på sargade kycklingar som behandlats så illa att de äter varandra levande.

Enligt forskare kopplas beteendet till stress som orsakats av hunger.

– Det här är fruktansvärt. Så här får det inte se ut, sa Per Jensen, professor i etologi vid Linköpings universitet, till SVT i samband med avslöjandet.

Annonskampanj 

Uppdrag gransknings film- och bildmaterial togs fram i samarbete med organisationen Djurrättsalliansen.

En person från Djurrättsalliansen, som arbetat undercover på kycklingindustrins största avelsföretag Aviagen, filmade och fotograferade djuren.

Efter avslöjandet har Djurrättsalliansen inlett en annonskampanj på spårvagnar och bussar i Göteborg. Tanken var att visa en bild på en kyckling som ligger ner på ett golv i en svensk djurfabrik.

Men bilden stoppas.

Västtrafik, som ansvarar för kollektivtrafiken i Göteborgs stad, anser att bilden är för stötande.

”Anmärkningsvärt”

– Vi tycker att det är anmärkningsvärt att vi i en annons inte får visa upp verkligheten – så som kycklingarna i industrin ser ut. Vad som istället borde ses som problematiskt är djurindustriernas förskönande och vilseledande marknadsföring som inte visar hela sanningen, säger Malin Gustafsson, talesperson för Djurrättsalliansen.

Hon anser att organisationen har anpassat bildvalet så att den inte ska upplevas som stötande. Malin Gustafsson hänvisar till att man avstått från att välja en bild på en uppenbart skadad och sårad kyckling.

– Men ändå bad annonsbolaget oss att använda en bild på “en hel och frisk kyckling som inte ser plågad ut”. Även branschens egna bilder visar att det är så kycklingarna ser ut när de ligger ner.

– Industrin har avlat fram en fågel som växer onaturligt fort och den enormt snabba tillväxten leder till en lång rad välkända konsekvenser för djurens hälsa. En av de främsta är att de får ben- och ledproblem som gör att 90 procent blir halta, och många har svårt att gå. Och detta sker under deras väldigt korta liv, som bara är omkring 35 dagar, framhåller Malin Gustafsson.

”Ansvar gentemot resenärerna”

Västtrafik har svarat på kritiken.

Företaget framhåller att de har ett ansvar gentemot resenärerna.

– Det stämmer att vi har sagt nej till kampanjbilden, vi har gjort bedömningen att den kan vara stötande eller väcka obehag för våra resenärer, säger Kristian Lans, presskommunikatör på Västtrafik, till GP.  

Foto: Eddie Löthman Västtrafik 

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen