Bild stoppas på bussar och tåg
2023 11 09
Förra veckan sände SVT:s Uppdrag granskning ett uppmärksammat program om kycklingindustrin i Sverige.
I programmet förekom filmklipp på sargade kycklingar som behandlats så illa att de äter varandra levande.
Enligt forskare kopplas beteendet till stress som orsakats av hunger.
– Det här är fruktansvärt. Så här får det inte se ut, sa Per Jensen, professor i etologi vid Linköpings universitet, till SVT i samband med avslöjandet.
Annonskampanj
Uppdrag gransknings film- och bildmaterial togs fram i samarbete med organisationen Djurrättsalliansen.
En person från Djurrättsalliansen, som arbetat undercover på kycklingindustrins största avelsföretag Aviagen, filmade och fotograferade djuren.
Efter avslöjandet har Djurrättsalliansen inlett en annonskampanj på spårvagnar och bussar i Göteborg. Tanken var att visa en bild på en kyckling som ligger ner på ett golv i en svensk djurfabrik.
Men bilden stoppas.
Västtrafik, som ansvarar för kollektivtrafiken i Göteborgs stad, anser att bilden är för stötande.
”Anmärkningsvärt”
– Vi tycker att det är anmärkningsvärt att vi i en annons inte får visa upp verkligheten – så som kycklingarna i industrin ser ut. Vad som istället borde ses som problematiskt är djurindustriernas förskönande och vilseledande marknadsföring som inte visar hela sanningen, säger Malin Gustafsson, talesperson för Djurrättsalliansen.
Hon anser att organisationen har anpassat bildvalet så att den inte ska upplevas som stötande. Malin Gustafsson hänvisar till att man avstått från att välja en bild på en uppenbart skadad och sårad kyckling.
– Men ändå bad annonsbolaget oss att använda en bild på “en hel och frisk kyckling som inte ser plågad ut”. Även branschens egna bilder visar att det är så kycklingarna ser ut när de ligger ner.
– Industrin har avlat fram en fågel som växer onaturligt fort och den enormt snabba tillväxten leder till en lång rad välkända konsekvenser för djurens hälsa. En av de främsta är att de får ben- och ledproblem som gör att 90 procent blir halta, och många har svårt att gå. Och detta sker under deras väldigt korta liv, som bara är omkring 35 dagar, framhåller Malin Gustafsson.
”Ansvar gentemot resenärerna”
Västtrafik har svarat på kritiken.
Företaget framhåller att de har ett ansvar gentemot resenärerna.
– Det stämmer att vi har sagt nej till kampanjbilden, vi har gjort bedömningen att den kan vara stötande eller väcka obehag för våra resenärer, säger Kristian Lans, presskommunikatör på Västtrafik, till GP.
Foto: Eddie Löthman Västtrafik
Text: Redaktionen