Bild stoppas på bussar och tåg

2023 11 09

Förra veckan sände SVT:s Uppdrag granskning ett uppmärksammat program om kycklingindustrin i Sverige.

I programmet förekom filmklipp på sargade kycklingar som behandlats så illa att de äter varandra levande.

Enligt forskare kopplas beteendet till stress som orsakats av hunger.

– Det här är fruktansvärt. Så här får det inte se ut, sa Per Jensen, professor i etologi vid Linköpings universitet, till SVT i samband med avslöjandet.

Annonskampanj 

Uppdrag gransknings film- och bildmaterial togs fram i samarbete med organisationen Djurrättsalliansen.

En person från Djurrättsalliansen, som arbetat undercover på kycklingindustrins största avelsföretag Aviagen, filmade och fotograferade djuren.

Efter avslöjandet har Djurrättsalliansen inlett en annonskampanj på spårvagnar och bussar i Göteborg. Tanken var att visa en bild på en kyckling som ligger ner på ett golv i en svensk djurfabrik.

Men bilden stoppas.

Västtrafik, som ansvarar för kollektivtrafiken i Göteborgs stad, anser att bilden är för stötande.

”Anmärkningsvärt”

– Vi tycker att det är anmärkningsvärt att vi i en annons inte får visa upp verkligheten – så som kycklingarna i industrin ser ut. Vad som istället borde ses som problematiskt är djurindustriernas förskönande och vilseledande marknadsföring som inte visar hela sanningen, säger Malin Gustafsson, talesperson för Djurrättsalliansen.

Hon anser att organisationen har anpassat bildvalet så att den inte ska upplevas som stötande. Malin Gustafsson hänvisar till att man avstått från att välja en bild på en uppenbart skadad och sårad kyckling.

– Men ändå bad annonsbolaget oss att använda en bild på “en hel och frisk kyckling som inte ser plågad ut”. Även branschens egna bilder visar att det är så kycklingarna ser ut när de ligger ner.

– Industrin har avlat fram en fågel som växer onaturligt fort och den enormt snabba tillväxten leder till en lång rad välkända konsekvenser för djurens hälsa. En av de främsta är att de får ben- och ledproblem som gör att 90 procent blir halta, och många har svårt att gå. Och detta sker under deras väldigt korta liv, som bara är omkring 35 dagar, framhåller Malin Gustafsson.

”Ansvar gentemot resenärerna”

Västtrafik har svarat på kritiken.

Företaget framhåller att de har ett ansvar gentemot resenärerna.

– Det stämmer att vi har sagt nej till kampanjbilden, vi har gjort bedömningen att den kan vara stötande eller väcka obehag för våra resenärer, säger Kristian Lans, presskommunikatör på Västtrafik, till GP.  

Foto: Eddie Löthman Västtrafik 

Text: Redaktionen


Swish går ut med viktigt meddelande – gäller denna vecka

2024 11 26

Black Friday-veckan har dragit igång.

Och mängder av konsumenter väntas ge sig ut till butiker för att shoppa.

Samtidigt ställer den rådande bedrägerivågen till det.

Under de senaste åren har många förlorat sina pengar på grund av illasinnade kriminella.

Betaltjänsten Swish går därmed ut med ett viktigt meddelande som gäller denna vecka.

“Alla kan drabbas”

Black Friday är här, vilket för många markerar starten på den årliga julhandeln. 

Det är inte bara shoppingen som tar fart utan även aktiviteten hos bedragarna.

Swish betonar att “alla kan drabbas”, och uppmanar användare att följa deras uppmaningar.

Fem uppmaningar

Swish har listat fem uppmaningar som användare bör följa för att undvika att bli bedragna mitt i Black Friday-vimlet.

- Klicka inte på länkar i sms eller mejl. Bedragaren kan själv välja det namn och nummer som visas i de mejl och sms som skickas ut, kolla därför alltid upp den påstådda avsändaren via en kontaktväg du själv letar upp, uppmanar Swish.

- Logga inte in med BankID eller säkerhetsdosa på någon annans uppmaning.

Dubbelkolla mottagaren

Listan fortsätter.

- Dubbelkolla mottagaren i BankID. Kontrollera alltid att rätt mottagare visas i BankID innan du godkänner betalningen.

- Lägg på samtal som känns konstiga. Swish kontaktar aldrig privatanvändare via telefon, mejl eller sms. Om du har blivit kontaktad av någon som uppger sig vara från Swish ska du inte svara på smset eller avsluta telefonsamtalet och kontakta polisen.

Var misstänksam

Slutligen tipsar Swish om att vara generellt uppmärksam i tillvaron.

Sunt förnuft och ett kritiskt förhållningssätt kan man komma långt med.

- Var misstänksam. Fundera lite extra om ett ovanligt bra erbjudande dyker upp. Känner du igen hemsidan sedan tidigare? Är priset för billigt för att vara sant? Tänk till en extra gång innan du genomför ditt köp.

Den som misstänker att den blivit utsatt för bedrägeri eller bedrägeriförsök ska alltid kontakta banken och polisanmäla händelsen.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Snart kan du straffas – även om du bromsar innan fartkameran

2024 09 26

Trafikverket vill införa en ny åtgärd för att komma åt de som kör för fort.

Många ligger lite över hastighetsgränsen på svenska vägar för att sedan bromsa in när de närmar sig en fartkamera.

Det vill polisen och Trafikverket nu sätta stopp för genom en ny åtgärd.

Myndigheterna vill kunna mäta hastigheten mellan fartkamerorna, vilket innebär att man kan straffas även om man bromsar innan man passerar en fartkamera.

Det rapporterar Carup.

Så fungerar det

När bilister rör sig för fort mellan fartkamerorna så ska bilder kunna skickas till en enhet i Kiruna som utreder saken.

– Man fotograferar alla bilar vid den första kameran, så ser man vilka som kommer fram och hur fort de kör, säger Eva Lundberg, som är ansvarig för hastighetskameror på Trafikverket, till Carup.

Används i flera länder

För att det hela ska bli verklighet krävs dock mer politiskt stöd.

Än så länge krävs mer tid och planering för att införa någonting sådant.

Trafikverket understryker dock att man kan ta inspiration från flera länder som har satt det i system.

– Sträck-ATK används i flera länder – bland annat i Norge, Nederländerna och i Storbritannien. Ett regeringsuppdrag till Polisen och Trafikverket skulle påskynda utvecklingen, framhåller myndigheten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Har haft trafikvecka

Den gångna veckan har varit trafikvecka för polisen där många fartsyndare har fångats runt om i landet.

Hastigheten bedöms alltjämt vara ett av de främsta problemen i trafiken.

– Det är framförallt vägar med högre hastighetsbegränsningar – från 70km/h och uppåt – som är överrepresenterade i olycksstatistiken när det gäller dödsolyckor i trafiken, förklarar polisen.

– Även mindre hastighetsöverträdelser kan få stora konsekvenser. Enligt Trafikverkets hemsida fördubblas risken att dö vid en frontalkrock om hastigheten höjs från 70km/h till 80km/h, även vid bältesanvändning.

Extra stort fokus

Under polisens trafikveckor ligger extra stort fokus på hastighetsöverträdelser.

– Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik, framhåller polisen via sin webbsida.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen