Betaljätte fälls – fakturerar många svenskar
2023 06 01
Ett av Sveriges största betalbolag fälls för påträngande lånereklam.
Det uppger Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Företaget i fråga är svenska Qliro, som erbjuder både betallösningar och lånerbjudande till sina kunder.
Företaget fälls nu för påträngande lånereklam.
– Det var efter att kunden köpt något och betalat med Qliro som lånereklamen började fylla mejlkorgen. En person fick hela 17 mejl med låneerbjudanden, en annan kund fick 10 reklammejl under relativt kort tid, framhåller Konsumentverket.
Konsumentombudsmannen, KO, ansåg att massutskicken bröt mot konsumentkreditlagens krav på måttfullhet när det gäller krediter.
Patent- och marknadsdomstolen höll med och nu förbjuds marknadsföringen.
”Viktig dom”
– Det här är en viktig dom eftersom vi vet att många lockas att ta lån som de sedan inte har råd att betala tillbaka. Företagen behöver vara återhållsamma, både när det gäller hur de beskriver ett lån och gällande mängden reklam, säger Ida Nyström, processråd vid KO.
Marknadsföringen som förbjudits har avsett privatlån utan säkerhet från 20 000 kronor upp till 500 000 kronor, med förhållandevis hög ränta.
– I reklamen lyfte företaget också fram att många andra redan ansökt om lån, något som skulle kunna sänka tröskeln hos mottagaren för att ta lån, skriver myndigheten.
En miljon kronor
Domstolen kopplar förbudet med ett vite på en miljon kronor.
Ett vite är framåtsyftande och innebär att företaget kan dömas att betala summan om det skulle bryta mot förbudet framöver.
Qliro upphörde med marknadsföring av lån via mejl när Konsumentverket öppnade ett tillsynsärende mot bolaget hösten 2021.
Dom i målet
Patent- och marknadsdomstolen förbjuder Qliro AB vid marknadsföring av privatlån till konsument som bolaget har ett befintligt kundförhållande med, skicka meddelande via e-post eller i liknande kommunikationskanaler till en och samma konsument vid:
- åtta tillfällen under en sjuveckorsperiod,
- nio tillfällen under en elvaveckorsperiod,
- tio tillfällen under en nittonveckorsperiod, eller
- sjutton tillfällen under en tjugoenveckorsperiod.
använda vart och ett av följande påståenden:
- ”sänkt månadskostnad med ett samlat lån”,
- ”säg hej då till dyra lån”,
- ”samla lån och få mer pengar över i sommar”,
- ”ett smart lån ger pengar över”,
- ”gör som tusentals andra, testa och se vad vi kan göra för dig”,
- ”80 000 kunder har redan ansökt”,
- ”fler än 80 000 kunder har redan ansökt”,
- ”90 000 kunder har redan ansökt”,
- ”fler än 90 000 kunder har redan ansökt”,
- ”95 000 kunder har redan ansökt”, eller andra påståenden med väsentligen samma innebörd.
Källa: Konsumentverket
Foto: Kronofogden
Text: Redaktionen