Besökare anmäler Gröna Lund – ”Fruktansvärt”

2025 08 07

Besökare anmäler Gröna Lund efter en ”traumatiserande” händelse.

Nöjesfältet Gröna Lund har lockat mängder av besökare i sommar.

Men alla är inte nöjda med upplevelsen – och ibland uppstår incidenter som upplevs som direkt traumatiserande.

Nu har Gröna Lund blivit anmälda till Konsumentverket – efter en händelse som beskrivs som ”fruktansvärd”.

”Något fruktansvärt”

Gröna Lund har anmälts av en förälder efter att en grupp tonåringar råkat ut för en allvarlig incident, rapporterar TV4.

Incidenten ska ha inträffat på åkattraktionen Insane, som Gröna Lund beskriver som en åktur där man ”hänger med benen dinglande fritt” och lyfts 35 meter upp i luften.

I samband med ett tekniskt fel uppges tonåringarna ha suttit i Insane utan att vara fastspända.

Och trots att de desperat ropade efter hjälp, var det ingen i personalen som kom fram.

– De trodde på allvar att något fruktansvärt skulle hända, berättar föräldern, enligt kanalen.

”Oansvarigt och farligt”

Åkattraktionen stod stilla på grund av det tekniska felet, men tonåringarna var livrädda och försökte desperat spänna fast sig själva.

– Att personalen inte agerar när barn ber om hjälp, särskilt under en teknisk störning, är djupt oansvarigt och mycket farligt, menar föräldern, enligt kanalen.

Exakt hur incidenten slutade framgår inte, men händelsen har nu anmälts till Konsumentverket.

Olycka för två år sedan

Säkerheten har ibland varit ett problem på nöjesfältet Gröna Lund.

Den 25 juni 2023 inträffade en allvarlig olycka med berg- och dalbanan Jetline, som spårade ur. En kvinna föll från hög höjd och miste livet i olyckan. Ytterligare nio personer skadades, rapporterade SVT.

Efter olyckan fick Gröna Lund kraftig kritik från haverikommissionen, som bland annat kritiserade nöjesfältets arbete med säkerhet.

– Sammantaget var det brister vid beställning, tillverkning och kontroller av bärarmarna som ledde fram till olyckan, sade John Ahlberk, generaldirektör för haverikommissionen, enligt kanalen.

Besöken på Gröna Lund minskade efter den allvarliga olyckan, men har nu börjat öka igen.

Men det händer fortfarande att besökare upplever säkerheten som bristfällig, vilket anmälan ovan visar.

Foto: Ø. Holmstad, Wikimedia

Text: Redaktionen


19 september 2025

JUST NU: Putin tar till krisdrag – i 20 regioner

2025 11 11

Putin tar till en ny åtgärd i över 20 ryska regioner.

Ryssland har startat en nationell kampanj för att stärka sitt försvar.

Detta för att skydda landets energiinfrastruktur efter ökade ukrainska drönarattacker, rapporterar Kyiv Post.

Massmobilisering för skydd

Ryssland har påbörjat en omfattande rekrytering av att mobilisera reservister, som enligt rapporter ska vara aktiva i minst 20 regioner över hela landet.

Enligt ryska medier undertecknade Rysslands ledare Vladimir Putin den 4 november en lag som gör det möjligt för militära reservister att bevaka viktiga anläggningar.

Lagen omfattar bland annat oljeraffinaderier och infördes efter att ukrainska drönarattacker orsakat bränslebrist i flera regioner.

LÄS MER: “Vad är det med Putin?” – rykten exploderar efter ny video

Ny lag i kraft

De nya enheterna ska förstärka säkerheten runt raffinaderier och bilda så kallade “mobila brandgrupper” efter den senaste tidens attacker.

– Reservisternas huvuduppgifter inkluderar att skydda nyckelanläggningar, stoppa drönare, förebygga sabotage och organisera evakueringar, säger en talesperson för det ryska försvarsministeriet.

Reservisterna får full militär status under sin tjänstgöring, med lön, sociala förmåner och kontrakt som sträcker sig från sex månader upp till ett år. De flesta tjänstgör endast inom sin hemregion.

Ökat tryck

Ukraina har intensifierat långdistansdrönarattacker mot rysk energiinfrastruktur, vilket har slagit hårt mot raffinaderier och lagringsdepåer.

Enligt Ukrainas president Volodymyr Zelensky har attackerna minskat Rysslands raffinaderi- och bränsleproduktion med 20–27 procent.

– Vi ser att Ryssland tvingas flytta produktionen, vilket visar hur effektiva våra operationer är, säger Zelensky.

I vissa gränsregioner, som Belgorod, Bryansk och Kursk, planeras utökning av de frivilliga BARS-enheterna med nya reserviststyrkor.

Enligt Institute for the Study of War (ISW) stod cirka 38 procent av Rysslands raffinaderier stilla i början av oktober, vilket har lett till bränsleransonering i 57 regioner och rekordhög bränsleprisinflation.

LÄS MER: Ryssland under attack – enorm explosion

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Ny regel för bakljuset på bilen – många vet inte om det

2025 11 11

Alldeles för många bilar kör med bakljusen släckta.

Det kan nog många trafikanter skriva under på. 

Ovanan har växt till att inte bara utgöra ett irritationsmoment utan även en trafikfara.

Men faktum är att en ny, och för många okänd, regel har införts för att komma till bukt med problemet, rapporterar Vi Bilägare.

Gått under radarn

Det handlar om en EU-regel som förtydligar om när bilens bakljus ska vara tända beroende på hur ljust det är ute.

Kraven står i relation till antalet lux, det vill säga ljusstyrkan. För ljusinstrålning under 1 000 lux är exempelvis halvljus obligatoriskt.

Men när det gäller bakljusen ska dessa vara tända “i kombination med varselljus vid ljusförhållanden i intervallet 1 000 – 7 000 lux”.

– Det högre värdet motsvarar dagsljus en ljus men molnig dag. Överstiger ljuset 7  000 lux är det upp till tillverkaren att avgöra om bakljusen ska vara tända eller inte, förklarar bilmagasinet.

Måste vara tänt på dagtid

Enligt Vi Bilägare infördes regeln redan september 2024, men har gått sedan dess gått under radarn. För alla nya bilmodeller ska varselljus och positionsljus enligt kraven lysa samtidigt – även vid dagsljus.

Det finns dessutom ett förslag på bordet om att alla nytillverkade bilar, det vill säga modeller som lanserades även innan september förra året, ska omfattas av det nya kravet.

Med andra ord – alla nya bilar kan snart behöva ha tända baklyktor även på dagtid.

Ändras inte alltid automatiskt

Konsumentorganisationen M Sverige har tidigare flaggat för att det är en majoritet som kör med släckta bakljus – och att många inte ens vet om det.

– Anta inte att bakljusen är tända. Så fort det till exempel har börjat regna eller kommit dimma måste ljuset ofta ändras manuellt. I många vanliga bilmodeller reagerar bilens automatiska sensor bara vid ordentligt mörker, som i en tunnel, sade Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, för två år sedan.

Foto: V. Dzubák

Text: Redaktionen