Bensin- och dieselpriser har försvunnit

2025 01 31

I höstas varnade Konkurrensverket för att övriga bolag följer efter de rekommenderade drivmedelspriser som Circle K publicerar på sin hemsida.

Myndigheten pekade ut bensinkedjan som prisledande i Sverige. När Circle K ändrar priserna följer de andra aktörerna efter.

Inom en dryg timme efter att kedjan publicerat priserna har OKQ8 och Preem gått ut med samma pris.

Enligt Konkurrensverket kan ett sådant beteende innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

Har nu tagit bort

Efter myndighetens påtryckningar lovade i december Circle K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Så har nu skett.

Den som idag går in på Circle K:s hemsida där det tidigare gått att följa de rekommenderade riktpriserna för privatkunder kan nu se att prislistan har försvunnit.

– För oss på Circle K är det viktigt med transparens kring hur priserna skiftar, och därför har vi visat aktuella och historiska rekommenderade priser på vår hemsida i många år. Det har varit efterfrågat och uppskattat från såväl kunder som journalister, framhåller bensinkedjan i en kommentar.

Hänvisar till lokala prisstolpar

Circle K tillägger:

– Konkurrensverket har efter granskning av rekommenderade drivmedelspriser på publika platser, exempelvis på hemsidor, pekat på att detta möjligen inte är förenligt med svensk konkurrenslagstiftning. Circle K har därför frivilligt valt att ta bort priserna på hemsidan.

– Aktuellt pris kan ni se på er lokala stations prisstolpe.

Kan leda till lägre priser

Enligt Konkurrensverket kan beskedet få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, sade Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande i förra månaden.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


Viktigt polismeddelande: Fritidsaktivitet kan ge fängelse

2025 08 08

En vanlig hobby kan ge böter eller i värsta fall fängelse.

Det handlar om drönarflygning där privatpersoner överskrider rådande regler och lagar.

Det gäller särskilt inom städer och tätbebyggda områden, där det finns en rad lagar och regler som måste följas.

– I dagsläget har vi någon form av incidenter med koppling till drönare varje vecka. De flesta gångerna handlar det om att man flyger för högt, säger Johan Dahlén vid sektionen för kamerabevakning och analys i polisregion Syd.

Kan leda till fängelse

För den som inte har kunskap om vilka regler som gäller kan fritidsaktiviteten sluta riktigt illa.

Vanliga överträdelser är att flyga utom synhåll, flyga över folksamlingar eller att inte ta hänsyn till restriktionsområden där luftfart är begränsad eller förbjuden.

– I straffskalan finns både böter och fängelse, så det är väldigt viktigt att man känner till och följer reglerna. Och det är också viktigt att man inte stör våra egna drönare inom polisen, säger Johan Dahlén.

Drönarincidenter vid evenemang

Under stora evenemang ökar antalet överträdelser, då många besökare riskerar att flyga sina drönare över förbjudna områden.

– Det är viktigt att känna till om det finns skyddsobjekt i området man vill flyga i – dem får man inte flyga över. Inte heller fotografera eller filma skyddsobjekt med så kallat avbildningsförbud, säger Johan Dahlén.

Skyddsobjekt är ofta känsliga byggnader eller anläggningar där särskilda säkerhetsregler gäller – exempelvis militäranläggningar eller polisstationer.

Drönarkort krävs

För att få flyga krävs vanligtvis ett drönarkort, som du får genom att registrera dig som operatör och fjärrpilot på Transportstyrelsens webbplats. Ett teoriprov online måste också klaras.

Den som bryter mot reglerna kan åtalas för flera olika brott:

- Brott mot luftfartsförordningen – exempelvis flygning i förbjudet område.

- Brott mot luftfartslagen – som att flyga utan visuell kontakt eller över folksamlingar.

- Flygfylleri – samma promillegräns som för bilkörning gäller.

- Brott mot skyddslagen – exempelvis vid flygning över skyddsobjekt.

Foto: Polisen

Text: Redaktionen


Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

2025 08 08

Postnord väljer att slopa en av sina tjänster.

Det nordiska postföretaget bekräftar att den populära tjänsten Expresspaket, som erbjuder leverans inom Sverige dagen efter inlämning, försvinner helt i slutet av augusti.

Tjänsten har främst riktat sig till företag och inkluderade hämtning, hemleverans eller avlämning på serviceställe, men används även av privatpersoner som vill hantera sina paket med en expresstjänst.

Expresspaket har ett viktkrav på maximalt 20 kilo och är begränsat till inrikesleveranser.

– På grund av minskad efterfrågan och förändringar i vår transportstruktur kommer tjänsten Expresspaket att avvecklas helt den 29 augusti 2025, uppger Postnord i ett uttalande.

Förändringar i våras

Nedtrappningen av tjänsten började redan i april, då flygtransporter mellan Jönköping och Arlanda stoppades.

Det var det första steget i att minska företagets resurser kopplade till snabbleveranser.

Nedtrappningen skulle sedan endast gälla mellan 7 april till 29 augusti för specifika postnummerområden, men nu tas hela tjänsten istället ur bruk.

Kunder påverkas

Tjänstens borttagande innebär att de som varit beroende av snabb frakt nu måste se sig om efter alternativa lösningar.

– Expresspaket levereras normalt vid mottagarens dörr senast klockan 18 vardagen efter inlämning, i större delen av Sverige med några få undantag, beskriver Postnord sin snabba tjänst, som alltså snart blir historia.

Tidigare nedskärningar

Det är inte första gången i år som Postnord stått för förändringar inom sin koncern.

I början av året genomfördes en omfattande personalneddragning som en del av sin omorganisation. Totalt försvann omkring 150 tjänster, för främst chefer och specialister vid huvudkontoret.

Syftet med omstruktureringen var att anpassa verksamheten till större enheter och lägga ett tydligare fokus på paketmarknaden.

Postnord har ännu inte presenterat någon direkt ersättning för Expresspaket.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen