Bekräftat – då kommer elstödet

2023 01 25

Utbetalningarna av elstödet till hushåll i elområde 3 och 4 kommer att påbörjas den 20 februari.

Det bekräftar Försäkringskassan i ett pressmeddelande.

Pengarna kommer att nå kundernas konto några dagar senare.

– Vi kommer, som det ser ut, att kunna börja med utbetalningarna 20 februari. Det är det datum pengarna lämnar Försäkringskassan. Sedan tar det ytterligare några dagar innan pengarna finns på kundernas konto, säger Nils Öberg, generaldirektör på Försäkringskassan. 

Utbetalningen av det första elstödet omfattar mellan 16 och 17 miljarder kronor till 4,3 miljoner hushåll. Uppgifter från 132 elnätsbolag samlas in under perioden 6–16 februari.

Ett helt nytt betalningssystem har byggts för att betala ut stödet.

Det nya systemet ska inte påverka andra utbetalningar som Försäkringskassan hanterar.

– Vi har lyckats skapa detta på oerhört kort tid. En annan bra sak är att systemet kommer kunna återanvändas, inte bara för nästa utbetalning av elstöd utan även för andra slags krisstöd om det skulle behövas i framtiden, säger Försäkringskassans generaldirektör Nils Öberg.

Registrera bankkonto

För att utbetalningen ska bli så snabb och smidig som möjligt bör den enskilde anmäla sitt bankkonto till Swedbanks kontoregister senast den 13 februari, uppger Försäkringskassan.

Även Swedbanks kunder bör kontrollera att de har ett konto i kontoregistret.

– Det är möjligt att anmäla sitt konto även efter den 13 februari för att snabba på processenen, men då kan utbetalningen dröja ytterligare några dagar. Den som inte anmäler ett konto till Swedbanks system behöver inte vara orolig. Om det inte finns något konto hos Swedbank, ser vi om det finns ett bankkonto registrerat hos oss på Försäkringskassan eller hos Pensionsmyndigheten och betalar elstödet dit, framhåller myndigheten.

Om Försäkringskassan inte identifierar ett utbetalningskonto kommer en utbetalningsavi att skickas till berörda konsumenter.

– Det är kostnadsfritt att lösa in avin online, alternativt löser man in den hos ett ombud mot en avgift.

Varnar för bedrägeri

Försäkringskassan uppmanar personer, som har rätt att ta del av stödet, att vara uppmärksamma på att myndigheten aldrig kommer att kontakta någon via telefon eller mejl och be om specifika uppgifter.  

– Det är viktigt att känna till att varken Försäkringskassan eller banken kommer att kontakta kunder och be dem lämna kontouppgifter eller logga in någonstans. Den som blir kontaktad av en främmande person är utsatt för ett bedrägeriförsök. Sådana kontakter bör avslutas direkt.

Ytterligare elstöd till hela Sverige

Försäkringskassan har även fått i uppdrag att förbereda för utbetalning av ett elstöd till samtliga privatpersoner och företag i Sverige.

Det nya stödet baseras på elförbrukningen under perioden november – december 2022 och betalas ut retroaktivt.

– När och hur dessa utbetalningar kan betalas ut är inte beslutat. Vi kommer att informera på vår webbplats så snart vi har svar på när och hur utbetalningarna av ytterligare elstöd kommer att ske, framhåller myndigheten.

Text: Redaktionen


Butikskedjan Power går ut med varning till kunder

2025 02 10

Butikskedjan Power varnar för bedrägerier och falska hemsidor.

Elektronikkedjan är ett av många företag som tvingas rikta den här typen av meddelanden till kunderna.

Bedrägerier ställer till med stora problem - och Power har märkt att deras varumärke används för att genomföra sådana brott.

Därför går kedjan nu ut med en varning till kunderna.

Power varnar

Så här lyder Powers varning:

– Just nu cirkulerar det bluff-SMS från avsändaren "Power" där ordernummer som börjar på 6 och ett falskt 08-nummer anges, varnar kedjan.

– POWER skickar enbart ut SMS med avsändare POWER (stora bokstäver), våra webbordrar börjar med nummer 21 och numret för att kontakta oss på via kundtjänst är 08 517 66 000. Kontrollera att SMS'et du fått stämmer överens med detta, annars är det falskt.

Även bedrägerisida

Power har även lagt märke till att det dyker upp bedrägerisidor.

– Just nu får vi in kunder som lagt ordrar på www.power-sverige.com. Detta är en bedrägerisida och inget som POWER står bakom. Power.se är den enda hemsidan som vi säljer produkter online på.

Olika typer

Power förklarar att bedragarna använder sig av olika typer av metoder för att lura folk.

– Bedragare kan försöka nå dig via mejl, telefonsamtal eller SMS och påstå att de representerar POWER Sverige, förklarar kedjan.

– Ett exempel kan vara att de ringer dig, utan att du haft tidigare kontakt, och utger sig för att vara från kundtjänst. De kan be om personlig information, lösenord eller annan känslig information.

Leveranser och sociala medier

Power varnar även för leveransbedrägerier och att bedragarna använder sociala medier.

Kunder kan få ett SMS eller mejl där det står att man beställt något och att det är på väg till postombud och vid frågor ska kedjan kontakta oss på ett telefonnummer. 

Detta nummer leder till bedragare som sannolikt kommer försöka få dig att logga in med BankID.

– Bedragare kan skapa falska webbplatser eller sociala medieprofiler som ser ut som POWER Sveriges officiella sida, fortsätter Power.

– De kan försöka locka kunder med tävlingar för att göra köp eller för lämna ut personlig information. Ofta säljs produkter till enormt billiga priser.

Foto: Power Noel Edling

Text: Redaktionen


Familjeägd klädkedja i konkurs

2025 02 10

Den Stockholmsbaserade modekedjan Stockholm Boulevard går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked i modebranschen.

Den här gången är det den Stockholmsbaserade familjeägda klädkedjan Stockholm Boulevard - förkortat som Sthlm Blvd.

Det rapporterar sajten E-handel.

Går i konkurs

Kedjan har butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Mood Stockholm, Bromma Blocks och Täby Centrum och bedriver även e-handel.

En konkursansökan inkom på söndagen och under måndagen har Stockholms tingsrätt fattat beslut.

Kedjan har arbetat med försäljning av skandinaviska varumärken och fokuserat på hållbarhet.

Är på obestånd

Bolaget är på obestånd och därför har beslut om konkurs fattats.

Det är i nuläget oklart vad som blir av Stockholm Boulevards tillgångar.

Haft flera butiker

Sthlm Blvd är ett familjeföretag och ägarna Eva och Bengt Jaller har lång erfarenhet i modebranschen och har under trettio år drivit flera olika typer av modebutiker i Stockholm.

Sthlm Blvd har funnits sedan 2015 då de startade fyra butiker i Nacka Forum, Sollentuna Centrum, Bromma Blocks och i Mood Stockholm. 

Hösten 2022 öppnade en femte butik i Täby Centrum.

Stor osäkerhet

Stockholm Boulevard är en av flera aktörer i modebranschen som har konkursat de senaste åren.

De svåra ekonomiska förutsättningar, som har kännetecknats av höga hyror, svag köpkraft hos konsumenten och svåra räntekostnader, har lett till att många butiker har tvingats slå igen.

Inom detaljhandeln, en bransch som under 2024 haft höga konkurssiffror, minskade dock antalet konkurser med 8 procent i januari. 

Trots detta kvarstår osäkerheten, då flera stora företag inom detaljhandeln, exempelvis Buttericks, Nathalie Schuterman och Sneakersnstuff har gått i konkurs under januari månad.

Även inom partihandeln noteras en minskning om 32 procent.

– 2024 har varit ett år präglat av stora svängningar för företagskonkurserna i Sverige, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt. Konkursnivåerna är fortsatt höga, och många företag står inför stora utmaningar, inte minst inom detaljhandeln och hotell- och restaurangsektorn.

Foto: L. Bresler

Text: Redaktionen