Omfattande förändringar – för alla bankkunder i Sverige
2024 05 13
Flera åtgärder ska införas för att stärka kundskyddet mot bedrägerier.
Det meddelar Bankföreningen, som företräder Sveriges banker, på måndagen.
Beslutet har fattats efter ett möte mellan regeringen, Bankföreningen och Polismyndigheten.
– Bankerna har gjort stora satsningar inom det brottsförebyggande arbetet de senaste åren, men med det växande antalet bedrägerier behöver arbetet stärkas ytterligare. Från branschen presenterar vi nu en mängd gemensamma åtgärder för att öka tryggheten för kunderna och för att förhindra de kriminellas möjligheter att utnyttja det finansiella systemet, säger Bankföreningens vd Hans Lindberg.
Tidsfördröjningar och beloppsgränser
De nya åtgärderna innebär bland annat att det ska bli möjligt att införa tidsfördröjningar av vissa transaktioner samt sätta beloppsgränser för betalningar. Kunder ska även erbjudas extra kontroller vid betalningar.
– Till exempel genom notifiering som upplyser kunden om transaktionen eller att transaktionen måste godkännas av en för kunden betrodd person, framhåller Bankföreningen i ett pressutskick.
Blockeras från Swish och Bank-ID
Vidare uppger Bankföreningen att det ska bli svårare för kriminella att använda bankernas produkter. Bankerna ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).
Bankföreningen vill även att det ska bli möjligt att förhindra att bedragare kan använda en banks telefonnummer, så kallad spoofing.
– Från bankernas sida gör man allt man kan för att förhindra att fler människor utsätts. Men det krävs gemensamma insatser av hela samhället. Den ökade brottsligheten och de bedrägerier som följer i dess spår är ett stort samhällsproblem som bankerna inte kan stoppa på egen hand, säger Hans Lindberg och tillägger:
– Vi behöver stärka många delar av samhället för att kunna förebygga och bekämpa bedrägerier mer effektivt. Regeringen, brottsbekämpande myndigheter, telekombolag och banker är alla viktiga i detta arbete.
Foto: CardMapr.nl
Text: Redaktionen