Båtägare varnas – ”Jätteviktigt”

2023 05 22

Under förra året stals båtmotorer i Sverige till ett värde av cirka 250 miljoner kronor.

Nu är högsäsongen för ”båttjuvarna” återigen här.

Polisen går därför ut med flera uppmaningar till Sveriges båtägare.

För det första framhåller polisen att det är ytterst viktigt att inte låta tjuvarna  härja fritt vid båthamnar och båtuppställningsplatser.

Det är nödvändigt att ha en ständig närvaro och en konstant uppsyn.

– Det bästa sättet att stoppa tjuvarna är att inte låta dem jobba ostört. Det finns inget tjuvar skyr mer än närvaro av andra människor, betonar polisen.

Märk motorn

För det andra uppmanas båtägare att stöldmärka båtmotorn med gravyr eller DNA-sprej.

– Den absoluta merparten av stulna båtmotorer hamnar utomlands och om motorn inte är ordentligt märkt och anmäld som stulen kommer du aldrig att se den igen, skriver polisen.

Vidare varnar myndigheten för att många länder i Europa endast håller kvar beslagtaget gods i högst sex timmar.

– Har man inte hittat rättmätig ägare innan dess måste godset lämnas tillbaka. 

Hälften saknar relevant information

Enligt polisen saknas id-information gällande motor eller båt vid drygt hälften av alla båtstölder.

– Det är därför jätteviktigt att märka upp och dokumentera sina ägodelar, framhåller polisen.

Båtägare uppmanas att fylla i ”båtkortet”, som finns att hämta på polisen.se.

– Det kommer att vara till enorm hjälp för att få tillbaka dina grejor om du drabbas, skriver myndigheten.

Beställningsjobb

Under sommaren sker flest stölder av båtar, båtmotorer och delar från båtar.

Många gånger handlar det om beställningsjobb, rapporterar sajten Båtliv.se.

Stöldgodset hamnar oftast utomlands kort efter stölden. 

2013 startade polisen i väst, Larmtjänst och försäkringsbolagen projektet ”Båtsamverkan”.

Projektet syftar till att minska antalet båtstölder genom en rad åtgärder.

Men uppgiften är svår.

Det betonar Rino Carlsson, polis och nationell samordnare för Båtsamverkan.

– Tyvärr finns det inga enkla lösningar för att skydda sig helt. Man måste utgå från de lokala förutsättningarna och hitta tillvägagångssätt för att försvåra för tjuven. Det är så vi arbetar inom Båtsamverkan. Att hjälpa och informera varandra om vad som fungerar och händer lokalt i regionen, sa han till Båtliv.se i september 2022.

Foto: L. Moss

Text: Redaktionen


JUST NU: Europa bjuder in Putin i värmen igen

2025 11 23

Europa bjuder nu in Vladimir Putin till G8 igen.

USA har som bekant framfört ett fredsförslag till Ryssland och Ukraina.

Samtidigt har de europeiska länderna kommit med ett eget motförslag.

Européerna vill bjuda in Vladimir Putin i värmen igen – Ryssland är välkomna tillbaka till G8 vid ett eventuellt fredsavtal uppbyggt av de europeiska länderna, rapporterar The Telegraph på söndagen.

Bjuder in Putin

Europa har erbjudit sig att bjuda in Vladimir Putin tillbaka till vad som på nytt kan bli G8 istället för G7 vid ett potentiellt fredsavtal för att avsluta kriget i Ukraina. 

Erbjudandet till Ryssland, som uteslöts från det politiska forumet efter annekteringen av Krym, framfördes under förhandlingar i Genève på söndagen. 

Det var ett av ett antal eftergifter som gjordes av europeiska ledare i ett motförslag efter den fredsplan mellan USA och Ryssland som läckte ut förra veckan.

“Bästa mötet hittills”

Den europeiska planen, som brittiska tjänstemän hjälpte till att utforma, anger att Ryssland ska "progressivt återintegreras i den globala ekonomin" innan G8 nämns.

USA:s utrikesminister Marco Rubio är nöjd med utvecklingen.

– Jag tror att detta är ett mycket, mycket meningsfullt, jag skulle säga, förmodligen det bästa mötet och dagen vi har haft hittills under hela den här processen, ända sedan vi först tillträdde i januari, säger han.

Läs mer: Sju tunga bakslag för Trump – ”Sämre än Biden”

Blev G7

G7 grundades efter OPEC:s oljeembargo 1973 som ett forum för de rikaste nationerna att diskutera kriser som påverkade världsekonomin.

Medlemmar är Frankrike, Italien, Japan, Kanada, Storbritannien, Tyskland och USA.

Gruppen hette tidigare G8 – men blev G7 sedan Ryssland uteslöts.

Tar över

Varje år övertar ett annat medlemsland ordförandeskapet i gruppen, sätter prioriteringar och organiserar toppmöten. 

Kanada tog över ordförandeskapet från Italien under 2025, uppger Reuters.

Läs mer: Putin går emot Trump – har skickat 120 ryssar

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Åkesson och Pourmokhtari oense – om bilar

2025 11 23

Jimmie Åkesson (SD) och Romina Pourmokhtari (L) håller inte med varandra.

Och sprickan har med bilar att göra.

Som bekant har EU tidigare infört ett mål om att fasa ut fossildrivna bilar till 2035.

Men uppgifter pekar på att EU kan vara på väg att ändra målet, någonting som Jimmie Åkesson (SD) och Romina Pourmokhtari (L) är oense om, rapporterar SVT.

Åkessons syn

Sverigedemokraternas partiledare vill att det omdebatterade förbudet mot förbränningsmotorer ska hävas.

Han välkomnar att vinden har vänt och att flera aktörer nu vill att EU ska ändra på förbudet.

– Flera länder backar från det här och andra fullständigt verklighetsfrånvända beslut, säger Åkesson.

SD-ledaren tror att det kommer ändras så småningom, och “ju förr desto bättre”.

Är oense

En som tycker annorlunda är den liberala klimatministern Romina Pourmokhtari.

Hon anser till skillnad från Åkesson att det är viktigt att Sverige “håller kursen”.

– Fler partier i svensk politik, även till höger, kanske kan lägga ”kulturkriget” åt sidan och fokusera på svenska intressen, säger hon.

– Då blir det väldigt tydligt att man borde vara för den här lagstiftningen.

Läs mer: FÖRSLAG: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget

Missnöje i Tyskland

Den moderata EU-parlamentarikern Tobias Tobé har sagt att en vändning kan vara att vänta.

Tysklands förbundskansler Friedrich Merz menar enligt Euronews att frågan alltjämt debatteras med hans koalitionspartners, men att:

– Jag vill inte att Tyskland ska vara ett av länderna som stöder detta felaktiga förbud.

Bilindustrin i Europas största ekonomi har slagits hårt av knivskarp konkurrens på marknaden från Kina, svag efterfrågan och en långsammare än väntad övergång till elfordon.

“Inga förbud”

Merz menar att dieselmotorer fortfarande behövs, i synnerhet för lastbilar.

– Vi borde inte förbjuda, vi borde möjliggöra teknologier, och det är mitt mål, säger han.

Läs mer: Tidöparti kräver: Mer pengar till asylsökande

Foto: Foto: Circle K resp Ninni Andersson Regeringskansliet resp Henrik Nyström Regeringskansliet

Text: Redaktionen