13 oktober 2025

Barnleksak väcker ramaskri – ”hur fel som helst”

2024 10 28

Ett företag som säljer leksaker till barn har hamnat i blåsväder.

Det rör sig om den danska kedjan Føtex.

Ilskan riktas mot två produkter som förekommer i Føtex julkatalog med leksaker.

Kedjan gör reklam för en leksakssurfplatta och en leksaksmobil för barn. Den medföljande texten förklarar att leksakerna är avsedda för barn från 12 månader.

– Det är fullständigt galet. Jag förstår inte alls hur det hänger ihop, säger Lise Rønfeldt Bagger, som själv är tvåbarnsmamma, till danska TV2.

Noll timmar skärmtid

Både den danska Hälsomyndigheten och svenska Folkhälsomyndigheten rekommenderar begränsad skärmtid för barn. För barn som är yngre än två år är rekommendationen noll timmar.

– Vi lever i ett samhälle där det pågår en massiv debatt om att begränsa skärmar så mycket som möjligt för både barn och vuxna. Så varför introducera barn till skärmar när de knappt kan gå eller prata? frågar sig Lise Rønfeldt Bagger.

Hon får medhåll av specialistläkaren Imran Rashid.

– Det här är hur fel som helst. Det normaliserar och legitimerar att bebisar måste sitta med en iPad i handen, säger han till tv-kanalen.

Läkaren jämför reklamen med marknadsföring av andra hälsoskadliga produkter.

– Det är trots allt något som är tänkt att skapa associationer hos barnet till iPads och smartphones. Føtex kunde lika gärna gjort reklam för leksakscigaretter och leksakssprit.

Svaret: ”Förbereder barnen för framtiden”

Salling Group, som äger Føtex, har svarat på kritiken.

– Vi ser det som en leksak som kan förbereda barnen för det som kommer i framtiden. Samtidigt tränar den upp deras kognitiva förmågor genom att de bland annat kan trycka på en knapp som visar en apa, och sedan pratar den som en apa, säger bolagets presstalesperson Jacob Krogsgaard Nielsen till TV2.

Fakta: Rekommenderad skärmtid för små barn

Här är Folkhälsomyndighetens rekommendationer:

- Barn som är yngre än 2 år ska helst inte använda skärmar alls.

- Undvik helst att barn under 2 års ålder använder skärmar, även om det kan vara svårt. Försök att undvika att barnet har egen skärmtid. Men det kan vara okej att ha ett videosamtal med en släkting, eller att titta på foton med en vuxen.

- Sitt gärna med om exempelvis äldre syskon använder digitala medier, och diskutera och förklara innehållet på ett sätt som både det äldre och det yngre barnet förstår.

Foto: BBC Creative

Text: Redaktionen


Ökat med 182 procent – galen rea-rusning efter produkt

2025 11 25

– Det är ett otroligt fyndläge den här veckan.

Det säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi till TV4 om årets Black Week-rea.

Hon betonar dock vikten av att handla smart, eftersom rabatterna är som högst inom vissa produktkategorier.

Särskilt elektronikprylar som tv-apparater, hörlurar, tvätt- och diskmaskiner samt hårfönar är kraftigt nedsatta i pris.

–  I snitt kan vi se att vart fjärde pris har gått ner med minst 10 procent. I genomsnitt har den här gruppen priser minskat med 22 procent, säger Isabella Ahmadi till kanalen.

Galen rusning: ”Ökat 182 procent”

En elektronikprodukt sticker ut från mängden.

Det pågår just nu en galen rusning efter smarta ringar – små teknologiska ringar som med hjälp av den senaste AI-tekniken och avancerade sensorer kan övervaka puls, hjärtfrekvens, hudtemperatur, rörelsemönster och sömn.

I november har köpintresset för produkten ökat med hiskeliga 182 procent jämfört med samma period förra året, enligt en undersökning från Prisjakt.

– Många konsumenter ser fram emot att fynda prylar och julklappar under Black Week. Rean har redan varit i gång i många butiker sedan början av november, och vi kan se en ökad aktivitet jämfört med i fjol på Prisjakt, säger Isabella Ahmadi i ett uttalande.

– Särskilt hemelektronik som tv-apparater, hörlurar och skärmar är populärt, och samtidigt trendar nyare teknik som smarta ringar, tillägger hon. 

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs 

FAKTA: Prisjakt

- Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst.

- Affärsidén sedan starten 2002 varit att hjälpa konsumenter att ta bättre köpbeslut. Det vill Prisjakt göra genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser.

-  Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.

Källa: Prisjakt

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder

Foto: Jarmoluk

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 25

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen