Banker stoppar pensionärer – får inte betala

2024 02 16

Flera pensionärer stoppas av sina banker från att genomföra frivilliga och fullt medvetna överföringar.

Efter att nytt strålkastarljus den senaste tiden riktats mot telefonbedragare som lurar i synnerhet äldre på stora summor pengar har pressen ökat på bankerna att agera.

– Bankerna har ett stort ansvar att förhindra brott och skydda sina kunder. Bankerna kan och måste göra mer och samarbeta närmare polisen, underströk statsminister Ulf Kristersson (M) på Instagram häromdagen efter att ha kallat till sig storbankerna.

Får inte swisha sina barnbarn

Det har bland annat påtalats att bankerna i högre grad måste agera när en kund gör en avvikande överföring – som kan indikera att kunden blivit lurad.

Men det har nu fått konsekvensen att banker stoppar flera pensionärer från att genomföra betalningar av fri vilja. 

Ett av flera exempel är en kvinna i 80-årsåldern som spärrades av sin bank när hon skull swisha en födelsedagspeng till sitt barnbarn.

– Hon har varit en trogen kund hos banken. För henne känns det som en samhällskollaps, att hon är misstrodd och inte får göra bankärenden, säger hennes son till Borås-Tidning.

Måste uppsöka banken på plats

Sonen berättar att stoppet har fått hans mamma att känna sig maktlös och överkörd.

Hon var dessutom tvungen att åka in till banken för att lösa problemet – trots att hon är över 80 år, sjuk och inte kan lämna sitt hem.

Den lokala PRO-föreningen är uppgiven och kallar det ett “dilemma”. Banken ska skydda sina kunder, men det måste gå att göra "dagliga bankärenden”.

Banken bekräftar

Victor Fridén, marknads- och kommunikationschef på den lokala banken Sparbanken Sjuhärad, bekräftar att åtgärderna ibland drabbar människor som utför vanliga bankärenden och inte är brottsoffer.

Samtidigt försvarar han systemet.

– Syftet är aldrig att försvåra för kunden, utan det är ett skydd. Hellre att kontot tillfälligt blir spärrat, än att kontot blir tömt på pengar av brottslingar, säger han till BT.

Kan ändra lagen

Ulf Kristersson utesluter inte att det kan bli tal om lagändringar för att stoppa bedrägerierna.

Varje år kostar det samhället mångmiljardbelopp.

– I första hand vill vi söka tekniska lösningar som ökar skyddet för framför allt äldre personer, sade statsministern på en pressträff i tisdags.

Foto: B. Macdonald

Text: Redaktionen


Kaffejätte i blåsväder – har ändrat paketen

2025 01 23

Varje år delar konsumentföreningen Äkta vara ut antipriset ”Årets matbluff”.

I årets upplaga kan ett av Sveriges största kaffemärke ro hem den mindre åtråvärda utmärkelsen.

Det rör sig om kaffejätten Gevalia.

Äkta vara har uppmärksammat att Gevalia har tagit fenomenet krympflation till en ny nivå.  

"Gått steget längre" 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma. Det rör sig således om en konkret prishöjning.

De senaste åren har flera kaffemärken anklagats för att använda bluffmetoden. Många märken har dragit ner förpackningsstorleken från 500 gram till 450 gram.

– Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, framhåller Äkta vara i ett uttalande.

Vidare konstaterar konsumentföreningen att Gevalia har gått ett steg längre. Företaget har minskat mängden kaffe med ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter. 

Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket.

– Storleksförändringen är förstås inget som företaget skyltar med, snarare motsatsen. Det är i flera fall svårt att se någon storleksskillnad mellan 425- och 450-gramspaketen och vikten framgår endast på baksidan av förpackningen, framhåller Äkta vara.

Kraftigt försäljningstapp

Nomineringen till årets matbluff är en av flera motgångar som drabbat Gevalia de senaste åren.

I april 2023 valde Ica att bojkotta Gevalia.

Matkedjan plockade bort flera av företagets produkter från sina hyllor med motiveringen att Gevalias priser ”nått Icas smärtgräns”.

Konsekvensen av Icas bojkott visade sig i Gevalias årsredovisning för 2023. Gevalia svenska verksamhet redovisade en omsättning på 1,2 miljarder kronor – ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Kaffejätten har också kritiserats för att moderföretaget JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland.

Hela listan

Utöver Gevalias kaffepaket är ytterligare fyra produkter nominerade till årets mest vilseledande livsmedelsprodukt:

- Alvestaglass & Järnaglass alla smaker

- Mutti Pizza sauce classica

- Axa gold Fruit müsli

- Ica Pasta tortellini ricotta & spenat

Läs mer om motiveringarna här.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


“Faktura” dimper ned i brevlådan – betala inte

2025 01 22

Många svenskar förvånas just nu av vad som ser ut som oväntad faktura i brevlådan.

Under hösten och vintern har det larmats i flera städer och kommuner runtom i Sverige.

Nu tycks “turen” ha kommit till Eskilstuna.

Enligt Svenska kyrkan i staden har det skickats ut brev från ett företag som erbjuder gravskötsel och gravstenstvätt.

Metoden är effektiv eftersom nästan alla har minst en bortgången anhörig vars grav man sköter om då och då.

Men kyrkan pekar på att brevet ser ut som en faktura som ska betalas – när det egentligen handlar om ett valfritt erbjudande.

Av det skälet uppmanas nu alla som fått hem “fakturan” att anmäla detta till Konsumentverket, rapporterar P4 Sörmland.

Som en utpekad målgrupp

Företaget som nämns som avsändare heter “Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB”. 

Svenska kyrkan uppmärksammar att brevet kan se ut att komma från dem, vilket alltså inte stämmer.

– Kyrkogårdsförvaltningen vill informera dig som kontaktas av detta företag, som erbjuder gravskötsel, att vi inte har något samarbete med dem, har man tidigare deklarerat i en annan kommun.

"Rent lurendrejeri"

Eskilstuna är långt från den enda staden vars invånare drabbats av liknande utskick – och svenskar med en relation till kyrkan tycks vara en särskilt utpekad målgrupp för blufförsöken.

I november rapporterades det om andra brev från andra företag som uppmanade folk att genomföra en “gravrättsaktivering” för 99 kronor – som egentligen är gratis.

– Det är rent lurendrejeri, det är skamligt att göra människor oroliga på det här sättet, sade Annelie Sjöström, kommunikationschef på Kyrkogårdsförvaltningen, till TV4 vid tillfället.

Anmäl breven

Just de fakturaliknande erbjudandena från Gravskötsel & Omvårdnad verkar ha hållit på i flera år. Det finns rapporter i medierna om saken ända från 2020.

Och med de senaste incidenterna i Eskilstuna tycks utskicken med andra ord inte ha upphört.

Tvärtom.

– Anmäl deras erbjudande till Konsumentverket, uppmanar Svenska kyrkan.

Företaget: Våra kunder är nöjda

På sin hemsida förklarar Gravskötsel & Omvårdnad att man startades 2019 för att “samla alla tjänster och produkter som relaterar till begravningsplatser på en och samma plats”.

– Förutom att leverera tjänster och produkter till anhöriga så vet vi att för många människor är sorgeprocessen efter en bortgången anhörig väldigt känslomässig. För oss är det därför väldigt viktigt att vi behandlar alla kunder med stor omsorg och respekt, framhåller företaget.

Enligt egna uppgifter har man hjälpt över 30 000 kunder.

– Många sms:ar, ringer och mejlar oss och berättar hur tacksamma de är över vårt arbete. Det värmer väldigt mycket när vi får läsa sådana meddelanden.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen