Banken går ut med varning till kunderna – om BankID
2024 04 28
En bank går nu ut och varnar sina kunder.
Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.
Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.
Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.
– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.
”Var försiktig med BankID”
Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.
– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.
Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.
Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.
Kontakta banken själv
Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.
Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.
– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.
Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.
– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.
Mejl och sms
Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.
– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.
Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.
– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.
Även BankID varnar
Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.
– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.
Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.
Foto: BankID
Text: Redaktionen