Bakslag för Trump – USA:s fiende nobbar invit

2025 03 09

Donald Trump har skickat brev till en av USA:s fiender, men får nu ett avvisande svar.

USA:s relation till Iran har länge varit spänd, och Donald Trump har gjort sig känd för att driva en extra hård linje mot diktaturen.

Nyligen har Trump dock skickat ett brev till Irans ledare – med en inbjudan till förhandling.

Men svaret från den iranska ledningen är kyligt.

Avvisar Trump

Det var i en intervju med Fox News i fredags som Trump sade att han hade skickat ett brev till Irans högsta ledare, Ayatollah Ali Khamenei.

I brevet ber Trump om att förhandlingarna mellan de två länderna ska återupptas för att man ska nå ett avtal om kärnvapen.

Men Khamenei förhåller sig kyligt till Trumps invit, rapporterar Newsweek.

På lördagen sade den iranska ledaren att Iran ”säkerligen inte kommer att acceptera” USA:s och de västerländska ledarnas ”förväntningar”.

Khamenei anklagar också USA för att använda sig av en ”mobbing-taktik”.

– Ni säger att Iran inte har uppfyllt sina kärnvapenåtaganden. Har ni uppfyllt era?, frågar Khamenei retoriskt.

För Donald Trump är det dock viktigt att få till en förhandling med Iran, som spelar en viktig roll i Mellanöstern.

Förhandling – eller krig

Donald Trump menar att det bara finns två alternativ – förhandling eller krig.

– Det finns två sätt som Iran kan hanteras: Militärt, eller så gör man ett avtal, jag skulle föredra att göra ett avtal, för jag är inte ute efter att skada Iran. De är jättebra människor, säger Donald Trump, enligt tidningen.

Enligt uppgifter har Trump också bett Vladimir Putin att medla mellan USA och Ryssland. Både Ryssland och Kina har starka relationer till Iran.

Även Kreml vill att USA och Iran ska förhandla.

– USA och Iran bör förhandla Moskva är redo att göra allt i dess makt för att uppnå detta, har Kremls talesperson Dmitrij Peskov sagt, enligt tidningen.

Foto: Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


UKRAINA: Glädjebesked för Zelenskyj – efter bråket med Trump

2025 03 09

Nu kommer glädjande uppgifter för Zelenskyj från Ukrainas befolkning.

Det omdebatterade bråket i Vita huset där Donald Trump och Volodymyr Zelenskyj rök ihop har uppmärksammats stort.

Trump och hans team var mycket missnöjda med den ukrainska presidenten – samtidigt som Zelenskyj fick stöd av europeiska kollegor.

Nu framgår att han tycks ha blivit än mer populär i hemlandet efter bråket.

Det rapporterar Newsweek.

Tydlig ökning

Zelenskyj fick ett tvåsiffrigt opinionslyft på hemmaplan efter sin sammandrabbning med president Donald Trump i Ovala rummet förra veckan, enligt en ny undersökning från Kyiv International Institute of Sociology.

Den visar att 67 procent av ukrainarna litar på Zelenskyj, jämfört med endast 29 procent som inte gör det. 

Detta är en tvåsiffrig förändring jämfört med en opinionsundersökning som genomfördes i början av februari, då 57 procent av ukrainarna litade på Zelenskyj och 37 procent inte gjorde det.

“Han gjorde rätt”

Zelenskyjs medarbetare Mykhailo Podolyak har sagt till den franska nyhetsbyrån Le Point att den ukrainske presidenten gjorde rätt i Vita huset.

– Han hade helt rätt i form och innehåll när han försökte förmedla den centrala idén till våra amerikanska partners. Vår president förklarar outtröttligt för våra partners vad detta krig är och vem som provocerade det. Så vi kommer inte att be om ursäkt för ett påstått misstag som inte ägde rum, sade Podolyak.

– Det är omöjligt att uppnå positiva resultat genom att räkna med frivilliga eftergifter från Moskva.

Mer att vänta

Ryssland riktade under natten en kraftig missil- och drönarattack mot Ukraina.

Tankesmedjan Institute for the Study of War bedömer att det kommer att fortsätta – delvis på grund av att Ryssland vill ta vara på det indragna amerikanska stödet till Ukrainas styrkor.

Kommer öka

ISW förklarar.

– Ryssland kommer sannolikt att dra nytta av att USA:s militära stöd och underrättelseutbyte med Ukraina har upphört för att intensifiera sina långdistansanfall och utarma de ukrainska luftvärnsrobotarna.

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Oväntad Jysk-vara slutsåld på en vecka – i hela Norden

2025 03 07

Kunderna strömmar till möbelvaruhuset Jysk.

Men det är inte soffor, trädgårdsmöbler, fåtöljer eller några andra klassiska Jyskvaror som lockar folk till butikerna.

Istället är det en, sett till årstiden, väldigt oväntad sådan.

På blott en vecka har nämligen fågelbadet “Turteldue” sålt slut – i hela Norden.

– Vår inköpsavdelning jobbar ihärdigt med att få in fler fågelbad, men på grund av leveranstiden kan det dröja månader innan de kommer tillbaka till butik och online, säger Fatima Elkadi, kommunikationschef för Jysk Norge, till Dagbladet.

"Är det inte sjukt?"

Exakt varför fågelbadet, som kostar 185 kronor i Sverige, gjort sådan braksuccé är oklart.

Särskilt eftersom varan lanserades 2 februari och sålde slut mitt i vintern – med stora delar av landet täckt av snö och is.

Många tycks dock använda produkten till helt andra ändamål än fåglar, exempelvis som fruktskål.

– Supernöjd. Använder som fat istället för fågelbad, framhåller en konsument.

Tone Kroken Horten, stylist, inredningsarkitekt och designer, är dock inte lika imponerad av fenomen som dessa.

– Är det inte sjukt? Jag är så chockad över sådana saker som plötsligt finns överallt. Plötsligt har alla ett behov av något de inte nödvändigtvis behöver alls, sade hon till Dagbladet när en fläkt plötsligt blev viral i julas och började sälja som smör.

LÄS MER: Rusning till Dollarstore – alla vill köpa samma vara: “Helt slutsåld”

Finns bara två i hela Sverige

Över en månad efter lanseringen är det fortfarande svårt att få tag på fågelbadet i Sverige. 

Just nu finns det bara två stycken på lager i hela landet, enligt Jysks hemsida. En av dem i Gällivare och den andra i Nyköping.

Med andra ord gäller det att agera snabbt eller ha tålamod för den som vill lägga vantarna på den eftertraktade varan.

Klicka här för att se en bild på fågelbadet på Jysks hemsida.

Blir virala

Att specifika varor drar åt sig mängder av uppmärksamhet är ofta kopplat till att produkten blivit viral på sociala medier.

Exempelvis jobbar butikskedjan Normal aktivt med den typen av metoder.

Om influencers till exempel och de varor som visas upp. När något börjar trenda, då gör vi allt vi kan för att få tag i just de varorna, sade Normals vd Jan Nyberg till Aftonbladet förra året.

LÄS MER: Biltema startar nytt priskrig – ”Upp till 67 procent billigare”

Foto: Jysk

Text: Redaktionen