Både polis och ambulans larmades till vildsint svensexa

2021 10 18

En svensexa i Södermanland gick så vilt till att förbipasserande larmade polisen.

Dramatiken utspelade sig närmare bestämt i närheten av Österviksbacken i Södertälje tidigare idag torsdag.

Pågående misshandel

Förbipasserande vittnen fick plötslig syn på hur flera misstänkta gärningsmän band fast ett till synes utmanövrerat offer vid en lyktstolpe. Med förhoppning om att hjälpa offret och att fånga in förövarna slog man därefter larm till polisen för att få stopp på vad man misstänkte var en pågående misshandel.

Vildsint svensexa

Det blev en blåljusutryckning med både poliser och ambulanspersonal men när ordningsmakten kom fram till den förmodade brottsplatsen kunde de konstatera att det inte handlade om någon brottslig verksamhet utan istället en herre som snart ska gifta sig och vars vänner anordat en vildsint svensexa.

Brudgummens vänner

Att knyta fast mannen vid lyktstolpen var helt enkelt bara en del av de turbulenta lekarna som ingick i svensexan och brudgummens vänner hade inte tänkt på att tilltaget kunde skrämma livet ur intet ont anande torsdagsflanörer.

Polisen var inte glad över herrarnas aktiviteter utan uppmanade dem att tänka efter kring hur det hela kan uppfattas för personer som inte kände till det hela, rapporterar Aftonbladet.

Kan få allvarliga konsekvenser

Polisen menar att utryckningar av det aktuella slaget kan få allvarliga konsekvenser då polisens resurser behövs på andra håll istället.

– Man kan ringa och meddela polisen innan så vi vet, för det kan bli att vi rycker ut på det här och något annat akut får stå tillbaka lite grann, säger Sylvia Oldin vid Södertäljepolisen till SVT.

Läxade upp herrarna

Polisen läxade upp de upprymda deltagarna på svensexan så att de tänker sig för lite bättre till nästa gång.

– Det är inte tillståndspliktigt att meddela i förväg men det handlar om sunt förnuft, säger polisen till SVT.

Arkivfoto: K. Weil

[yop_poll id="767"]

Ikea går ut med varning till kunder

2024 12 27

Ikea tvingas gå ut med en varning till sina kunder.

Butikskedjor som Dollarstore har varnat kunder för falska kampanjer.

Det gör även Ikea - som via sin webbsida informerar om att det förekommer sådana kampanjer som kunder bör vara uppmärksamma på.

“Varumärket används”

Ikea förklarar att deras varumärke kapas av illasinnade bedragare som har för avsikt att lura människor på pengar.

– Det förekommer dessvärre många falska kampanjer där kända varumärken missbrukas för att vilseleda människor, tyvärr används IKEAs varumärke i dessa, framhåller möbelgiganten.

– Kampanjerna figurerar i mail, sms och i sociala medier och kan handla om påstådda presentkort och värdekuponger. Många gånger begärs känslig information eller någon typ av inbetalning, något som IKEA inte skulle göra.

Flera saker att tänka på

Ikea informerar att det finns vissa saker som alltid är bra att ha i bakhuvudet för att undvika sådana bedrägerier.

Först och främst ska man alltid ifrågasätta osannolika erbjudanden.

Därtill är det bra att vara uppmärksam på avsändare och länkar som ser obekanta ut.

Språkliga fel såsom felstavningar, konstiga formuleringar och dålig meningsuppbyggnad är indikatorer på oärliga avsändare.

Kan se ut som Ikea

Ikea fortsätter.

– Även erbjudanden som ser ut att komma från IKEA, använder vår logga, vår grafik och inte innehåller några språkfel kan vara ett bedrägeri.

– Vi ser mycket allvarligt på att människor luras och vill bidra till att våra kunder enklare ska kunna identifiera bluffkampanjer.

Vanligt förekommande

Den här typen av bluffkampanjer har blivit allt mer vanligt förekommande och många kända varumärken kapas av bedragarna i syfte att lura folk på pengar.

Dollarstore är ett sådant varumärke som också har varnat för bluffkampanjer.

Ett sunt förnuft och kritiskt förhållningssätt kommer man långt med - men för den som blir utsatt för ett bedrägeriförsök är det rätt att direkt ta kontakt med banken och polisen för att spärra bankkort och se till att bedragaren straffas.

Foto: Ikea

Text: Redaktionen


Biltema-utmanare planerar fem nya varuhus i Sverige

2024 12 28

Motonet fortsätter satsa på den svenska marknaden.

Finländska Motonet - som verkar i ungefär samma segment som Biltema - vill fortsätta expandera på den svenska marknaden.

I dagsläget finns varuhus i Örebro och Sundsvall, men Motonet uppges ha planer på att etablera fem nya varuhus i Sverige under 2025.

Det rapporterar sajten Market.

Fem nya varuhus

Enligt Market har Motonet planer på att under 2025 öppna varuhus i Gävle, Jönköping, Linköping, Västerås och Umeå.

– 2025 blir ett häftigt år, att öppna fem enheter på över 22 000 kvm och anställa över 200 personer på ett år har inte många andra aktörer mäktat med, säger Sverigechefen Johan Ljung till Market.

“Tuff konkurrens”

Koncernchefen Toni Stigzelius menar att det råder tuff konkurrens i Sverige, men att man ser utrymme för tillväxt.

– Konkurrensen i Sverige är tuff, men vi har stort förtroende för vårt koncept, vilket redan har fått ett positivt mottagande.

Första i Sundsvall

Motonet öppnade i fjol det första varuhuset i Sverige, som hamnade i Sundsvall.

– I Finland har Motonet 40 varuhus och startskottet för etableringen på den svenska marknaden blir öppnandet av ett varuhus i Sundsvall hösten 2023 och lanseringen av en onlinebutik där du kan handla dygnet runt och få dina varor levererade till dig oavsett var i Sverige du bor, framhåller Motonet via sin webbsida.

Liknande segment

Motonet, som är en ledande branschjätte i Finland, erbjuder produkter i ett liknande segment som väletablerade Biltema.

– Motonet är en snabbväxande specialistkedja med allt till bil, motorcykel och båt samt med ett brett sortiment av verktyg och fritidsprodukter, framhåller kedjan.

– Förutom att locka bilister, motorcyklister och båtentusiaster attraherar varuhusen ett brett spektrum av kunder, från fiskare och jägare till hemmafixare.

Biltema har under en längre tid haft stora marknadsandelar i Sverige och har i dag cirka 160 varuhus runt om i fyra nordiska länder.

Kedjan grundades 1963 och har blivit ett av Sveriges mest välkända företag.

Arkivfoto: L. Chang

Text: Redaktionen