SVERIGE: Avskyvärd händelse vid kyrkogård

2024 11 11

Flera barngravar har vandaliserats.

På måndagskvällen kommer avskyvärda uppgifter från Kalix.

Flera barngravar har vandaliserats på Skogskyrkogården.

Nu kan man behöva sätta upp kameror för att bevaka gravarna.

Det rapporterar SVT.

Förlorade dottern

Personliga saker, teckningar och änglar hade stulits från gravarna.

En av de gravar som vandaliserades tillhör en kvinna vars dotter dog i cancer när hon var tolv år.

– Man hoppas att de som gjort det här, gjort det för att de inte förstår bättre, säger kvinnan till SVT.

Kan sätta upp kameror

Gravägarna planerar nu att polisanmäla händelsen.

Samtidigt riktas uppmaningar om att sätta upp kameror för att förhindra den här typen av vandaliseringar.

– Vi måste prata med varandra om vad gravar är till för och vad de betyder. Kanske kan kyrkogårdsförvaltningen också ordna någon slags bevakning så att det här inte händer igen, fortsätter kvinnan.

Även i Västervik

Det är inte bara i Kalix som gravar har vandaliserats.

Även i Västervik har det varit problem.

Gravstenar har välts och lyktor har förstörts på Gamla kyrkogården, rapporterar Dagens Vimmerby.

– Det ser ut som att någon sparkat sönder pyntet. Det verkar inte vara riktat mot någon person, utan allmänt, säger polisens presstalesperson Sara Andersson till Dagens Vimmerby.

Den som har mer information uppmanas att ta kontakt.

– I så fall vore det tacksamt om man kontaktar polisen på 114 14, för att delge oss de uppgifter man har. 

Bedragare i farten

Samtidigt kommer även uppgifter om att bedragare ger sig på gravrättsinnehavare.

Brev kommer hem till gravägare som uppmanar till att betala för bevakning av graven.

– I brevet finns en QR-kod och en webbadress som båda leder till en hemsida där man kan läsa om den tjänst som företaget säger sig erbjuda: bevakning av gravrättsinnehav, skriver Pensionärernas Riksorganisation.

– Det är en bedräglig tjänst – lurendrejeri. Man lurar på människor en tjänst som är fullkomligt onödig, säger Annelie Sjöström, kommunikationschef på Stockholms kyrkogårdsförvaltning.

Foto: A. Winter

Text: redaktionen


Fler och fler investerar i samma sak – ”kan få en bra vinst”

2025 08 16

En ökande trend syns i både Sverige och Finland.

2023 var inget bra år för de svenska och finska fritidshusmarknaderna.

Pandemiåren innebar en kraftigt ökad efterfrågan på fritidshus.

Efteråt följde stigande räntor och svag konjunktur, vilket slog hårt mot bostadsmarknaden.

Under 2024 vände trenden och under 2025 har antalet fritidshusaffärer ökat kraftigt.

– Det har funnits ett uppdämt behov. Jag skulle säga att det är en återgång till en mer normal nivå efter ett riktigt dåligt 2023, säger Hans Flink på Svensk Mäklarstatistik till DN.

Finland följer samma trend

Året första sex månader innebar en ökning på 23 procent av antalet fritidshusaffärer i Sverige.

I Finland syns en liknande trend.

Där ökade motsvarande försäljning med tio procent under sommarmånaderna maj, juni och juli.

Köper för att hyra ut

Ökningen innebär att den finländska fritidshusmarknaden stigit till en högre nivå än innan pandemiåren.

En anledning till ökningen är att många köper för att hyra ut semesterboende och på så sätt tjäna pengar på sin investering.

– Man kan få en bra vinst på att hyra ut sin stuga, eftersom också intresset för att hyra stugor är sällsynt högt och förmedlare och webbsidor gör det lätt för dem som är intresserade att hyra, säger Tuomas Viljamaa som är vd för det finska Centralförbundet för fastighetsförmedling i ett uttalande, rapporterar Svenska Yle.

Trenderna går isär

Samtidigt som antalet fritidshusaffärer steg i både Sverige och Finland går prisutvecklingen åt olika håll.

I Finland syns en liten genomsnittlig prisökning under sommarens fritidshusaffärer.

I Sverige sjönk medelpriset med två procent under året fösta sex månader, jämfört med föregående år.

– Fritidshus är inget måste för människor. De som har funderat på att sälja kan ha tänkt att ”vi får nog nöja oss med det här”, samtidigt som köparna kan tycka att det är ett bra läge, säger Hans Flink till DN.

Foto: T. Barbhuiya

Text: Redaktionen


Många saknar koll – växande trend kan ge böter

2025 08 16

Polisen flaggar för att okunskapen är stor kring ett populärt transportmedel.

Trafikpolisen i Sörmland har under sommaren stött på många elsparkcyklar som framförts utan tillräckliga tillstånd.

Två män har dömts för att ha kört elsparkcyklar, så kraftfulla att de räknas som mopeder, utan körkort.

– Vi ser väldigt många elsparkcyklar som är alldeles för kraftfulla som klassas som mopeder och ibland som motorcyklar, säger Björn Thunblad på polisregion Öst till SVT.

Dömdes för olovlig körning

För de två männen i Sörmland blev domen grov olovlig körning med dagsböter som påföljd.

Det berodde på att elsparkcyklarna som de färdats på klassades som moped klass 1, vilket kräver att föraren har körkort.

Brottet ansågs grovt då de både männen hade indragna körkort sedan tidigare.

Låg kunskap om elsparkcyklar

Kunskapen om reglerna som gäller för det populära färdmedlet är låg.

Det är väldigt vanligt med elsparkcyklar som är mer kraftfulla än vad föraren har rätt att köra.

Men det är upp till konsumenterna att ha koll, vilket många saknar, framhåller Björn Thunblad.

– Ända från när elsparkcyklarna kom har vi sett att det finns en brist hos konsumenterna kopplat till vilka regler som gäller och vilka krav som ställs på en som konsument, säger han.

Reglerna som gäller

En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 kilometer i timmen och har en kontinuerlig märkeffekt på högst 250 watt.

Om elsparkcykeln går snabbare eller har en högre effekt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler.

- Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka.

- Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.

- Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm.

- Det är inte tillåtet att skjutsa någon på en elsparkcykel.

- Det är inte tillåtet att köra en elsparkcykel på en trottoar eller gångbana.

Källa: Transportstyrelsen

Foto: Alan Labisch

Text: Redaktionen