SVERIGE: Aviserar nya påskregler i trafiken

2023 04 03

Tung trafik väntas på de svenska vägarna till påskhelgen i veckan.

Särskilt ansträngt bedöms läget bli på E4:an norr om Gävle, vilket nu får Trafikverket att agera.

Tillsammans med polisen har man bestämt sig för att helt enkelt förbjuda omkörningar på sträckan under påskhelgen, meddelar myndigheten i ett pressmeddelande.

Vill undvika stopp

Anledningen till omkörningsförbudet är för att få bättre flyt i trafiken och undvika stopp på den hårt ansträngda europavägen.

– Vi har goda erfarenheter från avstängningen från tidigare år. Bilisterna respekterade omkörningsförbudet och trafiken rullade på smidigt, säger Emil Samuelsson, trafikingenjör på Trafikverket.

Uppstår störningar

Allra värst förväntas situationen att bli mellan Gävle och Tönnebro.

Här koncentreras resenärerna till och från fjällen inom loppet av ett par timmar. 

När bilar kör om på avsnitt med dubbla körfält uppstår störningar med stora hastighetsförändringar när bilister ska tillbaka in i det enkla körfältet igen, menar Trafikverket.

– När alla håller sig i samma körfält flyter trafiken mycket bättre, och vi minskar risken för köolyckor med längre totalstopp. Det betyder att alla kommer fram till sin slutdestination snabbare, säger Emil Samuelsson i myndighetens pressmeddelande.

Gäller från onsdag

Förbudet gäller redan från onsdagseftermiddagen 5 april för norrgående trafik.

Trafikverkets förhoppning är att förbudet ska minska stressen hos trafikanterna och i förlängningen också förebygga incidenter vid köbildning.

– Även poliser ska finnas på plats, framhåller myndigheten.

Samtliga tider

Här är samtliga tider som sträckan påverkas av förbudet samt när de nya reglerna gäller. Trafikverket flaggar också för att omkörningsförbudet kan komma att avslutas tidigare på kvällarna om trafiken minskar.

- Onsdag 5 april kl. 13-22 (norrgående trafik)

- Skärtorsdag 6 april kl. 13-22 (norrgående trafik)

- Påskdagen 9 april kl. 13-22 (södergående trafik)

- Annandag påsk 10 april 13-22 (södergående trafik)

Kan införas andra tider på året

Totalt är sträckan mellan Gävle och Tönnebro 46 kilometer lång. Omkörningsförbudet gäller i 21 kilometer i norrgående riktning och 18 kilometer på andra hållet.

Förbudet har införts under påskhelgen även tidigare år, och togs fram första gången 2013. Då gällde det enbart under skärtorsdagen och annandag påsk och har sedermera utökats till fler dagar.

– Diskussioner förs om samma åtgärd ska införas andra tider under året, till exempel vid sportlov och julhelgen, framhåller Trafikverket.

Foto: m. Haef

Text: Redaktionen


16 sep 2015

Ny typ av fartkamera i Sverige – nu kommer man inte undan

2025 09 16

Trafikverket växlar upp för att stärka säkerheten ute på landets vägar.

Redan idag finns det omkring 2 500 trafiksäkerhetskameror, ofta kallade fartkameror, runtom i Sverige.

Enligt Trafikverket bidrar kamerorna till sänkt hastighet och räddar liv.

– Trafiksäkerhetskamerorna i landet räddar närmare 30 liv per år och fler än 70 personer per år från att bli allvarligt skadade i trafiken. Vi vill inte att någon ska behöva åka fast för fortkörning, men vi gör allt vi kan för att människor inte ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken, säger Jonas Nygren från myndigheten, i ett uttalande.

Ny typ sätts upp

I dagarna gav Trafikverket besked om att fler kameror är på väg ut. Den här gången i Småland.

Men en av kamerorna sticker ut. Det handlar nämligen om en ny typ, rapporterar SR.

Det nya är att den tar ännu skarpare bilder och lättare upptäcker hastighetsöverträdelser vid exempelvis omkörningar.

Nu ska det med andra ord bli svårare att komma undan jämfört med vad det varit tidigare.

Kameran som nu testas ska placeras på väg 151 mellan Hestra och Värnamo. 

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU.

Prioriterar landsbygden

Enligt Trafikverket kommer många av de nya kamerorna som sätts upp att prioriteras på vägarna ute på landsbygden. Där vet myndigheten att många kör för fort.

Kamerorna placeras på vägar med mycket trafik, höga hastigheter och hög olycksrisk. Alla kameror placeras synligt. I varje kamera finns ett system som mäter fordonets hastighet med hjälp av radar, framhäver Trafikverket.

LÄS MER: Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

Avlivar myten

Det har länge florerat rykten om att fartkamerorna till stor del står avstängda. Trafikverket har tidigare hävdat att det inte stämmer.

– Endast de som kör för fort fotograferas och registreras. Alla kameror är direktkopplade till Polisen och fungerar både dag och natt, under hela året.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


16 sep 2015

Inte hänt sedan 90-talet – krisdrag från Ryssland

2025 09 16

Ryssland tar till ett nytt krisdrag för att försöka kringgå västerländska sanktioner.

För första gången sedan 1990-talet har Ryssland infört traditionell byteshandel i den ryska utrikeshandeln.

Exempelvis byts vete mot kinesiska bilar och linfrön mot byggmaterial.

– Kinesiska banker är rädda för att hamna på sanktionslistor, under sekundära sanktioner, så de accepterar inte pengar från Ryssland, säger en källa inom betalningsmarknaden till Reuters.

25 000 sanktioner

Ryssland har under de senaste åren förstärkt sina band med Kina. Även Indien tillhör länderna som diktaturen handlar mest med.

Att Putinregimen nu återinfört byteshandel visar hur mycket kriget i Ukraina har “förvrängt” handelsrelationerna för ett land som är världens största producent av naturresurser, framhåller Reuters.

Totalt har västvärlden och dess allierade infört över 25 000 sanktioner mot Ryssland till följd av den olagliga invasionen av Ukraina.

Utåt sett har diktatorn Vladimir Putin påstått att den ryska ekonomin ändå är i toppslag.

Men.

– Framväxten av byteshandel är ett symtom på avdollarisering, sanktionstryck och likviditetsproblem bland partners, säger Maxim Spassky, sekreterare för generalrådet för den rysk-asiatiska unionen för industrialister och entreprenörer, till nyhetsbyrån.

LÄS MER: ”Värsta sedan krigsstarten” – Ryssland pressas rejält

Orsakade kaos på 90-talet

Ryssland har bekräftat att byteshandel nu sker. Det påstås dock att antalet transaktioner är “obetydligt” jämfört med det totala antalet utrikeshandelsavtal.

– Byshandelstransaktioner inom utlandet möjliggör utbyte av varor och tjänster med utländska företag utan behov av internationella transaktioner, uppges det stå i ett dokument från ryska finansdepartementet som Reuters har tagit del av.

När byteshandel infördes på 1990-talet efter att Sovjetunionen fallit orsakade det kaos på marknaden, bland annat på grund av svårigheter att fastställa varornas värde.

På den tiden var det brist på kontanter, gigantisk inflation och upprepade devalveringar som drev på byteshandeln.

LÄS MER: Putin på väg att beslagta miljarder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen