Attacker mot Tesla i Sverige

2025 03 31

Flera Teslabutiker har utsatts för skadegörelse i svenska storstäder.

Återförsäljare av Tesla i både Stockholm och Malmö ska ha utsatts för skadegörelse under måndagen.

Det handlar om så kallade “färgattacker”. Orange färg ska ha sprutats över Teslas skyltfönster i centrala Stockholm, och i Malmö ska en Teslabutik och flera bilar ha målats i samma färg, rapporterar TV4.

– Det verkar som att man har sprutat någon färg. Vi är där för att ta reda på omständigheterna, säger Stockholmspolisens presstalesperson Nadya Norton till DN.

Två personer ska efteråt ha satt sig ner framför den attackerade Stockholmsbutiken med varsin brandsläckare innan de fördes iväg av polis.

Fyra gripna för grov skadegörelse

Malmöpolisen rubricerar händelsen i staden som grov skadegörelse.  Fyra personer ska också vara omhändertagna, misstänkta för attacken.

– Det är ett bilföretag på den aktuella adressen som är drabbat, det är sprayfärg som de har sprayat på en del av byggnaden, enligt uppgift ska det vara en del bilar, oklart hur många som drabbats. Vi är på plats och kontrollerar fyra individer som misstänks vara delaktiga, säger Lina Friberg, presstalesperson på polisen i region Syd, till TV4.

Attacker mot Tesla över hela världen

Skadegörelserna mot Tesla i Stockholm och Malmö följer ett internationellt mönster av attacker mot elbilstillverkaren.

I samband med att vd:n Elon Musk tagit plats vid president Donald Trumps sida har missnöjet med Musk och Tesla växt sig starkt över stora delar av världen, vilket resulterat i en mängd attacker och protester.

Tusentals förlorade jobb

Det var när Trump tillträdde som president för andra gången som Musk tilldelades rollen som chef för det nyinrättade Departementet för regeringseffektivitet, Doge.

Där har techmiljardären haft uppdraget att skära ned på offentliga utgifter över hela USA – vilket har resulterat i att tusentals människor blivit av med sina jobb på olika myndigheter i landet.

Foto: Ted Talks

Text: Redaktionen


Mattrend exploderar i Sverige – på grund av succéserien

2025 03 31

Svenskarna flockas till thaimatshyllorna på grund av succéserien White Lotus.

Serien White Lotus är nu inne på sin tredje säsong – och den här gången utspelar sig dramat i Thailand.

Seriens succé innebär också att en tydlig mattrend kan ses i Sverige.

Enligt en färsk undersökning från HelloFresh har beställningar på asiatiska recept ökat med hela 23 procent jämfört med samma period ifjol, rapporterar Godare.

“Tydlig direkt påverkan”

Enligt Karin Wenner, receptkreatör på Hellofresh, verkar tittandet ha bidragit till en så kallad “Thaimatsfeber” i Sverige.

– Det är tydligt att underhållning såsom TV-serier, men också trender på sociala medier, har en direkt påverkan på det vi väljer att äta, säger hon enligt Godare.

Även svenskarnas sökvanor har påverkats av White Lotus – sökningar på thailändska recept har nämligen ökat i samband med premiären, enligt webbsidan.

“Chicken cashew” och “Pad thai”

Recepten som toppar beställningarna just nu är bland andra “chicken cashew med krämigt kokosris” och “pad thai med räkor”.

Dessutom märks mattrenden tydligt av på sociala medieplattformer såsom TikTok. 

Där har trenden “White Lotus party food” tagit fart. Det innebär att användare på plattformen delar med sig av videor på thailändska maträtter samtidigt som man tittar på serien.

”Snålmat” trendigt

Enligt kokboksförfattaren och sociala medieprofilen Julia Tuvesson är “chic snålmat” en annan mattrend som spås bli stark i Sverige under 2025.

Detta eftersom många svenskar vill äta mat som är billig – men ändå spännande.

– En av följarna gav ett jättebra ord; hon kallar det för ”chic snålmat”, det vill vi äta i år. Och då handlar det såklart om bönor, bönsallader och liknande. Det ska vara billigt, men fräscht och lite “chict”, säger Julia Tuvesson till SR.

Foto: L. Hansel (genrebild)

Text: Redaktionen


Rekordsiffror visar – turister flockas till Sverige

2025 03 31

Intresset för Sverige som turistmål är mycket starkt, något som syns tydligt när Visit Sweden summerar fjolåret.

Ett PR-värde på 5,6 miljarder kronor – och en ökad räckvidd med över 52 procent.

När Visit Sweden summerar 2024 talar siffrorna sitt tydliga språk i form av flera nya rekord.

Det meddelar det statliga marknadsföringsbolaget själva i ett pressmeddelande.

– Trots begränsade resurser har vi genom en effektiv flerkanalsstrategi och en tydlig varumärkesstrategi, en kreativ kampanj, engagerade och duktiga medarbetare lyckats nå fram till och engagera rekordmånga människor globalt under 2024, något som bidrar till en positiv bild av Sverige som turistland och ökar intresset för att vilja resa hit, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson.

"Betydelsen ovärderlig"

Visit Sweden anser sig ha skapat PR för Sverige till ett värde av hela 5,6 miljarder kronor under fjolåret. 

Samtidigt har man ökat sin räckvidd från 2,7 miljarder människor till 4,1 miljarder – en ökning med över 52 procent.

– Vi ser ett fortsatt starkt intresse för Sverige, och våra satsningar ger tydliga resultat. Turismens betydelse för lokalsamhällen, arbetstillfällen och infrastruktur är ovärderlig, säger Susanne Andersson till Travel News Sweden.

Enligt pressmeddelandet beror de markanta ökningarna till stora delar på ökad synlighet för Visit Sweden, och då framförallt i tv.

69 miljoner gästnätter

Antalet gästnätter i Sverige har också stigit – om än inte lika markant.

Jämfört med 2023 har det sammanlagda antalet utländska gästnätter ökat med två procent, till sammanlagt 69 miljoner gästnätter.

Samtidigt rapporterar Visit Sweden att sju miljoner unika användare har besökt företagets webbplats – och antalet sökningar på Sverige som turistmål steg med nästan sju procent, till 12,7 miljoner sökningar totalt.

– Tack vare den svenska besöksnäringens insatser har vi nått fantastiska resultat. Vår strategi är att fortsätta attrahera rätt målgrupp och sätta Sverige på den globala turismkartan, säger Susanne Andersson.

Foto: D. Posteby

Text: Redaktionen