Attack mot Orban – vill se nyval i Ungern

2025 01 03

Pressen på Ungerns ledare Viktor Orban blir allt mer påtaglig.

I väst har Orban kritiserats under en längre tid på grund av hans inställning mot det rådande kriget i Ukraina.

Nu sätts ytterligare press på Orban från den ungerska oppositionsledaren Peter Magyar.

Det rapporterar Kyiv Independent.

I Kursk

Den ungerska oppositionsledaren Peter Magyar vill se tidiga val med hänvisning till premiärminister Viktor Orbans sjunkande popularitet och anklagelser om korruption.

Orban har mött växande kritik både nationellt och internationellt för sin Moskvavänliga hållning, inklusive motstånd mot EU:s sanktioner mot Ryssland och militärt stöd till Ukraina.

– Låt det bli ett nytt val för att återlämna rätten att besluta om deras öde till folket, menar Magyar.

“Fattigt och korrupt”

Vidare menar Magyar att Viktor Orban har gjort Ungern till EU:s “fattigaste och mest korrupta land”.

Orban har under en längre tid fått skarp kritik såväl inrikes som utifrån gällande hans inställning till Rysslands anfallskrig mot Ukraina.

Magyar har å sin sida uttryckt solidaritet med Ukraina efter ryska attacker.

Ryssarna avancerar

Samtidigt fortsätter striderna mellan ryska och ukrainska soldater.

I en ny rapport framhåller tankesmedjan Institute for the Study of War att Ryssland har gjort framsteg under det gångna året.

Det står dock klart att man även har gjort stora förluster.

– Ryska styrkor tog 4 168 kvadratkilometer, till stor del bestående av fält och små bosättningar i Ukraina och Kursk Oblast, men över 420 000 skadades eller dödades 2024, uppger ISW.

Förlorar många

ISW fortsätter.

– ISW har observerat geolokaliserade bevis för att bedöma att ryska styrkor avancerade 4 168 kvadratkilometer under 2024, vilket indikerar att ryska styrkor har lidit cirka 102 döda och skadade per kvadratkilometer ukrainskt territorium som erövrats, förklarar tankesmedjan.

– ISW har tidigare observerat att ryska styrkor vann 2 356 kvadratkilometer i utbyte mot uppskattningsvis 125 800 döda och skadade under en period av intensifierade ryska offensiva operationer i september, oktober och november 2024.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen