Attack mot Orban – vill se nyval i Ungern

2025 01 03

Pressen på Ungerns ledare Viktor Orban blir allt mer påtaglig.

I väst har Orban kritiserats under en längre tid på grund av hans inställning mot det rådande kriget i Ukraina.

Nu sätts ytterligare press på Orban från den ungerska oppositionsledaren Peter Magyar.

Det rapporterar Kyiv Independent.

I Kursk

Den ungerska oppositionsledaren Peter Magyar vill se tidiga val med hänvisning till premiärminister Viktor Orbans sjunkande popularitet och anklagelser om korruption.

Orban har mött växande kritik både nationellt och internationellt för sin Moskvavänliga hållning, inklusive motstånd mot EU:s sanktioner mot Ryssland och militärt stöd till Ukraina.

– Låt det bli ett nytt val för att återlämna rätten att besluta om deras öde till folket, menar Magyar.

“Fattigt och korrupt”

Vidare menar Magyar att Viktor Orban har gjort Ungern till EU:s “fattigaste och mest korrupta land”.

Orban har under en längre tid fått skarp kritik såväl inrikes som utifrån gällande hans inställning till Rysslands anfallskrig mot Ukraina.

Magyar har å sin sida uttryckt solidaritet med Ukraina efter ryska attacker.

Ryssarna avancerar

Samtidigt fortsätter striderna mellan ryska och ukrainska soldater.

I en ny rapport framhåller tankesmedjan Institute for the Study of War att Ryssland har gjort framsteg under det gångna året.

Det står dock klart att man även har gjort stora förluster.

– Ryska styrkor tog 4 168 kvadratkilometer, till stor del bestående av fält och små bosättningar i Ukraina och Kursk Oblast, men över 420 000 skadades eller dödades 2024, uppger ISW.

Förlorar många

ISW fortsätter.

– ISW har observerat geolokaliserade bevis för att bedöma att ryska styrkor avancerade 4 168 kvadratkilometer under 2024, vilket indikerar att ryska styrkor har lidit cirka 102 döda och skadade per kvadratkilometer ukrainskt territorium som erövrats, förklarar tankesmedjan.

– ISW har tidigare observerat att ryska styrkor vann 2 356 kvadratkilometer i utbyte mot uppskattningsvis 125 800 döda och skadade under en period av intensifierade ryska offensiva operationer i september, oktober och november 2024.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen