JUST NU: Astrid Lindgrens värld kräver polisen på mångmiljonbelopp

2022 05 18

Efter att polisens stängde ned temaparken för två år sedan krävs nu myndigheten på 52 miljoner kronor.

Den stora summan har sin bakgrund i att det populära nöjesfältet stängdes ned av polisen under sommaren 2020, då det fortfarande fanns restriktioner kopplade till smittspridningen av Covid-19.

Felaktigt, tyckte Astrid Lindgrens värld, som nu kräver ett skadestånd på den nätta summan av 52 miljoner kronor, rapporterar Sveriges Radio.

Vill kompenseras

Ansökningen om skadeståndet lämnas in idag till Justitiekanslern (JK).

– Andra verksamheter kunde ju ha öppet med de begränsningar som var, motiverar temaparkens vd Joacim Johansson beslutet om att kräva kompensation för nedstängningen.

Stängde ned storsatsning

Astrid Lindgrens värld hade stora planer inför Pippi Långstrumps 75-årsjubileum 2020 och satsade ordentligt inför sommaren. Parken skulle arrangera flera parallella föreställningar på området som en del av firandet, uppger Expressen.

Till varje föreställning planerade organisatörerna att ta in 50 personer vardera, vilket var gränsen på hur många deltagare som offentliga tillställningar och allmänna sammankomster då tillät.

Bröt mot lagen

Polismyndigheten ansåg istället att Astrid Lindgren bröt mot lagen genom de parallella föreställningarna och stängde ned parken redan efter ett par dagar.

Överklagade

Astrid Lindgrens värld överklagade till förvaltningsrätten – och fick rätt.

Förvaltningsrätten motiverade beslutet enligt följande:

– Inom temaparken anordnas nio självständiga teaterföreställningar, det vill säga flera separata allmänna sammankomster. Det innebär att den begränsning i deltagarantalet som gäller för närvarande inte ska omfatta samtliga teaterföreställningar i temaparken utan för respektive föreställning inom området, meddelade Peter Kristiansson, chefsrådman på förvaltningsrätten i Malmö i ett pressmeddelande.

Ökat tryck i sommar

Under tiden som skadeståndsansökningen behandlas av JK förbereder sig Astrid Lindgrens värld inför en sommar utan restriktioner.

Förra året gick parken i vinst med 29 miljoner och i år väntas biljettrycket öka ytterligare.

Foto: Artnoose Flickr

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen