Artist död – föll på scenen

2024 08 31

En artist med miljoner spelningar på Spotify har dött efter att ha fallit från scenen.

Det var under en konsert som artisten plötsligt kollapsade på scenen, rapporterar TMZ.

Det handlar om den 53-åriga artisten Fatman Scoop, eller Isaac Freeman III som han egentligen hette.

En video visar hur rappartisten går omkring på scenen i bar överkropp och klädd i solglasögon, när han plötsligt faller omkull på scenen, precis bakom DJ-båset.

Fansen har chockats av de otäcka bilderna, och nu kommer beskedet att artisten har avlidit.

Kollapsade på scenen

Efter att ha kollapsat på scenen gavs första hjälpen till artisten.

Därefter fördes artisten, som beskrivs som en hip hop-legend, i ilfart med ambulans till sjukhus.

Den tragiska händelsen inträffade på Town Center Park i Hamden, Connecticut, under fredagen. Det bekräftades av stadens borgmästare Lauren Garrett.

– Ha honom i era tankar och böner, kommenterade borgmästaren.

Men rapparens liv gick alltså inte att rädda.

Bars iväg på bår

Enligt personer som var på plats på konserten som föll Fatman Scoop plötsligt omkull, och en stund senare bars han iväg på en bår.

Det är oklart vad som har orsakat kollapsen och dödsfallet.

Fatman Scoops turnémanager bekräftar på lördagen att artisten har avlidit.

– Jag har ärligt talat svårt att hitta ord… Du tog med mig över hela världen och lät mig uppträda vid din sida på några av de största och bästa scenerna på den här planeten, de saker du har lärt mig har sannerligen gjort mig till den jag är idag. Tack så mycket, jag älskar dig x, har turnéledaren skrivit i sociala medier, enligt TMZ.

Gjort musik med Mariah Carey

Fatman Scoop, som alltså egentligen hette Isaac Freeman III, har jobbat med en lång rad musik-ikoner genom åren. Däribland Mariah Carey, Missy Elliott och Jermaine Dupri.

Den senaste månaden har han haft över en miljon lyssnare på Spotify.

Han är mest känd för hitlåt ”Be Faithful”.

Isaac Freeman III blev 53 år.

Foto: M. Wagner

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen


Mängder av kunder lurade – ”fakturor på 25 000 kronor”

2024 11 20

I februari stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget Advea AB och personen bakom företaget.

Advea, som i dag heter Folisker AB, anklagades för att ha vilselett konsumenter.

På köpcentrum, marknader, mässor och utanför affärslokaler har företagets säljare lockat människor att skriva på avtal genom att erbjuda gratis elektronikutrustning – till exempel telefoner, hörlurar och surfplattor. 

Samtidigt har säljarna påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. 

Erbjudandet visade sig dock för bra för att vara sant. Konsumenter som skrev på fick fakturor på 11 000–25 000 kronor.

– Metoderna vittnar om en påfallande hänsynslöshet mot konsumenter och en utpräglad nonchalans mot gällande regler, sade Ida Nyström, processråd vid KO, i samband med stämningsansökan.

Bluffmakeriet har pågått på flera platser i Sverige. Säljarna besökte bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.

Fälls i domstol

Nu kommer domen mot företaget.

Advea, i dag Folisker, döms att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.

Dessutom förbjuds de att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna. Företaget förbjuds också att påstå att de representerar eller samarbetar med kundens befintliga operatör.

Det rapporterarar Konsumentverket med hänvisning till den färska domen från Patent- och marknadsdomstolen.

– Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Mångmiljon-vite

Företaget kan tvingas betala en större summa pengar om man bryter mot domen.

– Domen omfattar en rad punkter vilka sammanlagt är förknippade med ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner kronor för personen bakom tidigare Advea, numer Folisker AB, uppger Konsumentverket.

Ett vite är ett slags böter som företag kan få betala om de inte följer förbud, ålägganden eller andra typer av beslut.  

Foto: Kronofogden

Text: Redaktionen