Arlanda Express evakueras – skadade

2023 05 29

70-talet personer har tvingats evakuera Arlanda Express efter en allvarlig händelse mitt under färden.

Incidenten inträffade på lördagsmorgonen när ett av de klassiska gulfärgade Arlanda Expresstågen färdades från Stockholm till Arlanda.

Två till sjukhus

I höjd med Märsta norr om Stockholm spårade tåget ur.

– Räddningstjänst och ambulans är på plats, framhåller Ola Åström vid SOS Alarm till SVT.

– Två personer är förda till sjukhus.

Det uppger SOS Alarm till Aftonbladet.

Tåget har kört av från rälsen men ska inte ha vält omkull.

Ett stort pådrag med ambulanser, räddningstjänst och polis har larmats till olycksplatsen.

Inte börjat bromsa

– Vi evakuerar alla från tåget, säger Stockholms Räddningstjänst ledningsoperatör Josef Gustafsson till SVT.

Enligt uppgifter från polisen har situationen gått mycket bättre än vad som kunde ha varit fallet.

– Det verkar ha gått väldigt bra, särskilt eftersom tåget hade fyra kilometer kvar till Arlanda, framhåller Mikael Pettersson vid Stockholmspolisen till Aftonbladet.

– Då har de normalt inte börjat bromsa än, säger han.

Arlanda Expresståg inställda

Det är oklart vilken typ av skador de två som förts till sjukhus har men enligt initiala uppgifter ska det inte röra sig om mycket allvarliga skador.

All trafik med Arlanda Express är nu stoppad och ett stort antal resenärer på väg till inrikesflyg och utrikesflyg på Arlanda påverkas.

– Just nu är det stopp i trafiken och vi kan inte visa kommande avgångar, uppger Arlanda Express på sin webbsida.

Tågurspårningen leder till omfattande följdproblem för tågresenärer runt om i Sverige och framförallt i Stockholmsregionen.

Stora tågstörningar

– Det är stopp för pendeltågen mellan Uppsala och Sollentuna, och för fjärrtågen mellan Stockholm Central och Uppsala, rapporterar SR.

Trafikverket uppger att man i nuläget inte kan ge någon prognos för när trafiken åter ska vara igång.

Följande stationer kan påverkas av trafikstoppet enligt Expressen:

Stockholm

Uppsala

Norrköping

Linköping

Eskilstuna

Södertälje

Borlänge

Säter

Hedemora

Avesta Krylbo

Sala

Sundsvall

Hudiksvall

Söderhamn

Falun

Arboga

Falun

Gävle

Tierp

Kungsör

Tierp

Även en rad stationer i Stockholm och Uppsalaregionen kan påverkas inklusive Solna, Sollentuna, Upplands Väsby, Stockholm Odenplan, Stockholm City, Stockholms S och Huddinge.

Foto: Swedavia

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen