Apotek inför ny åldersgräns

2024 03 20

Apoteket inför en ny åldersgräns på 15 år efter den senaste tidens uppmärksammade rapportering i medierna.

Läkare har varnat för en ny trend som tagit fart bland yngre barn.

Så unga barn som 9-10-åringar har börjat använda starka hudvårdsprodukter som rentav är skadlig för så ung hud.

– Deras hudbarriär riskerar att förstöras. De kan utveckla sjukdomar som i värsta fall finns kvar hela livet, säger bland annat hudterapeuten Doha Albildawi till Nerikes Allehanda.

Apoteket agerar

Nu agerar Apoteket Hjärtat.

Med omedelbar verkan införs åldersgräns på 15 år på så kallade avancerade hudvårdsprodukter.

– Vilken hudvård man behöver är väldigt individuellt beroende på hudtyp och hudtillstånd, inte ålder, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

– Men att använda avancerad hudvård som till exempel syftar till att minska rynkor och få en jämnare hudton är inget barn behöver. I de fall ett barn har en hudsjukdom, till exempel atopiskt eksem, kan vissa produkter även bidra till att symtom förvärras eller återaktiveras.

I ett flertal butiker har den nya åldersgränsen redan börjat gälla.

Den som inte fyllt 15 år får enbart köpa de aktuella produkterna antingen med föräldrars uttryckliga godkännande eller med ett särskilt hudtillstånd.

Minska rynkor

Med avancerad hudvård menas produkter som exempelvis ämnar att minska rynkor eller skapa jämnare hudton.

Att produkterna har varit så lättillgängliga för den yngre delen av befolkningen är ett samhällsproblem, menar Doha Albildawi.

– I Sverige har vi åldersgräns för att köpa energidryck. Men vilket barn som helst får köpa starka hudvårdsprodukter med aktiva ingredienser utan att någon sätter stopp.

Många unga påverkas dessutom av influencers, ofta tonårsidoler, på sociala medier som visar upp sina hudvårds- och sminkrutiner i klipp som ses och beundras av tusentals barn och unga.

"Kan handla för 1 000 kronor"

Hudterapeuten Doha Albildawi är inte den enda som slagit larm om utvecklingen.

Även Nazeli Sukiasyan, säljare på en sminkbutik i Norrköping, vittnar om att allt fler barn i tioårsåldern samlar på sig hudvårdsprodukter.

– De är väldigt små och kan handla för uppåt tusen kronor, säger hon till P4 Östergötland.

Gäller följande:

Den nya åldersgränsen gäller följande ingredienser och produkter:

  • AHA-syra (till exempel glykol., mandel-, mjölk- och citronsyra)
  • BHA-syra (salicylsyra)
  • Vitamin A (retinol och retinylestrar)
  • Vitamin C
  • Enzympeeling
  • Mekaniska peelingar med fysiska korn

Foto: Frida Ström

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen