Anstormning till Lidl-erbjudanden – miljontals kunder flockas
2025 01 09
I oktober 2020 lanserade Lidl sin kundklubb Lidl Plus.
Fyra år senare flockas kunder till Lidl Plus-appen, som innehåller lågpriskedjans senaste erbjudanden och rabatter.
I dag har Lidl Plus över två miljoner användare – en ökning med en miljon användare sedan 2022.
Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige, kommenterar styrkebeskedet.
– I somras vara Lidl Plus den mest rekommenderade kundklubben i Sverige, och sedan dess har vi tagit ytterligare steg. Att nästan var femte av Sveriges invånare använder appen är stort och visar att våra kunder sätter ett högt värde på att vara medlemmar, säger han och tillägger:
– Under det kommande året kommer vi jobba hårt för att skapa ännu mer värde för våra kunder.
Löftet: ”Branschens bästa pris”
Kunder som använder Lidl Plus får även tillgång till personliga erbjudanden genom att skanna sitt kort i kassan.
Appen är gratis att ladda ner.
– Vi vill att det ska vara fördelaktigt att handla hos oss, oavsett om man handlar ibland eller om man är en stamkund och vi strävar alltid efter att erbjuda högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Robert Stekovic.
– Lidl Plus är ett sätt för oss att ge tillbaka till våra kunder. Vi vill rikta ett stort tack till våra lojala stamkunder och vi ser fram emot att fortsätta växa tillsammans med våra kunder.
LÄS MER: Kritiserad vara säljs på Lidl i Sverige – slopas i andra länder
Fler väljer lågprisbutiker
Lidl:s framgång följer en ny trend i Sverige.
De senaste åren har omsättningen i den svenska lågprishandeln nästan fyrdubblats – från cirka 30 miljarder kronor 2004 till 114 miljarder kronor i dag.
Det fastslår en granskning som tagits fram av HUI Research på uppdrag av Prisma Properties.
I granskningen framgår det också att:
- Antalet anställda i den svenska lågprishandeln nästan har tredubblats sedan 2004.
- Lågpriskedjornas planerade nyetableringar i Sverige de kommande åren kommer att resultera i tusentals arbetstillfällen. Ett exempel är Lidl som redan i dag har cirka 5 600 anställda i Sverige och planerar att öppna 90 nya butiker, vilket skulle innebära cirka 2 500 nya arbetstillfällen (beräknat utifrån genomsnittligt antal anställda i nuvarande butiker).
- Lågprishandelns expansion inte bara sker i storstadsregionerna, utan också i mindre kommuner.
Foto:
Text: Redaktionen