Anstormning till Jula – aldrig hänt tidigare

2025 07 02

Kunder flockas till Julas butiker som aldrig förr.

Lågpriskedjan går bättre än någonsin.

Enligt Julas vd Johan Sjöhagra har kedjan aldrig sålt mer än nu.

– Jula har haft en mycket stark start på året. Vi slår försäljningsrekord och ligger nära en kvarts miljard över föregående år. Försäljningen går för högtryck, säger han.

Här är produkterna alla vill ha   

Enligt Jula finns det flera förklaringar till den stora framgången.

Bland annat har kedjan noterat en stark efterfrågan inom trädgård och utemiljö. Produkter som gräsklippare, trimmers och robotgräsklippare har ökat kraftigt i försäljning.

Dessutom har e-handeln fått ett uppsving. Försäljningen online har ökat med 16 procent jämfört med föregående år.

– Vi jobbar hela tiden aktivt med prissättning för att ge våra kunder bästa möjliga erbjudanden. Vårt lågpriskoncept håller och det märks att kunderna uppskattar det, säger Johan Sjöhagra.

Flera nya butiker

Efter succébeskedet planerar Jula att expandera.

Under 2025 kommer kedjan öppna tio nya varuhus, varav sju under hösten. 

De kommande åren fortsätter expansionen. Fram till 2030 planerar Jula att öppna 100 nya varuhus i Sverige, Norge, Finland och Polen.

– Vi har hållit på länge, vi är en trygg leverantör med lång erfarenhet och ett tydligt fokus på lågpris. Det är en modell som fungerar, och som kunderna uppskattar. Nu skalar vi upp detta ytterligare, säger Karl-Johan Blank, ägare Jula Holdingkoncernen.

LÄS MER: Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”

Nordens största lager

Jula investerar även i befintliga lokaler.

Kedjan stora autolager, som i dag är Nordens största, ska bli ännu större. Ytan ska öka från cirka 180 000 kvadratmeter till omkring 226 000 kvadratmeter.

– Lager och logistik är centralt i vårt lågpriserbjudande till våra kunder. Så har det varit ända sedan vi packade ordrar i ladugården på Jultorp i början av 1980-talet, säger Karl-Johan Blank.

LÄS MER: Fullständig mardröm för Coop – “En flopp” 

Foto: Jula

Text: Redaktionen


Nya regler för svenska besökare – världens populäraste turiststad agerar

2025 09 04

Dubrovnik är världens mest besökta stad med 27 turister per capita under högsäsongen.

Den kroatiska staden är känd för sina välbevarade stadsmurar och som inspelningsplatsen för den fiktiva staden King's Landing i HBO-succén Game of Thrones.

Efter förekomsten i den populära serien har Dubrovnik noterat ett uppsving i turismen. Staden, som tidigare även var ett populärt resmål, pressas nu hårt av massturismen.

Nu väljer Dubrovniks borgmästare Mato Frankovic att agera. Frankovic meddelar att staden kommer att införa nya och hårdare regler för turister, inklusive svenska besökare. 

Här är de nya reglerna

Följande regler kommer att implementeras från och med 2026, uppger Frankovic för The Independent:

-  Stadsmuren kommer endast vara tillgänglig för förhandsbokning. Den som vill vandra längs muren behöver således boka i förväg

- Endast två kryssningsfartyg får besöka staden per dag och de får stanna i max åtta timmar

- Hyresverksamheten och turistföretag ska granskas. Staden kommer att köpa upp flera lägenheter som familjer kan hyra för en låg peng

- Restauranger, souvenirbutiker och kaféer ska minskas till en mer hållbar nivå

”Kommer finnas en gräns”

Den som vill besöka  stadsmurarna kommer tvingas köpa ett så kallat ”Dubrovnikpass”, som kostar 35 euro – vilket motsvarar omkring 385 kronor.

– Nästa år måste man boka i förväg för att besöka stadsmurarna, och det kommer att finnas en gräns för hur många människor som kan promenera längs stadsmurarna samtidigt, säger borgmästare Frankovic till den brittiska tidningen.

LÄS MER: Rekordbesked om julmust – väcker stor förvåning

”Vill inte längre besöka”

Mato Frankovic tror att många turister kommer att uppskatta förändringarna. Han påpekar att flera besökare klagar över stadens trängsel.

– Turister vill inte längre besöka överbefolkade städer. Steg för steg kommer de överbefolkade städerna att trängas åt sidan. De städer som är förberedda för hållbar turism kommer att vara ledande, säger han till The Independent.

LÄS MER: Stockholm rasar på viktig lista – från plats 72 till 188

Foto: A. Pacara

Text: Redaktionen


Använd inte mobilen på toaletten – forskare uppmanar alla

2025 09 04

En ny studie varnar för att använda mobiltelefonen under toalettbesök.

Toalettbesökare som scrollar på telefonen löper betydligt högre risk att drabbas av ett otrevligt fenomen. Studien, som publicerats av universitetssjukhuset Beth Israel Deaconess Medical Center, fastslår att den som använder mobilen under toalettbesök löper högre risk för hemorrojder.

–  Att använda telefonen på toaletten kopplas till 46 procent högre risk för att drabbas av hemorrojder, säger studiens huvudförfattare Trisha Pasricha i ett uttalande.

– Vi fortsätter att upptäcka nya sätt som mobiltelefonen påverkar vår hälsa. Hur och var vi använder den – exempelvis på toaletten – kan få oavsiktliga konsekvenser.

Rådet: ”Lämna mobilen”

Den ökade risken för hemorrojder kopplas till att personer som scrollar på mobilen ofta tillbringar betydligt längre tid på toaletten – 37 procent av mobilanvändarna spenderar minst fem minuter åt gången, jämfört med endast 7 procent bland icke-användare.

– Det är otroligt lätt att tappa tidsuppfattningen när vi scrollar på våra telefoner – populära appar är utformade för det ändamålet, säger Trisha Pasricha.

Forskaren uppmanar alla att lägga ifrån sig telefonen vid toalettbesök.

– Vi behöver fortsätta att studera detta. Men för att vara på den säkra sidan är det klokt att lämna mobilen utanför badrummet när man behöver gå på toaletten.

LÄS MER: Börsbolag går i konkurs 

FAKTA: Så många använder telefonen på toaletten

- Bland studiens deltagare uppger 66 procent att de använder mobiltelefonen på toaletten

- Majoritet av de som använder telefonen tenderar att vara yngre än de som inte använder telefonen

-  Bland mobilanvändare är det vanligast att läsa nyheter och använda sociala medier under toalettbesöken

LÄS MER: Trumps besked – ”Putin kommer att fatta ett beslut” 

Foto: Point3D Commercial Imaging Ltd resp Edward

Text: Redaktionen