Anstormning till Jula – aldrig hänt tidigare
2025 07 01
Kunder flockas till Julas butiker som aldrig förr.
Lågpriskedjan går bättre än någonsin.
Enligt Julas vd Johan Sjöhagra har kedjan aldrig sålt mer än nu.
– Jula har haft en mycket stark start på året. Vi slår försäljningsrekord och ligger nära en kvarts miljard över föregående år. Försäljningen går för högtryck, säger han.
Här är produkterna alla vill ha
Enligt Jula finns det flera förklaringar till den stora framgången.
Bland annat har kedjan noterat en stark efterfrågan inom trädgård och utemiljö. Produkter som gräsklippare, trimmers och robotgräsklippare har ökat kraftigt i försäljning.
Dessutom har e-handeln fått ett uppsving. Försäljningen online har ökat med 16 procent jämfört med föregående år.
– Vi jobbar hela tiden aktivt med prissättning för att ge våra kunder bästa möjliga erbjudanden. Vårt lågpriskoncept håller och det märks att kunderna uppskattar det, säger Johan Sjöhagra.
Flera nya butiker
Efter succébeskedet planerar Jula att expandera.
Under 2025 kommer kedjan öppna tio nya varuhus, varav sju under hösten.
De kommande åren fortsätter expansionen. Fram till 2030 planerar Jula att öppna 100 nya varuhus i Sverige, Norge, Finland och Polen.
– Vi har hållit på länge, vi är en trygg leverantör med lång erfarenhet och ett tydligt fokus på lågpris. Det är en modell som fungerar, och som kunderna uppskattar. Nu skalar vi upp detta ytterligare, säger Karl-Johan Blank, ägare Jula Holdingkoncernen.
LÄS MER: Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”
Nordens största lager
Jula investerar även i befintliga lokaler.
Kedjan stora autolager, som i dag är Nordens största, ska bli ännu större. Ytan ska öka från cirka 180 000 kvadratmeter till omkring 226 000 kvadratmeter.
– Lager och logistik är centralt i vårt lågpriserbjudande till våra kunder. Så har det varit ända sedan vi packade ordrar i ladugården på Jultorp i början av 1980-talet, säger Karl-Johan Blank.
LÄS MER: Fullständig mardröm för Coop – “En flopp”
Foto: Jula
Text: Redaktionen