Anställda hotar Sveriges säkerhet – 10 av 12 på samma företag

2024 07 01

Flera personer på bevakningsbolag i Sverige har blivit av med jobbet.

Under 2024 har hittills cirka 50 personer förlorat sina jobb som väktare på bevakningsbolag.

Tolv av dem har blivit av med jobbet efter att Säkerhetspolisen (Säpo) bedömt att de utgör ett allvarligt hot mot rikets säkerhet eller det svenska samhället.

Det rapporterar SR Ekot.

Enligt radiokanalen har majoriteten av väktarna, som enligt Säpo utgör ett säkerhetshot, jobbat på ett och samma företag.

Det rör sig om bevakningsföretaget Avarn Security, som bland annat ansvarar för delar av säkerheten på Malmö Airport, Regeringskansliet och flera kommuner.

I tio av tolv fall – där Länsstyrelsen dragit in tillståndet efter varningar från Säpo – handlar det om anställda hos Avarn Security, enligt radions uppgifter.

”Jättestort allvar”

Mikael Högberg, operativ chef och säkerhetschef på Avarn, uppger att företaget tar uppgifterna på ”jättestort allvar”.

– Om det är en överrepresentation hos oss så måste vi i så fall titta på det, säger han till radion.

Högberg tillägger att Avarn följer ”de regler och lagar som finns”.

– Vi har inte möjlighet att göra grövre bakgrundskontroller. Det stoppas av den lagstiftning som finns i dag.

Säpo: Kan handla om tre saker

Fredrik Hultgren-Friberg, pressekreterare på Säpo, har även uttalat sig om uppgifterna.

– I vårt fall handlar det ofta om uppgifter som berör Säkerhetspolisens verksamhet, som kontraspionage, kontraterrorism eller författningsskydd, säger han till SR Ekot och tillägger:

– Människor som befinns olämpliga att arbeta med de här arbetsuppgifterna ska inte heller göra det.

Fakta Avarn Security

- 7 500 medarbetare i Sverige

- Ansvarar för säkerheten i kollektivtrafiken, parker, köpcentrum, stadsdelsförvaltningar, bostadsområden, på museum, samhällsviktiga anläggningar, flygplatser, kontor, arenor och sjukhus

Foto:Säkerhetspolisen

Text: Redaktionen


Island förvarnar: “Extrem kyla” kan slå mot Sverige – värsta i modern tid

2025 11 13

En historisk varning har utfärdats från den isländska regeringen.

Att den stora havströmningscirkulationen i Atlanten kan kollapsa utgör en nationell säkerhetsrisk och ett existentiellt hot.

Det framhåller Islands klimatminister Johann Páll Johansson, rapporterar Reuters.

Aldrig tidigare har ett klimatrelaterat hot gått under den beteckningen.

– Det är ett direkt hot mot vår nationella motståndskraft och säkerhet. Detta är första gången ett specifikt klimatrelaterat fenomen formellt har lagts fram för nationella säkerhetsrådet som ett potentiellt existentiellt hot, framhåller ministern enligt nyhetsbyrån.

Kan utlösa modern istid

Den atlantiska meridionala cirkulationen, ofta förkortat Amoc, för med sig varmt vatten från tropikerna norrut mot Arktis. Flödet av det varma vattnet bidrar till mildra vintrar i Europa.

Men när den globala uppvärmningen påskyndar upptiningen av den arktiska isen leder det till att smältvatten från Grönlands inlandsis rinner ut i havet.

Det kalla sötvattnet kan då störa strömmens flöde – och i värsta fall få den att kollapsa helt.

Ett sådant scenario skulle kunna utlösa en modern istid, varnar forskarna. Extrem kyla med 20 grader kallare temperaturer över hela Nordeuropa, inklusive Sverige, kan då bli följden.

Har skett förr

Amoc har kollapsat tidigare. Senast var för 12 000 år sedan, vilket skedde i samband med den senaste istiden.

Forskarna är inte helt överens om när det skulle kunna ske nästa gång. Studier har pekat på att det skulle kunna ske redan inom några år, andra menar att det är mer sannolikt inom 30-40 år.

– Några av förändringarna är snabba och dramatiska. I till exempel Sverige ser vi sjunkande temperaturer med upp till 20 grader inom ett århundrade, sade René van Westen från nederländska Utrecht University till SVT efter en studie i ämnet förra året.

LÄS MER: Akut kris: alla kan tvingas lämna Irans huvudstad

"Vi borde vara mycket oroliga"

Nämnda studie hade i datamodeller identifierat varningssignaler på att vi är på väg mot en så kallad “tipping point”, det vill säga en brytpunkt där en kollaps av hela strömsystemet blir ett faktum.

– Jag tror att vi borde vara mycket oroliga, har Peter Ditlevsen, professor vid Köpenhamns universitet, tidigare sagt till The Guardian.

Att Island klassar hotet som en nationell säkerhetsrisk gör det möjligt för regeringen att utarbeta strategier för värsta tänkbara scenarier.

LÄS MER: Sjukdom från första världskriget upptäckt i Ukraina

Foto: E. Mclean resp K. Juskaite

Text: Redaktionen


13nov25

Unikt förbud om bensin- och dieselbilar – första landet i världen

2025 11 14

FN:s klimattoppmöte COP30 fortsätter att skapa rubriker.

Under det två veckors långa mötet försöker världens länder enas om åtgärder för att minska utsläppen.

Nu har ett afrikanskt land tagit ett historiskt kliv.  

Det handlar om Etiopien som blir det första landet i världen att förbjuda import av bensin- och dieselbilar. Från och med 2025 kommer importerade bilar och lastbilar inte längre tillåtas drivas av fossila bränslen.

Syftet med förbudet är att minska koldioxidutsläppen, men också att lindra landets stora bränslebrist och stödja ekonomin. En av Etiopiens största utgifter just nu är import av bränsle, rapporterar The Guardian.

Samtidigt saknar ungefär hälften av landets invånare tillgång till el. Den nyinvigda renässansdammen vid Blå Nilen ska dock åtgärda problemet. Enligt den etiopiska regimen ska dammen, som invigdes i september, förse hela landet med elektricitet.

– Vi har en enorm potential inom förnybar energi, säger landets transportminister Bareo Hassen till The Guardian.

EU har satt deadline

Sverige och övriga medlemsländer i EU har tidigare enats om att nya bilar inte längre kommer att få producera några koldioxidutsläpp från och med 2035. Beslutet innebär i praktiken ett förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

”Parentes i historien”

Miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L) har beskrivit elektrifieringen av fordonsflottan som avgörande för den gröna omställningen.

– Förbränningsmotorn är en parentes i historien och det måste alla förstå, sade Pourmokhtari till GP i början av förra året.

Tidöpartierna är dock inte eniga i frågan. Sverigedemokraterna är en stor motståndare till ett förbud mot bensin- och dieselbilar och KD har öppnat för att revidera eller riva upp beslutet.

LÄS OCKSÅ: Akut kris: alla kan tvingas lämna Irans huvudstad 

Foto: Circle K

Text: Redaktionen