Ansöker om konkurs – driver populär klädbutik på nätet

2025 04 07

Bolaget bakom flera populära webbutiker i Sverige ansöker om konkurs.

Beskedet kommer på måndagsförmiddagen.

Ecom Teams, tidigare känt som Footway, kastar in handduken.

Ehandelsbolaget driver bland annat den webbaserade skobutiken med just namnet Footway, men även den populära klädbutiken Sportamore som också är baserad online.

Den förstnämnda finns utöver Sverige i ytterligare tio länder.

Konkursen är en följd av att Danske Bank dragit tillbaka det stöd som lades fram för en rekonstruktionsplan förra månaden, enligt eCom Teams.

Även om vi nu tvingas in i en konkurs, kommer jag att fortsätta att arbeta hårt för att verksamheten i eCom Teams och dess medarbetare får så goda förutsättningar som möjligt för fortsatt drift, säger vd:n och grundaren Daniel Mühlbach i en kommentar och tillägger:

– Verksamheten är lönsam. Att vi hamnat i den situation vi nu är i, har strikt finansiella orsaker. Det finns stora värden i den samlade verksamheten och mycket goda möjligheter att återuppbygga en stark position i e-handelsmarknaden

Till attack mot banken

Företaget var i mars oförmöget att betala tillbaka ett lån till Danske Bank. Lånet var värt 52 miljoner kronor.

Enligt eCom Teams hade banken brutit mot ett avtal för lånefinansiering.

– Danske Bank har varit vår bankpartner i tolv framgångsrika år. Deras agerande senaste tiden är dock oförståeligt och extremt olyckligt för alla inblandade, framhöll Daniel Mülbach då.

Nu har konflikten blossat upp igen – och ingen lösning går att finna.

Vi har alltid strävat efter att skapa ett hållbart och växande bolag, men tyvärr har vi nu nått vägs ände. Det känns oerhört tråkigt för oss alla, men vi är tacksamma för den support vi fått från våra övriga borgenärer och vårt grymma team som varit med oss på resan, säger Louise Liljedahl, COO och medgrundare.

"Strävar alltid efter lösning"

Danske Bank har inte uttalat sig om anklagelserna från eCom Teams.

I mars kommenterades dock saken till SvD.

– Vi kan generellt säga att banken alltid strävar efter att hitta lösningar för våra kunder. Vi kan på grund av banksekretessen inte kommentera enskilda ärenden, inte heller bekräfta om någon är kund hos oss eller inte, framhöll banken.

Enligt eCom Teams gäller konkursen inte Footway eller plattformen Footway OaaS AB.

Foto: C. Hume resp P. Burchfield

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen