JUST NU: Annie Lööf i öppen diskussion med Centerungdomarna

2022 08 15

Annie Lööfs besked om att Centern kan ingå i en S-ledd regering efter valet har stött på hård kritik.

Inte minst från partiets ungdomsförbund.

– CUF är kritiska till att C innan valet öppnar för att sitta i en S-regering. Vi går till val som ett självständigt liberalt parti och bör stödja det alternativ som genomför mest C-politik. Ett borgerligt liberalt parti måste hålla dörren öppen för fler regeringsalternativ, skriver Cuf på Twitter.

Snabbt svar

Annie Lööf (C) svarar snabbt.

I en kommentar till Cuf:s inlägg betonar hon att Centern går till val som ett ”liberalt självständigt parti”.

– Vi går till val som ett liberalt självständigt parti. Vår dörr står öppen för samarbete med både S och M, så länge man inte ger SD direkt inflytande över regeringsmakten och genomför politik förankrad i mitten av svensk politik - varken högerpopulism eller vänsterpolitik, framhåller C-ledaren.

I ett annat inlägg fastlår Annie Lööf att hon välkomnar en öppen debatt på Twitter – även med sitt eget ungdomsförbund.

– I vårt parti har vi inga problem med att ha en dialog här - jag är en av få partiledare på twitter och ser det som en viktig del att föra just dialog, både med dig, andra - och självklart också med våra skarpa ungdomsförbundare.

”Gör ont”

Annie Lööfs regeringsbesked har väckt upprörda känslor hos flera företrädare inom  partiets ungdomsorganisationer.

– När Löfven utlyste extraval för åtta år sedan gick jag med i Cuf för att jag ville ha en borgerlig alliansregering igen. Det gör så ont för mig att se att mitt parti öppnar för att sitta i regering med Socialdemokraterna, twittrar Cuf:s första vice ordförande Caroline von Seth.

Hennes inlägg har även delats av Cuf:s ordförande Réka Tolnai.

Foto: Centerpartiet

Text: Redaktionen


Swish går ut med viktigt meddelande – gäller denna vecka

2024 11 26

Black Friday-veckan har dragit igång.

Och mängder av konsumenter väntas ge sig ut till butiker för att shoppa.

Samtidigt ställer den rådande bedrägerivågen till det.

Under de senaste åren har många förlorat sina pengar på grund av illasinnade kriminella.

Betaltjänsten Swish går därmed ut med ett viktigt meddelande som gäller denna vecka.

“Alla kan drabbas”

Black Friday är här, vilket för många markerar starten på den årliga julhandeln. 

Det är inte bara shoppingen som tar fart utan även aktiviteten hos bedragarna.

Swish betonar att “alla kan drabbas”, och uppmanar användare att följa deras uppmaningar.

Fem uppmaningar

Swish har listat fem uppmaningar som användare bör följa för att undvika att bli bedragna mitt i Black Friday-vimlet.

- Klicka inte på länkar i sms eller mejl. Bedragaren kan själv välja det namn och nummer som visas i de mejl och sms som skickas ut, kolla därför alltid upp den påstådda avsändaren via en kontaktväg du själv letar upp, uppmanar Swish.

- Logga inte in med BankID eller säkerhetsdosa på någon annans uppmaning.

Dubbelkolla mottagaren

Listan fortsätter.

- Dubbelkolla mottagaren i BankID. Kontrollera alltid att rätt mottagare visas i BankID innan du godkänner betalningen.

- Lägg på samtal som känns konstiga. Swish kontaktar aldrig privatanvändare via telefon, mejl eller sms. Om du har blivit kontaktad av någon som uppger sig vara från Swish ska du inte svara på smset eller avsluta telefonsamtalet och kontakta polisen.

Var misstänksam

Slutligen tipsar Swish om att vara generellt uppmärksam i tillvaron.

Sunt förnuft och ett kritiskt förhållningssätt kan man komma långt med.

- Var misstänksam. Fundera lite extra om ett ovanligt bra erbjudande dyker upp. Känner du igen hemsidan sedan tidigare? Är priset för billigt för att vara sant? Tänk till en extra gång innan du genomför ditt köp.

Den som misstänker att den blivit utsatt för bedrägeri eller bedrägeriförsök ska alltid kontakta banken och polisanmäla händelsen.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Snart kan du straffas – även om du bromsar innan fartkameran

2024 09 26

Trafikverket vill införa en ny åtgärd för att komma åt de som kör för fort.

Många ligger lite över hastighetsgränsen på svenska vägar för att sedan bromsa in när de närmar sig en fartkamera.

Det vill polisen och Trafikverket nu sätta stopp för genom en ny åtgärd.

Myndigheterna vill kunna mäta hastigheten mellan fartkamerorna, vilket innebär att man kan straffas även om man bromsar innan man passerar en fartkamera.

Det rapporterar Carup.

Så fungerar det

När bilister rör sig för fort mellan fartkamerorna så ska bilder kunna skickas till en enhet i Kiruna som utreder saken.

– Man fotograferar alla bilar vid den första kameran, så ser man vilka som kommer fram och hur fort de kör, säger Eva Lundberg, som är ansvarig för hastighetskameror på Trafikverket, till Carup.

Används i flera länder

För att det hela ska bli verklighet krävs dock mer politiskt stöd.

Än så länge krävs mer tid och planering för att införa någonting sådant.

Trafikverket understryker dock att man kan ta inspiration från flera länder som har satt det i system.

– Sträck-ATK används i flera länder – bland annat i Norge, Nederländerna och i Storbritannien. Ett regeringsuppdrag till Polisen och Trafikverket skulle påskynda utvecklingen, framhåller myndigheten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Har haft trafikvecka

Den gångna veckan har varit trafikvecka för polisen där många fartsyndare har fångats runt om i landet.

Hastigheten bedöms alltjämt vara ett av de främsta problemen i trafiken.

– Det är framförallt vägar med högre hastighetsbegränsningar – från 70km/h och uppåt – som är överrepresenterade i olycksstatistiken när det gäller dödsolyckor i trafiken, förklarar polisen.

– Även mindre hastighetsöverträdelser kan få stora konsekvenser. Enligt Trafikverkets hemsida fördubblas risken att dö vid en frontalkrock om hastigheten höjs från 70km/h till 80km/h, även vid bältesanvändning.

Extra stort fokus

Under polisens trafikveckor ligger extra stort fokus på hastighetsöverträdelser.

– Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik, framhåller polisen via sin webbsida.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen