Anna Kinberg Batra varnar regeringen – “Det är akut”

2023 11 01

Situationen i huvudstaden är på flera sätt direkt alarmerande.

Det säger Moderaternas tidigare partiledare Anna Kinberg Batra.

Sedan februari i år är hon landshövding i Stockholms län.

Och den förre M-ledaren är inte glad över utvecklingen hon ser i länet, berättar Kinberg Batra i en längre intervju med Dagens industri.

"Det är akut"

Kombinationen av grovt våld, bostadsbrist och enorma konkursökningar i huvudstaden bidrar till en mycket mörk bild av Stockholm.

Ytterligare en faktor är att räntehöjningarna slår som värst mot hushåll i den aktuella regionen.

Enligt den förre M-ledaren är läget akut.

– Ja, det kan man nog säga. Läget är allvarligt, absolut, och det behövs förändring, säger Anna Kinberg Batra till Di.

"Måste ta det på allvar"

Landshövdingen framhåller att Stockholm skulle kunna vara “ett av världens bästa” samhällen att leva i för en vanlig familj.

Men var tredje skjutning och sprängning i landet sker i just den regionen.

Och när man ser gängbrottslighet även inne på barnens fotbollsträningar har det gått för långt.

Utvecklingen måste brytas omedelbart, framhåller Anna Kinberg Batra.

– Jag vill att regeringen tar det här på allvar och varje ny regering oavsett parti behöver göra det.

Ta inte Stockholm för givet

Anna Kinberg Batra betonar att Stockholm är sårbart.

Det går inte att ta Sveriges huvudstad för givet.

Förutom gängvåld och ekonomiska svårigheter för hushållen bedömer även den tidigare partiledaren att Stockholm är i skriande behov av en flygplats där det går att flyga direkt till såväl USA som andra “stora hubbar” i världen.

Utrett kontanter

Anna Kinberg Batra var Moderaternas partiledare mellan 2015 och 2017.

I december 2020 fick hon uppdraget av den dåvarande S-regeringen att utreda statens roll på betalmarknaden, vilket bland annat inkluderade att se över kontanternas framtid.

– Utredningen fick namnet Betalningsutredningen, och uppdraget var att göra en bred kartläggning av betalningsmarknadens utveckling och analysera hur statens framtida roll bör se ut, framhöll Riksbanken vid tillfället.

"En tillgång för Stockholm"

Tidigare i år utsågs hon till Stockholms läns nya landshövding av civilminister Erik Slottner (KD).

– Anna Kinberg Batra är en person med erfarenhet från såväl stat som region och kommun. Annas erfarenheter från politik och näringsliv kommer att vara en tillgång för invånarna i Stockholms län. Jag är glad att Anna Kinberg Batra har tackat ja till uppdraget, sade ministern i ett pressmeddelande.

Foto: Magnus Bergström Länsstyrelsen Stockholm resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


JUST NU: Ny bankregel kan införas snart – “2 000 kronor i månaden”

2025 03 27

Till sommaren kan nya allmänna råd börja gälla för Sveriges banker.

Det föreslår Finansinspektionen, FI, som på torsdagen går fram med ett nytt krav.

Ska informeras

Myndigheten kräver nu att bankerna ska informera sina bolånetagare när en ränterabatt på bolån är på väg att löpa ut.

Idag finns det ingen regel som tvingar bankerna att meddela när en förhandlad ränta övergår till en från listräntan, vilket innebär att konsumenter med kort varsel kan få kraftigt höjd ränta om man inte själv noterat förändringen.

– Det är orimligt att konsumenter plötsligt får en högre ränta utan att de har fått tydlig information om det. Bolåneföretagen bör ge sina kunder en ärlig chans att förhandla om sin ränta, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI.

Kunden i underläge

Det faktum att ränterabatter kan sluta gälla utan tydlig information sätter konsumenten i ett större underläge gentemot banken, menar FI.

Som en följd blir också marknaden mindre transparent. 

– FI kan konstatera att tidsbegränsade ränterabatter på bolån kan löpa ut utan att bolåneföretagen informerar sin kund om detta. Det kan leda till att stora grupper av kunder får bankens listränta eller en högre ränta än om de hade förhandlat med sitt bolåneföretag, understryker myndigheten.

Flera tusenlappar i månaden

Räntesmällen för en passiv kund kan uppgå till flera tusen kronor per månad.

Den som till exempel har ett bolån på tre miljoner kan få se sin lånekostnad öka med "över 2 000 kronor i månaden", enligt ett räkneexempel från SR.

– De tjänar pengar på dem som har dålig koll, säger en kritisk bolånekund, som råkat ut för ökningen flera gånger, till radion.

Flera banker som SR talat med uppger dock att kunder informeras när rabatten är på väg att sluta gälla.

Kan börja gälla 1 juli

Enligt förslaget om de nya reglerna ska bolåneföretagen skriftligt och minst en månad i förväg informera konsumenten om att rabatten snart löper ut.

De nya allmänna råden föreslås träda i kraft den 1 juli 2025, framhåller Finansinspektionen.

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige kan få en ny motorväg – “alla är överens”

2025 03 27

En tungt trafikerad väg i södra Sverige kan göras om till motorväg.

Vägen beskrivs som “den sista flaskhalsen mellan Sveriges två största städer”.

Nu kraftsamlar politiker och myndigheter för att göra riksväg 40 mellan Jönköping och Ulricehamn till motorväg.

– Den här vägen är avgörande för arbetsmarknad, näringsliv, säkerhet och beredskap. Nu står vi enade över parti-, läns- och kommungränser och påbörjar det gemensamma arbetet för att få till en motorväg, säger Wiktor Öberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamns kommun.

"Alla är rörande överens"

Mellan 10 000 och 13 000 bilar färdas mellan de två städerna varje dag.

I ett gemensamt initiativ samlades i veckan politiker, myndigheter och näringsliv från både Jönköpings och Västra Götalands län för att markera “en nystart i frågan”.

Bland annat deltog Länsstyrelsen, berörda kommuner och Försvarsmakten.

– Alla är rörande överens om behovet av att höja vägstandard och kapacitet, framhåller Region Jönköpings län i ett gemensamt uttalande.

"Investering för hela Sverige"

Riksväg 40 är en drygt 32 mil lång sträcka som går från Göteborg rakt österut till Västervik, via Borås, Ulricehamn, Jönköping, Nässjö, Eksjö och Vimmerby.

Sträckan håller motorvägsstandard mellan Göteborg och Ulricehamn, men i övrigt är det till stor del 2+1-väg med mitträcke som gäller.

Att bygga om sträckan till motorväg skulle dock lyfta mer än enbart de två representerade regionerna, menar Rachel De Basso (S), regionstyrelsens ordförande i Region Jönköpings län.

– En motorvägsutbyggnad av riksväg 40 handlar inte bara om regional utveckling. Det är en investering i hela Sveriges tillgänglighet, konkurrenskraft och beredskap, säger hon.

– Vi behöver tänka i stråk och se den strategiska kopplingen till Göteborgs hamn, Landvetter flygplats och hela Skandinavien.

En fråga för försvaret

Mona Forsberg (S), kommunalråd i Jönköpings kommun, är inne på samma linje.

– Det är en kort sträcka med en dålig standard, vilket är ett bekymmer då Jönköpings kommun är en kommun som är ett nationellt logistiknav.

Bland huvudargumenten i den gemensamma färdplanen som ska tas fram lyfts exempelvis att dagens 2+1-väg är olycksdrabbad och riskfylld. En motorväg bedöms bidra till ökad trafiksäkerhet.

Det nämns också att försvaret och beredskapen skulle tjäna på motorvägsstandard då kraven på en robust infrastruktur ökar i det nya säkerhetspolitiska läget.

Foto: Kävlinge kommun (E6)

Text: Redaktionen