Anmärkningsvärt uttalande om Trump och Sverige

2024 04 01

Donald Trumps tidigare rådgivare menar att Trump kan mycket lite om världen.

Inför det amerikanska valet handlar mycket förstås om de två huvudsakliga kandidaterna Joe Biden och Donald Trump.

Rivaliteten mellan de båda är stark, och polariseringen i USA blir allt tydligare i samband med valkampanjerna.

Nu går Donald Trumps tidigare rådgivare ut med ett anmärkningsvärt uttalande om Trump och Sverige.

Det rapporterar Dagens Nyheter.

“Kan mycket lite”

John Bolton brukade vara Trumps säkerhetsrådgivare, men ställer sig nu kritisk till hans utveckling.

Bolton menar att Trump inte kan, och inte bryr sig speciellt mycket om omvärlden.

– Han kan mycket lite om resten av världen och han bryr sig inte särskilt mycket om den, säger han till DN.

“Är inte säker”

Vidare menar han att Trump, som tidigare har talat om Sverige, förmodligen inte vet var Sverige ligger någonstans.

– Jag är inte säker på att han vet var Sverige ligger. Det är förmodligen bra ur Sveriges perspektiv, säger Bolton.

Ny undersökning

I en ny opinionsundersökning som Reuters har genomfört tycks förtroendet för Joe Biden stiga marginellt.

40 procent av respondenterna menade att de har förtroende för Bidens arbete, en ökning med tre procent sedan förra månaden.

Samtidigt menade 56 procent att de inte har förtroende.

Amerikanerna menade i undersökningen att extremism och hot mot demokratin var de största farhågorna inför valet, som hålls senare i år.

Åldern i fokus

Åldern har under en tid varit fokus hos såväl anhängare som motståndare till Biden.

81-åringen ställs mot den 77-årige Donald Trump i ett val som väntas bli intensivt och polariserande.

Bland andra viktiga områden som kommer att vara på toppen av amerikanernas prioritering finns ekonomin, där en mjuklandning ser ut att kunna bli verklighet på andra sidan Atlanten.

Det innebär att USA kan undvika en teknisk recession i år.

Även invandringen, mot bakgrund av osäkerheter vid den södra gränsen, kommer att vara en viktig fråga inför valet den 5 november.

Foto: Nato

Text: Redaktionen

Råttkaos väntas i svensk stad på torsdag – “Kommer vara påtagligt”

2024 04 14

En kommande strejk kan vara på väg att ställa till det rejält i Skåne.

Det handlar om fackförbundet Kommunals krav på SKR om förbättringar gällande bland annat lönevillkor och regler för dygnsvila.

På torsdag nästa vecka lär medlemmarna gå ut i strejk.

Det handlar om över 5 000 medlemmar på 750 arbetsplatser runt om i landet.

Fruktar kaos

Strejken berör flera olika områden.

Bland annat renhållningsarbetare, där nästan alla renhållningsarbetare i Lund ingår i varslet.

Därför fruktar nu staden råttkaos och överfulla soptunnor i och med strejken.

Det rapporterar TV4.

“Kommer bli påtagligt”

Andra yrkesgrupper som berörs är bland annat lokalvårdare och måltidspersonal.

Just renhållningsarbetarnas deltagande i strejken väntas leda till obehagliga utmaningar.

– Det kommer ju att bli överfulla tunnor. Vi ser råttor varje dag, så det är något som kommer att bli påtagligt om det blir strejk, säger Nicklas Kryger som arbetar med saken i staden, till TV4.

Har krävt ordning

Fackförbundet kommunal framhåller att strejken kommer att utbryta om parterna inte kommer överens.

– Kommunal har i årets avtalsförhandlingar bland annat krävt ordning och reda i löneprocesserna, där Kommunal menar att ett skriftlighetskrav vid lönesättning och utbetalning av ny lön i tid, borde vara rena hygienfaktorer i Sveriges största kollektivavtal. Vilket motparten inte velat tillmötesgå, förklarar fackförbundet.

– Kommunal har även krävt att ett helhetsgrepp tas för att skapa hållbara arbetstider, samt förbättringar i dygnsviloregleringarna för bland annat räddningstjänst och LSS-verksamhet. Villkor som motparten i stället vill försämra.

“Rimliga krav”

Vidare menar man att det inte rör sig om någonting taget ur luften.

– Medlemmarna i Kommunal kräver inga fantasier. Vi har haft rimliga krav. I en svår ekonomisk tid tar vi ansvar för att få ner inflationen och inte bära in yrkanden som är kostnadsdrivande. SKR och Sobona har ändå inte kunnat gå oss till mötes, säger Malin Ragnegård, ordförande Kommunal.

Foto: J. Cotten

Text: Redaktionen

Ny lag börjar gälla i dag lördag – påverkar elbilsägare

2024 04 13

Från och med i dag förenklas betalningen vid laddstationer.

EU-parlamentet fattade beslut om den nya lagen redan sommaren 2023, och på lördagen börjar den gälla.

Nu ska betalningen vid laddstationer förenklas.

Detta genom att införa krav på att erbjuda kortbetalning vid alla nya laddplatser.

Det rapporterar Teknikens värld.

Blir mer tillgängligt

Syftet med lagförändringen är att göra laddning för elbilar mer tillgängligt för alla.

Det hela innebär att det inte längre kommer ställas krav på registrering, brickor eller speciella kort.

Från och med den 13 april måste alla nyinstallerade laddstationer erbjuda alternativet kortbetalning.

Har ställts krav

Under en längre tid har konsumenter ställt krav på att förenkla elbilsägande på olika sätt för att skynda på utvecklingen vad gäller elektrifieringen av fordonsflottan.

Just laddningen är en av de saker som man har menat varit underprioriterat.

De som har elbil vill i högre utsträckning se att tillgängligheten vad gäller laddstationer över hela landet måste förbättras.

Detta som en delåtgärd i arbetet med elektrifieringen av samhället.

Elektrifieringen viktig

Regeringen vill satsa på utbyggnaden av laddinfrastrukuren.

– Elektrifieringen av transportsektorn är central för att Sveriges klimatmål och åtaganden inom EU ska nås, framhöll regeringen i höstas.

– Därför satsar regeringen nu på laddinfrastruktur för både lätta och tunga fordon för att skapa förutsättningar för elektrifierade vägtransporter.

– En omfattande och snabb elektrifiering av vägtransporterna krävs för att transportsektorn ska kunna nå i princip noll utsläpp av växthusgaser.

– För elbilar behöver det finnas tillgång till publik och icke-publik laddning i hela landet, för invånare i allt från gles- och landsbygd till städer.

“Av yttersta vikt”

Ebba Busch är en som har tryckt på vikten av utbyggnaden.

– Vi behöver ersätta fossila transporter och minska hushållens transportkostnader, det är av yttersta vikt för Sveriges konkurrenskraft och den gröna omställningen, har hon sagt.

Foto: My Energy