Anmälningar väller in mot företag

2024 04 08

Mängder av anmälningar och klagomål har kommit in till Konsumentverket den senaste tiden.

En majoritet av anmälningarna gäller ett och samma företag – sajten byMétis som tar betalt för att säga upp abonnemang.

– De flesta vittnar om att det inte framgått att tjänsten kostar pengar, framhåller Konsumentverket i ett uttalande.

Förs vidare till sajten 

I anmälningarna nämner många kunder att de ovetandes klickat sig vidare till byMétis, efter att ha använt söktjänsten Google.

I flera fall handlar det om googlesökningar om att ”säga upp ett abonnemang” hos till exempel ett gym, en tidning eller en podcasttjänst. Kunderna har sedan klickat på en av de sponsrade länkarna som placeras högst upp i sökresultatet. Länken leder till ett formulär där kunden ombeds fylla i några uppgifter för att avsluta abonnemanget.

Det många inte förstår är att de surfat vidare till byMétis, som tar 400 kronor för att avsluta abonnemanget. 

Enligt Konsumentverket känner sig många lurade.

– Många vittnar om att sidan de surfat till har förefallit vara det egentliga företagets webbplats. De som debiterats vidhåller att det inte framgått att det skulle kosta pengar att avsluta abonnemanget och att det heller inte verkar som byMétis har fullgjort tjänsten, framhåller myndigheten.

Summan stiger snabbt

En av flera som klickat sig vidare till byMétis är en 70-årig svensk kvinna. Hon trodde att hon avslutat en prenumeration på Aftonbladet via tidningens egen sajt, men blev snabbt varse om att så inte var fallet. 

– Strax före jul fick jag första brevet från byMétis att jag skulle betala 400 kronor för uppsägningen. Jag blev förbannad och gick in på nätet och kollade. Det var till ett konto i Nederländerna man skulle betala, säger hon till Aftonbladet.

När kvinnan inte betalade steg summan snabbt.

– Då fick jag en påminnelseavgift på 400 kronor, jag skulle betala sammanlagt 863 kronor i stället för de ursprungliga 400. Till slut fick jag ett meddelande om att det skulle gå till inkasso och det skulle bli rättsliga åtgärder. Till slut betalade jag in pengarna. Då hade jag fått ett hot om att om jag inte betalade kunde det kosta mig upp till 9 000 kronor, berättar kvinnan.

Stiger till 28 000 kronor

Den 70-åriga kvinnan är inte den enda som byMétis hotat med stora summor.

I företagets allmänna villkor framgår det att den första avgiften på 400 kronor kan stiga snabbt vid utebliven betalning. I ett sista steg kan det kosta ”kunder” 2 500 euro, vilket motsvarar cirka 28 000 kronor.

Foto: Kronofogden 

Text: Redaktionen


SOMMAREN 2024: Värmebölja på ingång – “inte hänt på sju år”

2024 05 03

Många njuter av att vårvärmen äntligen har kommit till stora delar av Sverige igen.

Lagom till valborgsveckan slog vädret om. På flera håll i landet har temperaturen visat över 20 grader – till och med närmare 25.

I södra Sverige är det dessutom officiellt meteorologisk sommar då dygnstemperaturen varit över tio grader fem dagar i streck nu när vi går in i maj.

– Den meteorologiska sommaren har sedan den 28 april anlänt till en stor del av Götaland, bekräftar meteorologen Caroline Vahlberg på SMHI.

Varmaste prognosen sedan 2017

En vanlig myt är att det inte blir en varm sommar om även maj har varit varmt.

Men det stämmer inte, enligt SVT:s meteorolog Marcus Sjöstedt.

– Ett exempel är 2018. Då var det väldigt varmt i maj och sen fick vi den här rekordvarma sommaren. Man brukar säga att sommarvädret inte har något minne, säger han till tv-kanalen.

Och rekordvarmt kan det mycket väl bli även den här sommaren.

Det förutspår Europacentret för medellånga väderprognoser, ECMWF, vars senaste prognos för årets sommar är den varmaste på hela sju år.

– Prognosen för hela Europa visar en väldigt varm sommar. Det är den varmaste sommarprognosen som gjorts under april månad sedan 2017, säger meteorologen och forskaren Mika Rantanen från Meteorologiska institutet i Finland till Aftonbladet.

Juni och juli bedöms bli varmast

Sverige är enligt nuvarande kartor inget undantag. Det bedöms bli varmt – i snitt en grad mer än normalt, vilket är mer än vad det låter som.

– Med tanke på att vi pratar om hela sommaren är det en betydande avvikelse, säger Mika Rantanen.

Han får medhåll av Per Holmberg från väderinstitutet Storm Geo, som dock är något försiktigare i sina kommentarer.

– Prognosen visar att det kan komma att bli en något varmare juni och juli och en ganska normal augusti, säger han till Expressen.

Båda två påpekar dock att det är långt kvar till sommaren och mycket kan förändras. Per Holmberg uppmanar att inte ta ut något i förskott, bland annat eftersom det inte går att säga var det kommer att bli soligt eller om det blir jämnt utspritt eller koncentrerat till kortare perioder.

Vänder nästa vecka

Fram till sommaren kan åtminstone södra halvan av landet fortsatt ta del av höga temperaturer lite till. På fredagen kan det bli 25 grader i sydvästra Götaland.

Nästa vecka vänder det dock.

På måndag får Götaland tidvis regn eller skurar, lokalt med åska. I övriga landet molnigt. Temperaturen sjunker lite ytterligare, på dagen från omkring 10 grader i söder ned till omkring 5 grader i Norrland, framhåller Caroline Vahlberg från SMHI.

Foto: J. Ferlic resp T. Sergej 

Text: Redaktionen


Sverige först ut – nya regler för alla bilar

2024 05 03

Snart ska så kallad fordonsmärkning bli standard i Sverige.

Det uppger regeringen i dag, torsdag.

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en fordonsmärkning för lätta fordon – det vill säga personbil och lätt lastbil.

Fordonsmärkningen innebär att fordonets utsläpp ur avgasröret, energiprestanda och utsläpp under hela livscykeln måste redovisas vid försäljning och marknadsföring.

Ska underlätta

Den nya regeln kommer göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmarta fordon.

Det framhåller miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L).

–  En tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från inrikes transporter. Det handlar om miljontals ton koldioxidekvivalenter per år som nu snabbt ska ner hela vägen till noll. Och den resan behöver gå snabbt. För att skapa förutsättningar för det inför regeringen nu ytterligare en åtgärd från klimathandlingsplanen, säger hon och tillägger:

– Den nya fordonsmärkningen ska ge konsumenterna möjlighet att göra välinformerade och klimatsmarta val när de köper nya eller begagnade personbilar och lastbilar.

Går ut med datum

Energimyndigheten ska redovisa sitt uppdrag senast 30 oktober 2025.

Myndigheten ska framför allt titta på hur beräkningar av livscykelutsläpp för fordon kan förbättras liksom hur fordonsmärkningen kan utformas på ett lättbegripligt sätt.

Sverige väntas därmed bli först i EU  med fordonsmärkning.

”Glädjande”

Beskedet välkomnas av Gröna Mobilister, en ideell förening som eftersträvar en klimatsmart och miljövänligt transportpolitik.

– Glädjande att regeringen går vidare med miljödeklaration av bilar med livscykelperspektiv. Om Sverige går före är chansen stor att resten av Europa följer efter. I år ska EUs 25 år gamla bilmärkningsdirektiv utvärderas, framhåller Gröna Mobilister i ett inlägg på X.

Foto: Obi - @pixel8propix

Text: Redaktionen