JUST NU: Amineh Kakabavehs två krav på regeringen

2022 06 03

Den politiska vilden har definierat de krav som regeringen måste uppfylla för att vinna hennes röst.

Justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) hänger löst efter att fyra partier stöttar en missförtroendeförklaring mot ministern. 

Så gör även hela regeringen som kommer att avgå om Johansson avsätts, vilket statsminister Magdalena Andersson menar även sätter hela Natoprocessen på spel.

Förtydligar sina krav

En röst ser ut att bli avgörande i omröstningen som sker på tisdagen, och den rösten tillhör Amineh Kakabaveh, tidigare vänsterpartist och nu politisk vilde. Nu utvecklar vilden sitt resonemang och förtydligar sina krav för regeringen, annars ryker Morgan Johansson på tisdag.

– Då kommer jag tyvärr att rösta för ett misstroende, det handlar om principer, säger hon till SVT.

Två krav

I kraven uttrycks att Sverige inte får lov att terrorklassa fler kurdiska organisationer, vilket Erdoğan har krävt i förhandlingarna med Sverige för att upptas i Nato.

För mig handlar det om principer. När deras medlemmar kommer till Sverige, då ska vi alltså stämpla dem som terrorister för att Turkiet vill det. Jag tycker det är ovärdigt. Jag är svensk ledamot och har inga kurdiska intressen men jag har ett intresse för mänskliga rättigheter och solidaritet, säger Amineh Kakabaveh.

“Pinsamt och befängt”

Utöver löftet om att inte peka ut fler kurder som terrorister kräver Kakabaveh att Sverige ger garantier för att inte häva stoppet för vapenleveranser till Turkiet – ett annat krav som Erdoğan har ställt för att acceptera Sverige i Nato.

– Sverige ska dra tillbaka Natoansökan om det hänger på att vi fegt ska sitta tysta och möta Erdoğans krav. Det är pinsamt och befängt, säger Amineh Kakabaveh till SVT.

Har inget emot Morgan Johansson

Amineh Kakabaveh betonar samtidigt att hon inte har någonting personligt emot Morgan Johansson, och att hennes val handlar om principer och vilka garantier som regeringen kan erbjuda.

Enligt den politiska vilden har hon hela tiden haft nära kontakt med Socialdemokraterna, via riksdagsledamoten Kenneth G Forslund, sedan Magdalena Andersson tillträdde som statsminister. Ett möte inom S ska hållas inom kort, rapporterar Aftonbladet.

Kontaktpersonen onåbar 

Forslund har dock inte gjort sig tillgänglig för att kommentera ärendet och riksdagsledamotens pressekreterare hänvisar istället till en tidigare intervju med TT, skriver tidningen.

– Vi ska försöka nå en gemensam syn och bild på vad som har gjorts och vad som är möjligt att göra och naturligtvis vad konsekvenserna blir om man röstar emot Morgan och regeringen avgår. Det tror jag kanske inte är något som Amineh Kakabaveh är alldeles tilltalad av, kommenterar Forslund till nyhetsbyrån enligt Aftonbladet.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Sveriges riksdag


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen