Amerikanskt jättefartyg har kolliderat

2025 02 14

Det amerikanska hangarfartyget USS Harry S. Truman har kolliderat med ett handelsfartyg i Medelhavet.

Den amerikanska marinen har uttalat sig om incidenten som ägde rum under onsdagen. Enligt en talesperson kolliderade hangarfartyget med ett handelsfartyg som seglar under Panamas flagg.

Orsaken till kollisionen är oklar.

Atomdrivet fartyg

USS Harry S. Truman är ett atomdrivet hangarfartyg, vilket föranlett spekulationer om att kollisionen kan ha skadat fartygets kärnkraftssytem.

Men så är inte fallet.

– Kollisionen utsatte inte USS Harry S. Truman för fara. Det inte finns några rapporter om översvämningar eller skador. Mer information kommer att släppas när den blir tillgänglig, säger den amerikanska flottans presstalesperson Tim Gorman enligt Newsweek.

Det Panamaflaggade fartyget ska däremot ha skadats. Ett foto som cirkulerar på sociala medier visar skador på fartygets framsida och däck.  

Mycket ovanligt

Kollisioner som involverar hangarfartyg är extremt sällsynta. Detta eftersom jättefartygen oftast omges av andra krigsfartyg.  När kollisionen inträffade färdades dock USS Harry S. Truman ensamt.  

Hangarfartyget befann sig nära Suezkanalens öppning när olyckan ägde rum, vilket förklarar de omgivande fartygens frånvaro.

– Dessa fartyg kan inte behålla sina positioner när de går genom Suezkanalen, som är en flaskhals, säger John Konrad, grundare och vd för tidningen gCaptain, i en video på X.

Suezkanalen är en av världens mest trafikerade sjöfartsrutter. Den smalaste punkten av kanalen är endast 200 meter bred, vilket orsakat problem tidigare.

Fakta: USS Harry S. Truman 

- Ett av tio atomdrivna hangarfartyg i den amerikanska flottan

- Har nyligen utfört uppdrag i Röda havet, men befinner sig numera i Medelhavet

-  USS Harry S. Truman sjösattes den 14 september 1996

- Hangarfartyget är över 330 meter långt och cirka 77 meter brett. Det kan bära omkring 90 flygplan och helikoptrar

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: “Störig” funktion i bilar tas bort

2025 07 18

Den omtalade pekskärmen bredvid ratten kan bli historia i svenska bilar.

Redan nu bekräftar flera biltillverkare att de kommer att byta ut funktionen, som av många anses störig och distraherande.

– Det är inte så förvånande att inbyggda digitala skärmar i bilen är en distraktion säger Jacob Sidenvall från riksförbundet M Sverige. 

– Mobiltelefonanvändning ger böter i trafiken men idag kommer meddelanden och information upp även på bilens skärm, som bara blir större och större.

Tillverkare säger nej

Nu kan den kritiserade skärmen vara på väg bort.

Åtminstone i bilar som eftersträvar högsta betyg av den europeiska bilsäkerhetsorganisationen Euro NCAP, uppger M Sverige.

Funktionen kommer istället att ersättas av klassiska fysiska knappar.

– Det är glädjande att säkerhetsmedvetenheten ökat och att biltillverkare redan meddelat att de kommer att återgå till knappar för kontrollpaneler säger Jacob Sidenvall. 

LÄS MER: Många bilägare får oväntad faktura – betala inte

Stjäl uppmärksamhet från vägen

Ett av problemen som pekas ut med skärmarna är tiden som föraren lägger ned på att hantera den.

Den som kör i 60 kilometer i timmen hinner 30 meter på blott två sekunder. Och enligt en norsk studie använder förare i snitt 23,5 sekunder för att exempelvis byta låt på musikspelaren.

Hela 10,2 sekunder, uppdelat på flera kortare blickar, lades på att titta på skärmen.

– Att justera saker via skärm tar mycket mer tid och uppmärksamhet jämfört med att göra det med en fysisk knapp eller ett vred, säger Jacob Sidenvall.

Han tillägger:

– Det är inte så konstigt. Den digitala miljön är mindre förutsägbar än en knapp som sitter där den sitter, och väldigt ofta tvingas blicken bort från trafiksituationen för att se till så att fingrarna hamnat rätt. Det blir en distraktion i flera moment: först vänds blicken mot skärmen, sedan flyttas handen tillsammans med blicken och sist måste man ofta använda synen för att bekräfta att man fått till rätt inställning.

LÄS MER: Biljätte störtdyker på börsen

Foto: Jeshoots.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Höstfenomen slår till mot Sverige – mitt i sommarvädret

2025 07 18

Ett för årstiden ovanligt fenomen slår mot nästan hela landet.

På flera håll i framför allt södra halvan av landet har regnet periodvis vräkt ned de senaste veckorna.

I Löten i Dalarna kom exempelvis 30 millimeter regn – bara på midsommar. En och en halv vecka senare föll lika mycket regn igen.

Det är inga rekord, men det har kommit ungefär 30–40 procent mer än vad man hade räknat med, säger Sverker Hellström som är klimatolog på SMHI till Aftonbladet.

Ovanligt fenomen har inträffat

Trots skyfallen var juni totalt sett torrare än normalt, åtminstone när det gäller Götaland.

Nu varnar Sveriges geologiska undersökning för ovanligt låga grundvattennivåer – i stora delar av Sverige.

Ett fenomen som vanligtvis inte inträffar förrän på hösten. Förklaringen är att det inte regnat och snöat tillräckligt mycket under vintern och våren.

Nivåerna är mycket under de normala för årstiden i större delen av Götaland, samt i östra Svealand och i vissa delar av Norrland, framhåller myndigheten.

Kan tvingas hämta vatten

Det är framför allt små magasin hushållen med egenborrade brunnar som drabbas värst.

Om brunnarna sinar riskerar många att drabbas. Då kan folk behöva hämta vatten på andra håll.

– Drygt en miljon permanentboende personer är beroende av enskild vattenförsörjning. Ungefär lika många fritidsboende får sitt vatten från egen brunn, påpekar SGU.

Även nivåerna i de stora magasinen som står för kommunal vattenförsörjning har sjunkit till låga nivåer, bland annat på Gotland, Öland och i Blekinge.

Och det väntas bli värre.

– Just nu ser vi nivåer som motsvarar kanske de lägsta nivåerna vi brukar se på året, men i och och med att vi har en bra bit kvar innan vi får en återfyllning av magasinen kan vi förvänta oss att det sjunker ytterligare, säger Erik Öhman, hydrolog på SGU, till SR.

Foto: Sveriges geologiska undersökning

Text: Redaktionen