Amerikansk skådis hittad död i lägenhet

2025 02 26

Den amerikanska skådespelerskan Michelle Trachtenberg är död.

Michelle Trachtenberg, en skådespelerska som är mest känd för sina roller i ”Buffy the Vampire Slayer” och ”Gossip Girl”, har avlidit vid 39 års ålder.

Trachtenberg hittades död på onsdagen i sin lägenhet i New York City nära Columbus Circle strax efter klockan åtta lokal tid av sin mor.

Det uppger poliskällor för ABC News.

Naturliga orsaker

Källorna berättar för ABC News att skådespelerskan nyligen genomgick en levertransplantation och kan ha upplevt komplikationer. 

Trachtenberg tros ha dött av naturliga orsaker.

Det finns i nuläget inga misstankar om att brott har begåtts.

En obduktion kommer att utföras av rättsläkaren för att fastställa dödsorsaken och dödssättet.

Debuterade med Nickelodeon

Trachtenberg, som är född i New York City, debuterade som skådespelare som barnstjärna med roller i Nickelodeon-projekt, bland annat tv-serien ”The Adventure of Pete & Pete” och filmen ”Harriet the Spy”.

Hon gjorde sedan roller i bland annat ”Buffy the Vampire Slayer” och ”Gossip Girl”.

Med i kultserien

Trachtenberg medverkade i “Buffy the Vampire Slayer” i WB:s kultförklarade fantasyseries femte säsong 2000, där hon spelade Dawn Summers, lillasyster till Sarah Michelle Gellars Buffy. 

Därefter uppmärksammades skådespelerskan ytterligare med roller i kultkomedin EuroTrip från 2004 och Disneys sportdrama Ice Princess, där hon spelade en bokslukande tonåring som upptäckte sin passion för konståkning.

Ikonisk roll

Deadline sammanfattar Trachtenbergs kanske mest ikoniska roll:

– En av Trachtenbergs andra mest minnesvärda roller kom 2008 när hon medverkade i Gossip Girl som Georgina Sparks, den manipulativa och oförutsägbara bråkstaken som ofta skapade kaos i Upper East Side-elitens liv, skriver Deadline.

– Ungefär samtidigt spelade hon mot Zac Efron och Matthew Perry i Warner Bros komedi 17 Again, där hon spelade dottern till Perrys Mike O'Donnell, som på magisk väg får chansen att återuppleva sina tonår.

Foto: Kenny Xie

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryska folket säger nej – stort bakslag för Putin

2025 09 02

Kreml har under en längre tid lyckats rekrytera nya soldater till slagfältet i Ukraina genom intensiv propaganda och höga ersättningar. 

Men nu har trenden vänt.

Sedan årsskiftet har Kreml inte kunnat erbjuda lika höga löner till soldater på grund av landets sviktande ekonomi. Dessutom använder många ryssar fortfarande VPN-tjänster för att kringgå statlig propaganda om kriget. Särskilt unga och utbildade ryssar är därför medvetna om krigets fasor, vilket påverkar deras vilja att delta, rapporterar Yle.

Folket vill inte strida

Valeria Kovtun arbetar för Open Minds – ett ukrainskt företag som granskar ryska rekryteringskampanjer.

Enligt henne är det tydligt att Ryssland har betydligt svårare att rekrytera nya soldater än tidigare.

– Det här är kanske svaret på varför de har tagit in nordkoreanska soldater i stället för att bara mobilisera folk i Ryssland. De ser fortfarande rekryteringsproblemet som något de vill lösa med pengar, säger Valeria Kovtun till Yle.

Uppmanar Europa: Inled påverkanskampanj

Open Minds vd Sviatoslav Hnizdovskyi uppmanar Europa att utnyttja det förändrade läget i Ryssland.

Enligt honom har en dörr öppnats. I takt med att ryska män blir mer oroade över kriget och den statliga propagandans grepp över befolkningen försvagas, har Europa en god chans att påverka ryssarnas syn på kriget.

Nu uppmanar både Hnizdovskyi och Kotun europeiska länder att starta påverkanskampanjer riktade mot Ryssland. Enligt experterna måste Europa ta initiativet för att påverka opinionen i landet.  

Det är ännu oklart om förslaget kommer att få något gehör.   

– Hnizdovskyi har framfört budskapet till makthavare i Helsingfors, Tallinn och Riga – men huruvida det leder till handling är fortfarande öppet, rapporterar Yle.

LÄS MER: Enormt rökmoln över rysk stad – ”går inte att andas”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Kexchoklad får nytt koncept – det här gäller

2025 09 02

Kexchoklad får en ny förpackning.

Det meddelar tillverkaren Cloetta i ett uttalande.

Den folkkära chokladen kommer numera även att säljas i en gåvoförpackning fylld med Kexchoklad i minivariant.

Förpackningarna dyker upp i butikshyllorna under vecka 37.

– Vi är så glada att kunna erbjuda denna härliga nyhet till våra konsumenter. Budskapet ‘’You are the best!’ som klär gåvoförpackningen ger lite extra uppmuntran och pepp – ett fint sätt att visa uppskattning, säger Charlotte Hansson, Senior Brand Manager för Kexchoklad hos Cloetta. 

Klassisk produkt

Kexchoklad har funnits att köpa i Sverige sedan 1930-talet. Historien började redan på 1920-talet när Cloetta lanserade chokladöverdragna rån under namnet ”Five o´clock kex-choklad”. 

Produkten blev snabbt en storsäljare, och 1938 fick chokladen det namn vi känner i dag – Kexchoklad.  

LÄS MER: Ica slår larm – allvarlig brist på populär produkt

Tre fakta om Kexchoklad

- Samarbetet mellan Kexchoklad och det Alpina skidlandslaget startade 1999 och kort därefter sågs skidstjärnor som Anja Pärson glänsa med Kexchoklads klassiska rutmönster på dräkterna. Samarbetet mellan parterna förnyades säsongen 2024/2025

- 2009 fick Kexchoklad följa med ut i rymden tillsammans med Sveriges första astronaut Christer Fuglesang. Christer bjöd besättningen på Kexchoklad, något som visade sig vara mycket uppskattat

- Chokladgodis anses vara det snack som tillför mest glädje till svenskarnas tillvaro, visar insikter från Cloettas Joy Report från 2025. Rapporten undersöker hur och när glädje manifesterar sig bland svenskarna

Källa: Cloetta

LÄS MER: Galen rusning efter produkt – ”aldrig varit med om något liknande”

Foto: Cloetta Sverige

Text: Redaktionen