Allvarligt larm om rutten mat

2024 04 18

Nu kommer ett larm om rutten mat och möss.

Det är Bygg- och miljöförvaltningen i Mölndal som slår larm.

För gammal mat och smuts var några av de saker som förvaltningen upptäckte vid en oanmäld kontroll på Sörgårdens äldreboende.

Tidigare har man även hittat musbajs i köket på boendet, rapporterar SR.

– Bristerna är ju allvarliga, och det är därför vi har ställt krav på att man ska rätta till de här bristerna i avdelningsköket omedelbart, säger Viktoria Johansson från Bygg- och miljöförvaltningen i Mölndal, till radiokanalen.

Utgången sill

Vid den oanmälda kontrollen upptäcktes bland annat mat med utgångsdatum som sedan länge passerats.

Man ska bland annat ha funnit Skärgårdssill som gick ut i november förra året, enligt radiokanalen.

Dessutom fanns det skinka som gick ut i början av april och vetekli som gick ut 2021.

Köket beskrivs som smutsigt.

– Det visar ju på bristfälliga rutiner i det här köket, och även då att personalen då inte har fått tillräcklig utbildning, säger Viktoria Johansson.

Boende biten av mus

Samma äldreboende har uppmärksammats redan tidigare i år.

Det var under påsken, närmare bestämt på skärtorsdagen, som 86-åriga Anne-Maria utsattes för en obehaglig överraskning när hon låg och sov, skriver tidningen Senioren.

När hon vaknade hade hon ett sår på örat, och det hade kommit blod på kudden.

Hon hade blivit biten av en mus. I sängen fanns det också musspillning.

”Skärpa upp rutiner”

Det är alltså inte så förvånande att Bygg- och miljöförvaltningen i Mölndal intresserar sig för hur det egentligen är ställt med äldreboendet.

Därav den oanmälda kontrollen, som ägde rum i måndags.

– Det är ju såklart inte okej på något sätt, utan där behöver vi skärpa upp våra rutiner ordentligt. Och det har man också påbörjat omedelbart efter den här inspektionen, säger Lotta Liffner, verksamhetschef för äldreomsorgen i Mölndal, till radiokanalen.

Foto: Marlena

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen