Allvarlig situation för S-MP-regeringen ANALYS: Förklaring krävs

2021 09 23

Utländska aktörer klassar dem som säkerhetshot och de har under många år tillhört kärnan av terrorsekten IS – men svenska staten har släppt ut dem fritt i svenska samhället.

Det avslöjar i dag SVT som rapporterar att terrorkvinnorna som klassas som ett säkerhetshot av det kurdiska självstyret på grund av sin terrorhistorik inom IS redan direkt förhör vid ankomst till Sverige släpptes ut i svenska samhället.

Ingen ordentlig bedömning

–  Detta utan att det gjorts en ordentlig bedömning om de fortfarande är radikala och kan utgöra en fara för samhället, rapporterar SVT idag. SVT betonar att en del av terrorkvinnorna var så radikala att de inte ens ville tillbaka till Sverige.

Folkmord och skära av halsen

SVT erfar idag följande om terrorkvinnorna som nyligen kom till Sverige:

▪En av kvinnorna är från Göteborg och misstänks för folkmord, brott mot mänskligheten och krigsbrott. Hon sattes på ett tåg med ett nummer till en socialjour och enligt SVT är det upp till henne själv att kontakta myndigheterna.

▪En annan kvinna från Västsverige är dömd till rättspsykiatrisk vård då hon hotat att döda en skötare och sagt att hon ska skära halsen av skötarens pappa inför hans ögon. Hon har enligt egna uppgifter varit med och mördat människor med IS. Även hon släpptes helt fri efter förhör. En släkting hämtade henne.

▪En annan kvinna satte sina minderåriga barn i IS träningsläger för att bli terrorbarnsoldater. 18 och 14 år gamla dödades de i strid. Hon misstänks även för tvångsgifte och krigsbrott men även hon släpptes helt fri efter förhör.

Blir förbannad

Terrorforskaren Magnus Ranstorp är upprörd och anser att Sverige gör fel som släpper ut dem fritt i samhället och att man istället bör göra som Danmark som möter upp dem med ett avhopparprogram.

– Det är helt oacceptabelt. Jag blir förbannad, säger Ranstorp till SVT.

ANALYS

Detta handlar om terrorister som genomfört helt ofattbart grymma brott. Och de släpps ut fritt i svenska samhället. Andra länder hanterar saken på ett stramare sätt men i Sverige tycks vind för våg-mentalitet gälla enligt SVT:s rapportering.

Oavsett hur den exakta ansvarsfördelningen ser ut mellan polis, andra myndigheter och regeringen så är det regeringen som ställs till svars av väljarna och regeringen har även besvarat många tidigare frågor kring terrorkvinnorna.

Regeringen Löfven

Detta kan väntas leda till mycket kraftig kritik mot S-MP-regeringen och det är svårt att förstå hur Regeringen Löfven resonerar. Om regeringens bedömning är att den inte har någon som helst juridisk möjlighet att hindra att terrorkvinnorna släpps ut fritt i svenska samhället så bör regeringen vinna på att förklara det för väljarna.

Förklaring krävs

Om det i stället är så att S-MP-regeringen står bakom att terrorkvinnorna släpps ut på detta sätt så torde de vinna på att gå ut med en övertygande och kraftfull förklaring.

Annars, om regeringen avstår från båda alternativen och istället låter media och allmänheten själva göra antaganden, så kommer det leda till rejäl kritik mot regeringen och naturligtvis även oro bland allmänheten.

[yop_poll id="621"]

Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen