Allvarlig olycka vid tävling

2024 04 06

En person har förts till sjukhus allvarligt skadad under SM i skotercross.

Just nu pågår SM-tävlingar i skotercross i Älvsbyn i Norrbotten.

I samband med en tävling på lördagen har en manlig deltagare skadats allvarligt.

Han har förts till sjukhus med ambulans, och vårdas nu på intensivvårdsavdelningen i Sunderbyn med allvarliga skador.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Kvar på sjukhus

Även en kvinnlig deltagare i 30-årsåldern har skadats under lördagens tävlingar, men det rör sig för henne om lindriga skador och hon har fått lämna sjukhuset.

Den manliga deltagaren, som är i samma ålder, fördes först till akutmottagningen men har sedermera förts till intensivvårdsavdelningen på grund av det allvarliga skadeläget.

Det är oklart exakt vilka slags skador det rör sig om.

Oklar olycka

Det är oklart exakt hur olyckan gick till men det ska ha rört sig om en våldsam krasch.

Det finns inga uppgifter om ifall någon annan förare var inblandad i olyckan.

Så fungerar det

Det har inte kommit några uppgifter om att tävlingen stoppas i Älvsbyn med anledning av olyckan.

Skotercross kan gå mycket fort och är en utmanande sport på många sätt.

– Snöskotern är en relativt ung uppfinning. Den första moderna snöskotern föddes i och med Bombardier presenterade sin lilla översnömaskin kallad Ski-Doo 1959, förklarar Svemo Skotercross via sin webbsida.

– Den var en liten och relativt enkel maskin bestod av två skidor för styrning, en liten motor i framänden som täcktes av en kåpa, en dyna som var placerad ovanpå drivmattan. Det är än idag själva grundreceptet för en snöskoter. Redan på 60-talet drog skotertävlingar igång på allvar.

Är i topp

Svenska förare har under en tid varit ledande inom sporten.

– Svenska förare har länge varit i toppen av skotersporten. Dock ska det tilläggas att den europeiska skotersporten är reglerad under FIM, Internationella motorcykelförbundet medan den nordamerikanska skotersporten har skapat en egen organisation, ISOC, International series of champions, med lite andra regler än de europeiska.

Arkivfoto: Västragötalandsregionen EngFoto

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen