SVERIGE: Allvarlig kritik mot Ölands djurpark

2022 08 29

Anklagelser riktas mot parkens säkerhetsarbete efter dödsfallet under gårdagskvällen.

En person anställd på Ölands djurpark förlorade livet igår i samband med “hantering av djur”.

– Vi betraktar det som en mycket allvarlig händelse. Det utreds som arbetsmiljöbrott vilket är rutin när det sker på en arbetsplats, uppgav polisen till SVT.

Kanalen uppger också att djurparken hade stängt när händelsen inträffade.

Personen som avlidit är inte svensk medborgare.

Blivit stångad

Sveriges Radio kunde senare under kvällen rapportera om att dödsfallet uppstått i samband med att personen blivit stångat av ett djur.

– Det är något som SOS beskriver som ett nötkreatur, kompletterade därefter Rickard Lundqvist, presstalesperson på polisen i region Syd, enligt Aftonbladet.

Idag kommer besked om att det ska röra sig om en älgantilop, enligt SVT.

– I samband med det har något hänt som gjorde att den här antilopen har stångat honom, säger polisens presstalesperson Robert Loeffel.

Tidigare anställd talar ut

Nu riktas svidande kritik mot Ölands djurparks säkerhetsarbete.

Anklagelserna kommer från en medarbetare som arbetade på djurparken tidigare under året.

Hon listar en rad brister i rutiner som gällande säkerheten.

Bland annat underskottet av utbildade djurskötare i personalen.

– Hanterar du stora rovdjur eller stora hovdjur finns det alltid stora risker om du inte vet hur du ska hantera djuren och situationerna. Man bör vara utbildad, säger uppgiftslämnaren till Expressen.

Arbetade ensamma hos rovdjur

Personen hävdar även att medarbetare arbetade ensamma hos rovdjur.

Detta trots att riktlinjer kräver att man alltid ska vara minst två i sådana situationer.

Även det faktum att det var en utländsk medborgare som dog väcker reaktioner.

– De som var utländska medborgare bodde på parken och jobbade från tidig morgon till sen kväll, vilket ju också blir en risk. Men de som var svenskar jobbade 07 till 16, framhäver källan.

Haft en svår natt

Expressen har under måndagsmorgonen sökt Ölands djurpark för en kommentar.

Beskedet från parken är att man ska släppa mer information under förmiddagen och hålla ytterligare ett möte imorgon.

Parken meddelar också till tidningen att natten har varit mycket svår och fokus ligger på att ta hand om personalen.

LÄS MER: Uppgifter: Så dödades personen på Ölands djurpark

LÄS MER: En person död efter "hantering av djur" på Ölands djurpark

Arkivfoto: Gio's Studio

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen