Allt fler svenskar bryter mot samma lag – ger 3 000 kronor i böter
2024 09 20
Redan inför sommaren var Trafikverket tidigt ute och varnade.
Det är både “livsfarligt och olagligt", underströk myndigheten i juli.
Ändå tycks oroväckande många människor röra sig kring spårområden där det frekvent passerar tåg i extremt höga hastigheter utan möjlighet till akuta inbromsningar.
Men Trafikverkets varning verkar inte ha fått gehör.
Enligt myndigheten har antalet obehöriga i eller kring tågspåren ökat dramatiskt – och är fortsatt en av de främsta anledningarna till att tåg blir försenade.
Ronneby i Blekinge är en av platserna där spårspringet är särskilt vanligt.
– Sommaren har varit riktigt otäck. I vårt område har det varit 25-30 tillfällen varje vecka, vilket påverkar många tåg när det blir stopp eller en tillfällig hastighetssänkning, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare på trafikledningsområde Syd på Trafikverket, till Sydöstran.
Böter på 3 000 kronor
I samband med att Trafikverket gick ut och förvarnade i juli uppmanade man föräldrar att tala med sina barn om riskerna.
– Även om det som tur är oftast går bra spårar det ibland ur och övergår från bus till skadegörelse eller olyckor med allvarliga konsekvenser för alla inblandade, sade Trafikverkets regionala direktör Rami Yones vid tillfället.
Myndigheten påtalade också att det blir dyrt för den som skulle bli påkommen.
– Vistas man i spårområdet riskerar man böter på 3 000 kronor, framhåller Trafikverket.
"Hjärtat i halsgropen"
Enligt Göran Holmberg är det dock inte bara ungdomar och barn som trotsar spårförbuden. Svampplockare, burksamlare, suicidala personer och folk som helt enkelt bara vill ta en genväg är några av grupperna som är representerade.
Många kryper också under bommarna för att ta sig över spåret innan tåget kommer. Man tror att “lokföraren kommer se mig”, säger Göran Holmberg till lokaltidningen.
– Men det man inte tänker på är att föraren får hjärtat i halsgropen och kanske måste tas ur tjänst för att han eller hon känner sig skakade. Sedan blir tåget kanske stående i en timme innan en ny förare är på plats.
Två meter höga stängsel
Tidigare i år gav Trafikverket besked om att man sätter upp två meter höga stängsel, som är svåra att klippa sönder, vid tågspår i Sverige.
– Vi kompletterar också med kameror på utsatta sträckor för att kunna upptäcka om ett intrång ändå sker, förklarar myndigheten.
Man samverkar också nära med polisen som hanterar larm om obehöriga på spåren med högsta prioritet, eftersom utgångspunkten är att det då handlar om en suicidal person.
Foto: Studentlitteratur AB, Pressbilder -
Text: Redaktionen