Allt fler begär ersättning för tågkaoset – stora summor utbetalade

2024 04 21

Kaos i tågtrafiken får resenärer att begära ersättning.

Tillståndet i den svenska tågtrafiken har varit en het fråga de senaste månaderna.

Dels för att vintervädret har ställt till problem, men också för att den svenska järnvägen är i dåligt skick, menar många.

Rekordmånga resenärer kräver dock ersättning för tågstrulet, rapporterar SR.

Tusentals ärenden

Hos Mälartåg har antalet krav på ersättning ökat rejält jämfört med förra året.

Under årets första tre månader fick bolaget in hela 82 000 ersättningsärenden, berättar radiokanalen, som också har pratat med resenärer som bekräftar att de är noga med att söka ersättning.

Ofta gör man det av rena principskäl.

– Det gör jag varje gång. Och jag tycker mest man bara visar att man inte är nöjd med att det är försenat, mer än de pengarna man får ut för ersättningen, säger resenären Marie Rosengren till radiokanalen.

Rekordhöga kostnader

Den stora ökningen av antalet resenärer som begär ersättning har också medfört en ökad kostnad för bolaget.

Kostnaden hittills i år har uppgått till 8 miljoner kronor, vilket är över hälften av vad man betalade ut under hela förra året (14 miljoner).

Enligt Mälartåg själva beror det delvis på att biljettpriserna har ökat, vilket också medför att ersättningen höjs.

En annan orsak som anges är det tunga vintervädret.

Hör av sig till Konsumentverket

Även Konsumentverket har bekräftat att allt fler resenärer vill söka ersättning för försenade eller inställda tåg, vilket SVT tidigare har rapporterat om.

Många menar dock att de senaste månadernas vinterväder inte är den enda förklaringen till att tågtrafiken har problem.

Kritiker har hävdat att svensk järnväg är i dåligt skick.

Frågan har bland annat uppmärksammats i samband med Sveriges anslutning till Nato, där det ställs höga krav på att varje medlemsland ska ha en fungerande infrastruktur.

Dessutom har urspårningen på Malmbanan väckt debatt.

Problemen på Malmbanan har fått LKAB att meddela att banans dåliga skick tvingar företaget att dra ner sin produktion, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Foto: Mälartåg, M Pfell

Text: Redaktionen


Ny Bank ID-lösning för alla 8,6 miljoner användare

2024 11 22

Bank-ID ger nu besked om att man utökar tjänsten.

Identifieringstjänsten kommer framöver att kunna erbjuda sina tjänster även utomlands.

Det innebär att Sveriges 8,6 miljoner användare får möjlighet att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

Det framhåller Bank-ID via sin webbsida.

Från nästa år

Från och med nästa år kommer alla användare att kunna identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster.

– På uppdrag av oss på BankID har DIGG gjort en anmälan som gör det möjligt för svenskar att identifiera sig med BankID i offentliga e-tjänster utomlands, med start nästa år, förklarar identifieringstjänsten.

– Det innebär att det blir enklare, smidigare och säkrare för svenskar att identifiera sig i offentliga e-tjänster utomlands.

“Ett första steg”

Kaisa Fexe, tillförordnad vd för Bank-ID, förklarar att det hela är ett första steg av en större process.

– Under nästa år kommer samtliga 8,6 miljoner BankID-användare få möjligheten att identifiera sig med BankID i utländska offentliga e-tjänster, säger hon.

– Samordningen av digitaliseringen i Europa går framåt och det här är bara ett första steg för våra svenska medborgare att använda BankID inom EU.

Kan gå snabbt

När en e-legitimation gått igenom anmälningsprocessen har länderna ett år på sig att göra det möjligt att använda e-legitimationen i sina offentliga digitala tjänster.

Dock framhåller Bank-ID att det ofta går snabbare än så.

Det är nämligen obligatoriskt för offentliga myndigheter inom EU/EES att tillåta identifiering med alla e-legitimationer som gått igenom processen.

Allt tydligare plats

Bank-ID fortsätter.

– Vi är glada att ha påbörjat denna process och ser fram emot att offentliga myndigheter erbjuder BankID som identifieringsmetod redan nästa år.

Betaltjänster och identifieringstjänster tar allt större plats i en framåtlutad digitaliserad värld.

Beskedet från Bank-ID är ett exempel på ytterligare sammankoppling av sådana tjänster mellan länder.

Kritiker pekar på cyberattacker och digitala osäkerheter som potentiella hot mot en sådan tillväxt.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Restaurangkedja går i konkurs

2024 11 22

En restaurangkedja som grundades 2019 ser nu ut att gå i konkurs.

Under de senaste åren har det kulinariska fenomenet Poké Bowls blivit allt större.

Det rör sig om ett sushi-liknande snabbmatsalternativ där exempelvis lax, ris och olika grönsaker blandas.

En av restaurangkedjorna som erbjuder Poké Bowls - Oh Poké - ser nu ut att gå i konkurs.

Det framgår av information från bland annat Alla Bolag och Bolagsfakta.

Grundades 2019

Bolaget grundades 2019 och har flera restauranger runt om i landet.

Totalt har Oh Poké 77 anställda, men ser nu ut att stänga ner och det går inte längre att besöka kedjans webbsida.

En av grundarna, Shadlee Ismail, sade följande till Breakit i samband med kedjans framväxt:

– Vi brukar alltid prata business på familjemiddagarna och jag har alltid tyckt att deras koncept går att skala upp, att det går att göra ett Espresso House av det.

Kommer från Hawaii

Fenomenet Poké Bowl kommer ursprungligen från Hawaii och baseras på fisk och ris.

– Poké har sitt ursprung i hawaiiansk husmanskost, ordet betyder att dela eller skära itu, förklarar Ica.

– Rätten ser olika ut, men basen med ris, marinerad fisk och grönsaker är ofta densamma.

Viss ljusning

Kreditupplysningsbolaget UC framhåller att det tycks finnas viss ljusning i svensk ekonomi, men att återhämtningen går trögt.

Detta efter flera år av återkommande konkurser i flera branscher och svag tillväxt i Sverige.

– I oktober minskade konkurser i byggindustrin med 16 procent och inom restaurang- och hotellverksamhet med 14 procent, förklarar UC.

– Inom detaljhandeln ökade antalet konkurser med 8 procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt har etableringen av nya företag minskat med cirka 9 procent, vilket reflekterar den fortsatt osäkra marknadssituationen.  

Fortsatta räntesänkningar

Under tredje kvartalet 2024 minskade Sveriges BNP marginellt med 0,1 procent, vilket indikerar en avmattad ekonomisk utveckling. 

– Minskningen speglar bland annat en minskad inhemsk efterfrågan, något som linjerar med de ökade konkurserna inom detaljhandeln, fortsätter UC.

Företag och konsumenter sätter hopp till att fortsatta räntesänkningar ska få fart på ekonomin igen.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen