Alla som bokar hotell varnas – ”förlorat 12 000 kronor”
2024 09 20
Hotellbesökare i Sverige blir blåsta på tusenlappar och nu hotas hela branschen.
Det rapporterar fintech-plattformen Adyen som gjort en omfattande granskning av hotellbranschen.
I granskningen fastslår Ayden att mängder av hotellbesökare i Sverige blivit utsatta för betalningsbedrägerier.
Nästan var tionde hotellbesökare i Sverige (8,49 procent) svarar att de har upplevt eller blivit utsatta för betalbedrägerier när de bokade ett hotell eller under sin vistelse.
– Den genomsnittliga svenska konsumenten förlorade 5 824 kronor. Var tjugonde drabbade uppger att de blivit bedragna på över 12 000 kronor, framhåller företaget i en kommentar till undersökningen.
60 procent säger samma sak
Över 30 000 konsumenter och mer än 7 600 hotellverksamheter har deltagit i undersökningen.
Bland svenska konsumenter svarar 59 procent att de är bekymrade över risken för ekonomiska förluster vid hotellbokningar.
Branchen hotad
Bedrägerierna slår även hårt mot hotellen.
Över 50 procent av de tillfrågade hotellen uppger att de har upplevt en ökning av antalet betalningsbedrägerier under det senaste året.
– Genomsnittskostnaden för bedrägerierna, bland annat i form av återbetalningar, är drygt 20,5 miljoner kronor. Betalbedrägerier hotar hotellbranschen, skriver Ayden i granskningen.
Tobias Lindh, vd Adyen Norden & Baltikum, kallar resultatet för ”oroväckande”.
– Hotellbranschen behöver modernisera sina rutiner och system för betalningar. Branschen behöver investera i såväl kundupplevelse som säkerhet.
Enligt Lindh finns det dock ett ljus i mörkret.
– Det är uppmuntrande att drygt fyra av tio hotellverksamheter planerar att investera i att förbättra köpupplevelsen under det kommande året, men fler behöver agera för att branschen ska återvinna gästernas förtroende, säger han.
Fakta Ayden
- Adyen (AMS: ADYEN) är en fintech-plattform som används av många av världens ledande företag.
- Genom att erbjuda end-to-end-betalningar, datadrivna insikter och finansiella produkter i en och samma, globalt fungerande lösning, hjälper Adyen företag att nå sina mål snabbare.
- Adyen har kontor i flera olika länder och arbetar med företag som Elite Hotels, H&M, Spotify och Elgiganten.
Foto: C. Cortijo
Text: Redaktionen