Akut systemfel – uppmanar allmänheten att höra av sig
2023 10 30
Det pågår för närvarande stora driftstörningar i Sverige.
Redan igår kväll började teleoperatören Tele2 få problem i sitt nät.
Framför allt gäller det röstsamtal som sker över 4G-nätet, men det är inte bara problem med vanliga telefonsamtal.
Även trygghetslarm slås ut av driftstörningar vilket försätter många av Sveriges äldre som tar emot hemtjänst i en mycket osäker situation.
– Just nu är det driftstörningar i telefonin vilket innebär att kommunen har svårt att skicka ut personal till de som larmar via trygghetslarmen, framhåller exempelvis Uppsala kommun på sin hemsida.
Uppmaning till anhöriga: "Hör av er"
Kommunen tillägger:
– Det är framför allt personer med hemtjänst som är drabbade.
– Vi uppmanar därför anhöriga att höra av sig till personer som har trygghetslarm för att se om de behöver hjälp.
Uppsala kommun uppger att driftstörningen ligger hos teleoperatören som för närvarande arbetar med att lösa felet.
– Till dess att vi löst problemet söker kommunen efter alternativa sätt att nå de som larmat.
Flera platser drabbade
Rapporter om trygghetslarm som slagits ut eller fungerar dåligt kommer även från andra platser i landet.
Bland annat från Blekinge, där funktionen att prata med larmcentralen i skrivande stund är ur funktion för 1 200 personer i Karlskrona, rapporterar P4 Blekinge.
Tunsta, som är de som ansvarar för larmsystemet, arbetar febrilt med en lösning.
Företaget uppmanar alla med trygghetslarm att inte prova larmet – utan enbart använda det om läget är akut.
– Om någon larmat och ligger på golvet så ser vi var det är och skickar hemtjänsten, säger Niclas Brissmalm, enhetschef för kommunens larmenhet, till radiokanalen.
"Koppla bort 4G"
Störningarna hos Tele2 orsakar också svårigheter för vanliga telefonsamtal.
Det går att ringa – men samtalen drabbas av fördröjningar på över en halv minut.
– Om man kopplar bort 4G i sin telefon ska det fungera, framhåller Tele2:s pressansvariga Mariana Prieto Abarca till Expressen.
– Vi beklagar detta och jobbar på att lösa detta så fort som möjligt.
Foto: CDC
Text: Redaktionen