Åhlens har gjort fel – många kunder lurade
2025 05 19
Tio välkända butiker har inte följt prisinformationslagen i samband med prissänkningar.
Nu får butikerna förelägganden från Konsumentombudsmannen, KO, om vite på totalt 22 miljoner kronor.
Det rör sig om flera stora företag – bland annat Åhlens, Stadium och XXL.
Se hela listan längst ner i artikeln
Flera exempel
Enligt KO har handelsjättarna uppvisat brister i sin prismarknadsföring under fjolårets Black Friday-rea. Detta eftersom butikerna inte följt prisinformationslagen.
Lagen fastslår att företag som säljer en produkt till nedsatt pris måste ange det lägsta priset som varan har haft under de senaste 30 dagarna.
Men butikerna har inte följt direktivet. De har i stället räknat ut rabatten från ett högre pris.
– Ett företag sålde en vinterjacka med 22 procent rabatt. Problemet var bara att det inte räknades från jackans lägsta pris de senaste 30 dagarna utan från ett högre pris. I verkligheten var priset inte ens rabatterat i förhållande till tidigare lägsta pris, utan 299 kr dyrare, skriver KO.
– Ett annat av företagen sålde en hudkräm för 724 kronor och skrev att den tidigare kostat 965. Men egentligen var rätt pris att jämföra med 675 kronor – alltså billigare än försäljningspriset, framhåller KO i ytterligare ett exempel.
Hela listan
Här är företagen som får föreläggande från KO:
- Blomsterlandet
- Bygghemma
- Nakd
- Nordic Nest
- Power
- Soffadirekt
- Stadium
- Webhallen
- XXL
- Åhlens
”Lockas extra mycket”
Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, ser allvarligt på uppgifterna.
– Vi konsumenter vill gärna känna att vi gör en bra affär. Därför lockas vi extra mycket av röda priser, kampanjer och stora rabatter, som till exempel om det står att varan är nedsatt med 50 procent, säger hon och tillägger:
– Det är stora kända företag som fastnat i vår granskning. De har alla tidigare gjort fel och varit föremål för våra åtgärder. Därför går vi nu vidare med förelägganden.
Foto: Sebastian Wikström
Text: Redaktionen