Abonnemang på bio införs i Sverige – så mycket ska det kosta

2024 12 11

En ny abonnemangstjänst för biografer kommer att införas i Sverige.

Det innebär att du kommer att kunna se så mycket biofilm du vill för en fast summa i månaden, rapporterar SR Kulturnytt.

Syftet är att locka tillbaka folk till biograferna.

– Sverige ligger ganska långt efter i att hämta sig efter pandemin och vi letar efter sätt att få folk att gå på bio igen, säger Katrina Mathsson som är en av initiativtagarna, till radion.

300 kronor

Prislappen för abonnemanget väntas landa på ungefär 300 kronor i månaden.

Liknande koncept finns redan i andra EU-länder, bland annat Tyskland, Belgien och Nederländerna.

I Sverige väntas tjänsten lanseras i mars eller april 2025.

Från början är det dock ett begränsat antal biografer och städer som ingår i det nya konceptet: Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Lund.

– För att få lite nationell spridning men ändå följa det väldigt noggrant i början så att det verkligen fungerar, säger Katrina Mathsson.

Vill få in storkedjorna

Inledningsvis är det enbart fristående biografer som kommer att inkluderas i abonnemangen.

Men Katrina Mathson hymlar inte om att ambitionerna är större än så. Längre fram vill man ha med sig de stora biokedjorna och redan nu har det ställts krav på att biograferna måste ha en viss repertoar med ett brett utbud av film.

Till exempel är alla biografer som ingår medlemmar i Europa Cinemas, där ett av kriterierna är att man ska visa en viss procent europeisk film.

Branschen går allt sämre

I somras rapporterade Sveriges Radio att biobesöken under årets första halva hade minskat med 350 000 personer jämfört med motsvarande period 2023.

Under fjolåret hade besökssiffrorna ökat något i förhållande till 2022, men totalt innebar det ändå en nedgång. Av de totala biobesöken landade den svenska marknadsandelen på 17,1 procent, jämfört med 19 procent 2022.

Gör man bredare filmer kommer folk att gå överallt, i hela Sverige, sade Peter Fornstam, vd på Svenska Bio och ordförande för Sveriges biografägareförbund, till DN i början av 2024.

Foto: Filmstaden

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen