JUST NU: 70 000 liter olja i timmen bränns upp i Sverige

2022 08 16

Oljekraftverket i Karlshamn har dragits igång och bränner nu stora mängder olja.

Orsaken är att södra Sverige just nu har brist på planerad elproduktion uppger företaget Uniper som driver kraftverket.

Från morgon till kväll
Kraftverket har redan varit igång i en veckas tid rapporterar Aftonbladet som framhåller att 70 000 liter olja i timmen eldas upp.

– Vi har kört från morgon till kväll, säger Unipers presschef Torbjörn Larsson till tidningen.

Karlshamnsverket är ett oljeeldat topp- och reservkraftverk.

– Det ligger i södra Sverige där kapacitetsbehovet är högre än i andra delar av landet, förklarar företaget på sin webbsida.

Karlshamnverket utgör produktionsdelen i effektreserven som upphandlas av Svenska kraftnät för vinterperioden.

Svenska Kraftnät har inte uppmanat

Aftonbladet framhåller att Svenska Kraftnät, som är den myndighet som ansvarar för Sveriges elförsörjning och att det svenska kraftsystemet är hållbart, säkert och kostnadseffektivt, inte har uppmanat att köra igång kraftverket.

Unipers presschef förklarar hur det ligger till.

– Södra Sverige har brist på planerad elproduktion. När det blir sämre vindförhållanden, då blir det här extra påtagligt, säger han till Aftonbladet och förklarar att det innebär att Karlshamsverket budas in på den nordiska elbörsen.

Han intygar även att olja inte är rysk.

Gav förklaring

Det blev uppståndelse hösten 2021 då Karlshamnsverket drog igång trots att det främst är förknippat med att det är ett reservkraftverk, som upphandlats av Svenska Kraftnät.

Verket ska fungera som en extra resurs att ta till under de kalla vintermånaderna när elbehovet ökar.

Avtalsperioden löper från 16 november till den 15 mars och kraftverkschefen Henrik Svensson gick i fjol ut på Unipers webbsida och förklarade varför Karlshamnsverket var igång trots att det var i mitten på september.

– Utanför avtalsperioden kan Karlshamnsverket avropas av den nordiska elmarknaden Nord Pool. Det är väldigt ovanligt, men under de här två veckorna köptes elproduktion och då måste vi leverera.

Europeisk elmarknad

– I det stora perspektivet hade vi ett extremt väderläge över stora delar av Europa, med mycket moln och lite vind. Det gjorde att de väderberoende kraftslagen inte kunde leverera det som marknaden efterfrågade, förklarade Svensson.

– I ett sådant läge budas anläggningar in som oftast kör mer sällan – på grund av att de är fossila och primärt är reservresurser.

– Som sagt, elmarknaderna hänger ihop. Under den här perioden var det framför allt våra grannländer Tyskland och Danmark som hade effektbrist och därför behövde import från Sverige.

– Eftersom vi har brist på planerbar elproduktion i södra Sverige och eftersom överföringskapaciteten från norra Sverige inte kan utnyttjas fullt ut, så fanns det begränsat med alternativ för att hjälpa våra grannländer. Därav avropades Karlshamnsverket för att kunna täcka upp den efterfrågan som fanns.

Följa lagen

– Sedan har jag sett kommentarer om att vi inte behöver elda olja för att kunna exportera. I det sammanhanget måste Sverige förhålla sig till lagstiftningen som säger att vi inte får strypa exportflöden för att gynna den egna elförsörjningen.

– Då påverkar vi på ett negativt sätt våra grannländers elförsörjning, förklarade Karlshamnsverkets chef Henrik Svensson på Unipers webbsida.

Foto: Uniper

Text: Redaktionen


Investerare har fått nog – “Elon Musk måste avgå”

2025 03 19

Elsbilsjätten Tesla fortsätter att rasa på börsen.

Sedan december har det Elon Musk-ägda bolaget fallit med över 800 miljarder dollar. Under tisdagen sjönk värdet ytterligare fyra procent på den amerikanska handeln.

Nu har det tunga namnet Ross Gerber, en av Teslas tidigaste investerare, fått nog.

Han ger Elon Musk två val: avgå som vd från Tesla eller hoppa av uppdraget för USA:s regering.

– Jag tror att Tesla behöver en ny vd och jag bestämde mig idag för att börja säga det, framhåller Gerber till Sky News.

"Försummats för länge"

Enligt storinvesteraren har Musks roll i den tillfälliga myndigheten Doge, som arbetar med att skära ned på statliga utgifter, fått miljardären att tappa fokus.

– Det är dags för någon att driva Tesla, säger Ross Gerber.

– Verksamheten har försummats för länge. Det finns för många viktiga saker som Tesla gör, så antingen borde Elon komma tillbaka till Tesla och vara vd och ge upp sina andra jobb, eller så borde han fokusera på regeringen och fortsätta göra det han gör men hitta en lämplig vd för Tesla.

Är i kris

Ross Gerber menar att Tesla befinner sig i kris.

Han har själv sålt av ett stort antal aktier de senaste månaderna.

Enligt investeraren är Teslas produkter utan tvekan de bästa på marknaden, men Musk har som alla andra bara 24 timmar på ett dygn.

Och då ger Musks aktivitet på sociala medier och arbete för Trump-administrationen Tesla för mycket negativ publicitet, menar Gerber.

– Företagets rykte har precis förstörts av Elon Musk, säger han.

– Försäljningen rasar, så ja, det det är en kris. Det går bokstavligt talat inte att sälja den bästa produkten på marknaden eftersom vd:n är så splittrande.

Läs mer om Teslas kris här:

Elon Musks bror agerar – efter jättefiaskot

Tyngsta Teslafallet på fem år

Teslakunder tvingas skriva på mystiskt avtal – “helt unikt”

Foto: White House Official Photographer (Information: Vita Huset avstår från feb 2025 att uppge fotograf för många av sin bilder)

Text: Redaktionen


Ryanair överväger ny regel – kan bli förbjudet att ha i handbagaget

2025 03 19

Ett vanligt och till synes ofarligt föremål kan komma att förbjudas i handbagage på flygplan.

Vid första anblick ser det inte mycket ut för världen.

Och många tar för givet att det inte skulle vara något problem alls.

Men faktum är att powerbanks, de portabla batteriladdarna som folk använder till mobilen när det inte finns tillgång till eluttag, utgör en brandrisk.

Blev först med förbudet

Ett flygbolag, Air Busan från Sydkorea, har redan tagit steget att förbjuda powerbanks i handbagage. 

Det skedde kort efter att ett av deras flygplan drabbades av en våldsam brand strax före avgång tidigare i år, med 176 personer ombord.

Bolaget är det första i hela världen att införa förbudet, men enligt norska Dagbladet överväger även flygbolag som Ryanair och EasyJet restriktioner i frågan.

– Säkerheten för våra passagerare och besättning är vår högsta prioritet. Vi övervakar situationen noga och kommer inte tveka att införa ett förbud om det behövs, säger en talesperson för Ryanair enligt den norska tidningen.

Norwegian: slängde 20 000 stycken

Faran med powerbanks är litiumbatteriet. På grund av brandfaran har många flygbolag sedan tidigare förbjudit föremålet i incheckat bagage.

Enligt Norwegian slängde man 20 000 konfiskerade powerbanks år 2023 för att folk inte har koll på reglerna.

– Generellt ska powerbanks utifrån brandsäkerheten ombord alltid packas i handbagaget då det kan finnas risk för överhettning. Föremål som anses vara en fara för flygsäkerheten kan också beslagtas vid genomgången på flygplatsen, sade Peter Douglas Wärring från Swedavia till TV4 Nyheterna förra året.

Olika regler

Men nu kan det alltså bli stopp även i handbagaget i framtiden.

Trots att föremålet ännu inte har förbjudits på flyg i Europa har en del flygbolag dock redan särskilda regler för vad som gäller.

– Även om det vanligtvis är tillåtet att ta med sig en powerbank med lägre kapacitet för personligt bruk, är det alltid bra att kolla upp de specifika reglerna för ditt flygbolag och flygplatsen du reser från och för att undvika eventuella problem vid säkerhetskontrollen.

Det skriver bokningssajten Momondo på sin hemsida.

– Vanligtvis är enheter med upp till 100 watt-timmar tillåtna i handbagaget, och därmed genom säkerhetskontrollen. Det kan även finnas begränsningar när det kommer till antalet powerbanks per passagerare. Om du ska ta med dig flera enheter genom säkerhetskontrollen kan det vara bäst att kontrollera vad den enskilda flygplatsen och flygbolaget tillåter. 

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen